בית המדרש

  • מדורים
  • מדורים נוספים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הרב מרדכי אליהו זצ"ל

הרב השלם

הרב הרבה לדבר בשבחה של ארץ ישראל, והחמיר מאוד שלא לומר שום דבר רע על הארץ החומרית והרוחנית. הרבה לתת שבח לבורא עולם על כל הטוב שגמל אותנו בראשית צמיחת גאולתנו, כמי שחי וראה את חשכת הגלות לפני קום המדינה ואת יד ה' במלחמות ישראל

undefined

רבנים שונים

סיוון תש"ע
2 דק' קריאה
ימי השבעה והאבלות על מורנו ורבנו, מורה דרכי, הריני כפרת משכבו. מחשבות רבות וזיכרונות צפים ועולים. אנשים שואלים מה הייתה הנקודה המרכזית המיוחדת ברב, והתשובה קשה. שהרי בגדלותו ידע להיות אדם רציני ובדחן, מקובל אלוקי ומגיד שיעור חברתי לבעלי בתים, מחמיר וקפדן הלכתי ומיקל הפוסק בהתאם לעומד מולו, קנאי לדרך המסורת העתיקה ופתוח לחדשנות בריאה ונכונה, מנצל זמנו באופן מבהיל ונינוח כאדם בחופשה, זהיר בכבוד שמים וזהיר בכבוד האדם ללא סתירה בין השניים, שומר על כבודם של ת"ח ומעניק תחושת אבהות ואמפתיה לסביבתו, פוסק לפרטי פרטים ומוביל דרך כמנהיג בענייני הכלל. והרשימה עוד ארוכה ומורכבת, רבת פנים, שאני הקטן זכיתי לראות רק חלקים קטנים ממנה, ובכל זאת המגוון גדול והתמונה צבעונית ועשירה מאוד, חיה ומקרינה אור מיוחד ושמח.
הרב הרבה לדבר בשבחה של ארץ ישראל, והחמיר מאוד שלא לומר שום דבר רע על הארץ החומרית והרוחנית. הרבה לתת שבח לבורא עולם על כל הטוב שגמל אותנו בראשית צמיחת גאולתנו, כמי שחי וראה את חשכת הגלות לפני קום המדינה ואת יד ה' במלחמות ישראל, ידע לברך תמיד את חיילי צה"ל. התפילות הרבות שארגן בכותל בעקבות הסכמי החורבן שהלכו ונרקמו, ואח"כ בתקופת הגירוש מגוש קטיף, הן בכותל והן בגוש עצמו, בדאגה עצומה לשלום העם והארץ. הרב ביקש במשך שנים להדליק בערב שבת נרות נוספים בתפילה לשלמות הארץ. מהבעות פניו וסגנון דיבורו היה ניתן לחוש בוודאות גמורה עד כמה משפיעים עליו הדברים לחיוב ולהיפך בכל הקשור לטובתה של ארץ ישראל, לחיזוקה החומרי והרוחני. הרב פסק רבות לאנשי צבא ומודיעין ושלח אותם לקחת על עצמם תפקידים שיש בהם סיכון רב או אי יכולת קיום אורח חיי הלכה נורמאלים, דבר המתאים לעם בארצו ולא ליחידים שנקבצו יחד במקרה.
מורנו ורבנו עשה דרך ארוכה מילדותו כשגדל והתחנך אצל גדולי ישראל בדור הקודם שחלקם היו מתנגדים לציונות ועל אף היותו קפדן גדול בכבוד רבותיו ובשמירת מסורת, ידע לראות את יד ה' המקבצת נידחי ישראל לציון ומחדשת את הגאולה ובצעדי ענק הגיע לרבנות הראשית לישראל, לבתי הדין שלה ולמעמד הגדול של הראשון לציון.
לא בכדי התלכדו סביב הרב יחד עם כל המגוון של עם ישראל, גם רבני ואנשי הציונות הדתית הרואים ברב מורה דרך ומנהיג פוסק המבין לדרכם ולשאיפותיהם.
אנחנו ורבותינו שהתחנכנו על תורת הגאולה משחר ימינו בישיבות ובבתי הספר, צריכים ללכת עוד כמה צעדים קדימה. זו כנראה המשימה שלנו להמשך הדרך - לדעת לשמור על המסורת וכללי ההלכה בדקדוק גדול והקפדה יתירה, ויחד עם זאת להתפתח יחד עם צמיחת הגאולה, בעשייה ובלימוד, בחינוך ובמצוות הארץ. לנסות ולהיות "גיבורי כח" כדוגמת הרב שבגבורתו הגדולה היה מ"עושי דברו". תחושת החיסרון והחלל גדולים מאוד, ותפילתנו שעלינו יזרח ה' ויאיר את דרכנו, כדי שנדע להמשיך ולהתקדם במהלך גאולתנו בארץ קודשנו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il