בית המדרש

  • מדורים
  • הרה"ג זלמן מלמד
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

המתירנות של אז והמתירנות של היום

גם היום כאז, רגל אחת של עם ישראל נמצאת כבר בתוך ארץ ישראל, בתוך הגאולה, ודווקא כעת עם ישראל עובר משבר רוחני קשה, שלא היה כמותו בכל הדורות, משבר המתירנות.

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

יח תמוז תשס"ט
2 דק' קריאה
המבחנים הקשים ביותר, הם המבחנים האחרונים. מטרתם אינה להכשיל ברגע האחרון, אלא להביא לתוצאות גבוהות, איכותיות ביותר, להכשיר את הנבחנים לשלב חדש.
כאלה הם המבחנים, שעם ישראל עובר עכשיו, כשאנחנו כבר על סף הגאולה השלמה. וכך זה היה אז, כאשר עם ישראל עמד להיכנס לארץ ישראל בראשונה. לאחר 40 שנה במדבר, לאחר שעם ישראל עבר ניסיונות ומשברים בדרך ועמד בהם והמשיך בדרכו,, לאחר שכבש כבר את ארץ סיחון ועוג והגיע אל ערבות מואב, אל ירדן יריחו, ועמד להיכנס לארץ ישראל, בשעה זו תקף אותו משבר קשה ביותר. העם החל לזנות את בנות מואב, גל של יצרים רעים תקף אותו. הוא נכנס לסחרור וכמעט איבד שליטה על עצמו, וזה קרה דווקא ברגע האחרון, לפני הכניסה לארץ ישראל. גל של מתירנות שטף ומוטט את כל החומות המוסריות, את כל גדרי הצניעות הטבעית הבריאה.
אומרים חז"ל (במדבר רבה כ'): "משל למה הדבר דומה? לבת מלך שנתחשקה להיכנס לחופה, לשבת באפיריון, ונמצאת מקלקלת עם אחר. נתרפו ידי אביה וקרוביה".כך ישראל, בסוף ארבעים שנה חנו על הירדן, כדי לעבור לארץ ישראל, ושם נפרצו לזנות ורפו ידי משה והצדיקים עימו.
חכמים מעמיקים את הקושי בתיקון המשבר. חכמים אומרים, שהיה גורם אובייקטיבי שכביכול אין עליו שליטה, שהוא גרם להתפרצות היצרים. וכך הם אומרים: יש מעיינות שמגדלים גיבורים ויש מעיינות שמגדלים חלשים, יש נאים ויש מכוערים ויש מעיינות שהשותים מהם נעשים צנועים ויש שטופים בזימה. ומעיין שיטים, השותה ממנו נשטף בזימה. הווי אומר, היה כאן גורם טבעי גופני, שחיזק את הנטייה עד כדי קושי עצום להתגבר עליה, וזה היה הניסיון הקשה האחרון שהיה על ישראל לעבור לפני הכניסה לארץ ישראל. הניסיון היה נורא, המחיר היה כבד ביותר: 24,000 איש מתו במגפה, אבל ישראל ניצחו את הגל הזה והתגברו והשתלטו על עצמם וזה הכשיר אותם להיכנס לארץ-ישראל.
גם היום כאז, רגל אחת של עם ישראל נמצאת כבר בתוך ארץ ישראל, בתוך הגאולה, ודווקא כעת עם ישראל עובר משבר רוחני קשה, שלא היה כמותו בכל הדורות, משבר המתירנות. זהו מבחן נורא, שעלינו לעבור ולנצח בדרך לגאולה השלמה. לכאורה נראה, כאילו אי אפשר לנצח ולבלום את שטף המתירנות, המנפץ את כל המוסכמות, הפורץ את כל הסכרים ובפרהסיה, כמו אז בשיטים. אך כאז כן היום, הגל הזה בא על מנת שננצח אותו ובכך נתחשל ונגלה כוחות רוחניים אדירים עצומים וחזקים מהגל העכור המתירני, ובכך נכשיר את עצמנו לגאולה השלמה.
אז פנחס קינא קנאות אמת של מסירות נפש ובבת אחת בלם את ההידרדרות, וגם עתה, יקומו גיבורים מסורים, שיעצרו את הקלקולים. וכגודל הקשיים, כך יהיה גודל הניצחון וכך יהיה גודל האמונה וגודל אהבת ד' שיתגלו. זהו האתגר של היום שאותו עלינו לנצח.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il