בית המדרש

  • מדורים
  • קול צופיך - הרב שמואל אליהו
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הרב מרדכי צמח בן מזל

טומאה וטהרה ביולדת

undefined

הרב שמואל אליהו

ניסן תש"ע
2 דק' קריאה
למה ביולדת נקבה יש כפול טומאה וכפול טהרה?
בתחילת הפרשה התורה מספרת על ימי טהרה וטומאה של יולדת. שם כתוב:
"דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא: וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ: וּשְׁלֹשִׁים יוֹם וּשְׁלֹשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב בִּדְמֵי טָהֳרָה בְּכָל קֹדֶשׁ לֹא תִגָּע וְאֶל הַמִּקְדָּשׁ לֹא תָבֹא עַד מְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ: וְאִם נְקֵבָה תֵלֵד וְטָמְאָה שְׁבֻעַיִם כְּנִדָּתָהּ וְשִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב עַל דְּמֵי טָהֳרָה". (ויקרא פרק יב).

יולדת זכר טמאה שבעה ימים ויש לה ימי טוהר של שלושים ושלושה ימים. ויולדת נקבה יש לה ימי טומאה כפולים - ארבע עשרה. וימי טהרה כפולים - שישים ושש. וצריך להבין כי יש טעם למה ביצירת האשה יש גם כפול טומאה וכפול טהרה. והוא קשור ליצירת האשה בבריאת העולם. שבתחילה נבראו הזכר והנקבה כיצירה אחת מחוברים בגבם. אחר כך הקב"ה הפריד אותם מגבם כשהוא בונה את הצלע שלקח מהאדם לאשה. (צלע = צד). לפי זה האשה נוצרה פעמיים. פעם אחת עם יצירת האדם, ופעם שנית כשאלוקים הפריד אותה ובנה אותה והביאה אל האדם לאשה. בגלל זה מברכים בשבע ברכות של חתונה שתי ברכות על יצירה. גם "יוצר האדם" וגם "אשר יצר את האדם בצלמו, כי "שתי יצירות הואי" לאשה. (כתובות ח.)

טהרה כפולה מאפשרת גם טומאה כפולה
היצירה הכפולה של הנקבה גורמת גם לטומאה כפולה (ארבע עשרה יום) וגם לטהרה כפולה (שישים ושש יום). "זה לעומת זה עשה אלוקים". הכל באיזון. לכן יהודי שמצווה על קדושה יתירה מטמא במיתתו טומאה חמורה יותר מנכרי. לכן כתבי קודש מטמאים את הידים יותר מכתבי חול. את היסוד הזה לא הבינו הצדוקים לעומקו, וכך מסופר במשנה (מסכת ידים פרק ד משנה ו) : "אומרים צדוקים: קובלין אנו עליכם פרושים. שאתם אומרים כתבי הקודש מטמאין את הידים וספרי הומריס אינו מטמא את הידים. א"ר יוחנן בן זכאי וכי אין לנו על הפרושים אלא זו בלבד? הרי הם אומרים עצמות חמור - טהורים, ועצמות יוחנן כהן גדול - טמאים. אמרו לו (הצדוקין): לפי חבתן היא טומאתן וכו' אמר להם : אף כתבי הקודש לפי חיבתן טומאתם". גם ביצירת האשה לפי המעלה גודל הטהרה וגודל הטומאה.
היכולת הגדולה של האשה להביא טהרה וטומאה יותר גדולה לעולם נמצאת גם בראשוניות שלהן. הן היו ראשונות לקבל את התורה, "כה תאמר לבית יעקב ותגד לבני ישראל" - "לנשים תחילה" ראשונות להביא גאולה לישראל במצרים. מצד שני הן הראשונות להביא את הטומאה לעולם - את חטא אדם הראשון. בגלל זה הן צריכות שמירה יתירה בצניעות יתר על האנשים.

לתת כפול לאשה
מכאן נבין למה אנו נוהגים על פי האר"י הקדוש לתת לאשה כפול בלחם של ליל שבת. שבת שהיא "מקור הברכה" ובמיוחד בליל שבת בעת האוכל שהוא המשך למן שירד במדבר. שכשאדם בוצע את הלחם בליל שבת הוא לוקח כזית חלה בשבילו ונותן לאשתו כפול, פי שתים. כך אנו אומרים ב'אזמר בשבחין', 'למבצע על ריפתא כזיתא וכביעתא' - כזית וכביצה. ומה הם כזית וכביצה? לעצמו הוא פורס לעצמו כזית, ולאשתו הוא פורס כביצה ונותן לה. שזה גדול פי שנים ממה שהוא לקח לעצמו. ודבר זה הוא גם בכל החיים. שכך היה נוהג האר"י בכל דרכיו שהיה אוכל מועט ביותר ובמלבושיו לא היה מקפיד ללכת עם מלבושים חשובים. אבל היה משתדל למלא רצונה של אשתו אפילו היה קשה לו ביותר.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il