בית המדרש

  • מדורים
  • מדורים נוספים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

חודש אלול בדור של גאולה

אלול הוא ההזדמנות שלנו לתקן את כל הטעויות שעשינו במשך כל השנה, ו... לסיים יפה. אם נכונים הדברים כל שנה, נכונים הם שבעתיים בתקופתנו, תקופת הגאולה, שתפקידנו להביא את העולם לסיומו הטוב.

undefined

הרב נתנאל יוסיפון

אלול תש"ע
2 דק' קריאה
מעשה באדם שבא אל הרב בתלונה: "רבי, אני עובד בעבודה קשה מאוד ומשתכר עליה מעט". אמר לו הרב: "אני יכול לתת לך עבודה קלה יותר, שבה תשתכר שכר נאה".
קפץ האיש משמחה, והסכים מיד לקבל את העבודה.
"בבקשה", אמר הרב: "אחוז פטיש בידך, הניפהו בידך בתנועות קצובות מעלה - מטה, ואני אשלם לך שכר נאה לפי שעות". שמח האיש על העבודה הקלה והמכניסה והחל להניף את הפטיש.
אולם, לאחר רבע שעה, נכנס שוב לחדרו של הרב ואמר: "אין בי כוח לעבודה חסרת תוחלת זו. אני מעדיף לעבוד קשה ולהביא תועלת לעולם".

אדם אוהב ליצור דברים חיוביים בעולם, כי כך טבעו ולשם כך הוא נוצר, ולא רק כדי להרוויח כסף או תועלת אחרת.
אך לעיתים, ברגעים של חוסר דעת אנו הורסים לעצמנו עבודה רבה ומועילה. לדוגמא - לעיתים, כשאנו מסיימים תקופה של עבודה או לימודים ופנינו מועדות כבר למקום אחר, אנו מתירים לעצמנו לזלזל בעבודה או בלימודים, מתוך תחושה שהשקעה במקום הנוכחי כבר לא תביא תועלת. זו טעות! כך אנו הורסים חלק מעבודתנו או לימודנו. החכם יודע לסיים יפה.
תובנה זו יכולה לשפוך לנו אור חדש ומשמח על כל התשובה של חודש אלול, ובמיוחד על הימים האחרונים של השנה.
לרובנו התשובה של חודש אלול מתחברת בתת מודע לתחושות של חרדה מפני הבאות, חרדה מאשר צופנת לנו השנה הבאה. הסיבה לכך, שהתשובה נתפסת אצלנו כעסקת חבילה עם הקדוש ברוך הוא - אנחנו נחזור בתשובה על כל הטעויות שעשינו בשנה החולפת, ובתמורה אתה תחתום אותנו לשנה טובה ומאושרת.
אך האמת היא, שאם נפנים את התובנה שכתבנו, וגם נבין שהתשובה היא ערך חשוב בפני עצמו, נוכל להפוך את חרדת אלול לחודש של תשובה שמחה.
הרי לא לחינם אלול מגיע בסוף השנה. אלול הוא ההזדמנות שלנו לתקן את כל הטעויות שעשינו במשך כל השנה, ו... לסיים יפה. תשובת אלול חשובה בעיקר בשביל השנה הקודמת. בחודש האחרון אנו מרימים את כל השנה הקודמת ומביאים אותה לפסגה. הרווחים לשנה הבאה הם רווחים מהצד, ובהם אנו מתחילים לדון בתחילת השנה הבאה, בראש השנה. תשובה כזו תמלא אותנו בשמחה על ההזדמנות להשלים את העבר, שהרי שמחה היא שלמות.
יתרה מזאת - המעמיק בכתבי הרב קוק זצ"ל יודע שהתשובה היא בעיקרה האמירה שבסוף הכול ישוב לה', ובמילים אחרות - הכול יגיע אל הסוף הטוב . כלומר התשובה במהותה היא 'סיום', כדבריו המפורסמים באיגרת התשובה (איגרת שע"ח): "ביסוד הכול צריכה לבוא ההסברה הכללית של ביטחון התשובה". היסוד הוא להיות בטוחים בתשובה. הביטחון בנוי על כך, שאנו בטוחים שבסוף כל ההיסטוריה העולמית תהיה גאולה, ובמילים אחרות שיבה אל ה'.
לכן, כתוב בספרים הקדושים, ש12 הימים האחרונים של השנה הם כנגד 12 חודשי השנה. ובכל יום אפשר לתקן חודש. וכן ביום האחרון אפשר לתקן ולהרים את כל השנה החולפת.
אם נכונים הדברים כל שנה, נכונים הם שבעתיים בתקופתנו, תקופת הגאולה, שתפקידנו להביא את העולם לסיומו הטוב. אל לנו להתייאש מכל המקטרגים, המפריעים, המקפיאים וחוגגי הטקסים המצועצעים שקמים להלחם במביאי הגאולה. אנו בטוחים בתשובה - בסיום הטוב. אנו רואים בעיניים את ישראל שבים לאבינו שבשמיים, ובזכות בטחוננו ועשייתנו נראה בעזרת ה' בעינינו בגאולת ישראל עוד השנה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il