איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין? | נקודה בהלכה עם הרב עודד מילר

משפחה שגרה בבניין רב קומות איפה עדיף שתדליק את נרות החנוכה? בפתח הבניין? בפתח הבית? או אולי בחלון? הרב עודד מילר עושה סדר במיקום הדלקת נרות החנוכה בבניין רב קומות בסרטון נוסף מסדרת "נקודה בהלכה".

3 דק' קריאה


הגמרא במסכת שבת אומרת שמצווה מצווה להדליק נר חנוכה בפתח הבית מבחוץ. אם לאדם אין פתח לבית כי הוא גר בעליה ונכנס לבית שלו דרך יחידת דיור של הקומה הראשונה – רק אז הוא מדליק בחלון. 

מה הכוונה פתח הבית מבחוץ? ברש"י יש הסבר שהכוונה דווקא בפתח הבית כפשוטו, אמנם שיטת תוספות היא שחשוב שהנרות יהיו סמוכים לרשות הרבים לפרסם את הנס, ולכן אם יש פתח בכניסה לבית צריך להדליק בכניסה לחצר, אם אין חצר אז מדליקים באמת בכניסה לבית.  השולחן ערוך פסק כשיטת תוספות למרות שהרבה ראשונים דווקא פסקו כרש"י. לפי זה לכאורה בבניין רב קומות צריך להדליק בפתח החצר ואם אין חצר בבניין להדליק בפתח הבניין סמוך לרשות הרבים. 

אמנם למעשה ישנם שתי סיבות מרכזיות למה בימינו לא נדליק נרות בפתח הבניין, הסיבה הראשונה היא שהחזון איש הסביר שהחצר עליה דיברה הגמרא והשו"ע כוונתה לעין מרפסת שירות שנמצאת לפני הבית אך ההדלקה בפתח החצר היא בעצם סמוכה לבית לאחד החדרים שלו.  בימינו חדר במדריגות לא משמש כמרפסת שירות. הוא למעשה כעוד רשות רבים שאנשים עולים ויורדים בו, ולכן לפי החזו"א ההדלקה תהיה דווקא בפתח הדירה ולא בפתח הבניין.
סיבה נוספת היא על פי דברי הבית יוסף, שצריך שיהיה היכר בנרות החנוכה שנוכל לשייך אותם ליחידת דיור מסויימת, ולכן בזמן הגמרא, מי שדר בעליה הדליק בחלון ולא בפתח החצר ולכאורה גם בימינו מי שגר בבניין רב קומות, לא ידליק בכניסה לבנין אלא בפתח יחידת הדיור שלו. 

אז אם כן לכאורה אמרנו שההלכה צריכה להיות שצריך להדליק לא בפתח הבנין אלא בפתח הדירה. אמנם בבניינים המודרנים של ימינו אין כל כך פרסום נס כאשר אדם מדליק בפתח הדירה, בימינו יש מעלית בניינים וחדר המדרגות הוא חיצוני כמעט אף אחד לא עובר בקומה ומי שמדליק בפתח הדירה שלו אין כמעט פרסום הנס אם בכלל.

על כן נוצרה דילמה האם להעדיף את דין הגמרא הפשוט להדליק בפתח הבית – בפתח הדירה או להדליק בחלון הפונה לרשות הרבים ובכך להגביר את הנס. חשוב להדגיש כי הדילמה היא כמובן כאשר בחלון אכן יש פרסום הנס לרבים, מעיקר הדין לא מדליקים נרות מעל עשרים אמה ובימינו בערך בקומה השלישית והרביעית זה כבר מעל הגובה הזה.אך ייתכן שבימינו יש פרסום הנס גם בקומות הגבוהות או משום שמול כל בניין קומות בדרך כלל יש עוד בניין שרואה אותו. או בגלל שבימינו הרחובות רחבים והאנשים יכולים לראות את מה שקורה בקומות הגבוהות מרחוק ולא גרים בסמטאות צרות שבהם אדם היה צריך למתוח את צוואר מאוד גבוה בכדי לראות מה קורה שם למעלה. 

אז אם כן, כאשר יש פרסום הנס בחלון היכן עדיף להדליק בפתח הדירה או בחלון?
למעשה נחלקו בכך פוסקי זמננו הרב אויערבך והרב אלישיב העדיפו להדליק כעיקר דין הגמרא, בכניסה לדירה אך אמנם ר' משה פיינשטין וכך למעשה גם מופיע בחידושי חתס טענו כי החשיבות הגדולה בנר חנוכה היא פרסום הנס ואילו ההדלקה בפתח הבית כאשר מדליק בצד שמאל חנוכיה וימין מזוזה וכך הוא מוקף במצוות זהו רק הידור ולכן במקום שיש לנו התנגשות בין פתח הבית לפרסום הנס, נעדיף את פרסום הנס בחלון ולא בפתח הדירה.
 
מה נעשה למעשה?
כאשר מדובר במשפחה של בני אשכנז בהם כל בני הבית מדליקים אין בעיה, חלק מבני הבית ידליקו בכניסה לבית בברכה, חלק בחלון בברכה וכך נרוויח את כל המעלות, הן של פתח הבית והן בפרסום הנס בחלון. אמנם במשפחה של בני ספרד בהם רק אבי המשפחה מדליק, יש פוסקים שאמרו שעדיפות היותר חשובה היא פתח הבית ויש פוסקים שאמרו שהעדיפות הגדולה היא דווקא בחלון ולכן למעשה כל אופציה היא טובה.  והמהדרין מדליקים במקום אחד בברכה ואח"כ עוברים למקום אחר ושם מדליקים בלי בברכה ומשתדלים לא לדבר בין ההדלקה הראשונה לשניה וכך הברכה על ההדלקה הראשונה תופסת גם לברכה השניה.
לסיכום ההדלקה בפתח הבנין ובפתח החצר שלפני הבנין. לא מומלצת. היכן נדליק? יש שהעדיפו בפתח הדירה ויש שהעדיפו בחלון. משפחה של בני אשכנז ידליקו חלק פה וחלק שם. משפחה של בני ספרד אפשר להדליק פה ואפשר להדליק שם ומהדרין מדליקים בשני המקומות אך מברכים רק על הברכה הראשונה.

יהי רצון שנזכה שמצוות הדלקת נר חנוכה בין אם נעשית בפתח הבית ומקיפה אותנו במצוות ובין אם היא נעשית בחלון ומפרסמת את הנס תמשיך ותלווה אותנו לשנה של אורה למשך כל השנה כולה, 
חנוכה שמח
חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il