בית המדרש

  • מדורים
  • לאמיתה של תורה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

יוסף בן גרסיה

מתוך כנס לאמיתה של תורה, קריית ארבע

שני כוחות מתאבקים כעת במחננו

undefined

הרב אליקים לבנון

ט"ז אדר א' תשע"א
4 דק' קריאה 11 דק' צפיה
אנו לומדים בספר אורות (אורות התחיה יח): "שלושה כוחות מתאבקים כעת במחננו". כך היה בתקופתו של הרב. בזמן שלנו נותרו רק שניים מהכוחות הללו. שני כוחות מתאבקים כעת במחננו. שני הכוחות האלה הם שני וקטורים: האחד פועל לשלילה: להרס, להקפאה, לחורבן, לעצירה, נגד התורה, נגד הארץ, נגד כל דבר טוב בעם ישראל. כוח שלילי, הרסני וקטלני שפועל בעקביות וניתנה לו מלוכה, ניתנה לו סמכות לזמן מסוים. כנגדו כוח אחר שפועל להיטיב: כוח של חסד, כוח של נתינה, כוח של בנייה. מתוך תורה, מתוך אמת. בניית העם, בניית הארץ, התנדבות. מתוך שני הכוחות האלה עד עכשיו נראה שהכוח המוביל והשולט הוא אותו כוח מקעקע, מקפיא, מרע, וכאשר מתחיל האיזון הזה להיות מופר הכוח הזה רועד מפחד, נסדקת חשיבותו ועליונותו. הוא מרגיש שהקרקע רועדת מתחת רגליו, הכיסא מתנודד ואז הוא בא לתקוף בכל הכיוונים ולירות נגד הכל. כל מה שזז בצורה חיובית – הכוח הזה יורה בו. לפעמים הוא יורה כדורי גומי, לפעמים הוא יורה גז ולפעמים הוא יורה גם אש חיה שאותה אנו שומעים היום במדינות ה'מתוקנות' האלה בלוב ובעוד כמה וכמה מדינות. יש מפגינים – יורים בהם אש חיה! למה לא?! וכאשר קמים תלמידי חכמים ומדברים בגאון בשם התורה – לא הכל מוחלט כולנו יודעים שיש ויכוחים בתורה, יש מקום לדעה כזו ולדעה כזו – באים ויורים 'אש חיה' על תלמיד חכם גדול; אחד מראשי המדברים בתורה היום בארצנו ובעולם כולו. ההתכנסות שלנו היום איננה רק לכבודה של תורה על החופש של התורה להביע את דעותיה, לומר את דבריה, זה פשיטא. ההתכנסות שלנו היום זה להרים בגאווה את ראשנו, לזקוף את קומתנו ולומר: אנחנו הולכים לכבוש את הכל. נכון, הם יראים ובצדק כמו שכתב אותו פרופסור בטכניון שבעוד עשרים שנה יהיה רוב לציבור הדתי והחרדי בארץ ישראל. המסקנה שלו היא לעצור בכל מחיר את ה'נגף' הנורא הזה, את ה'השתלטות'. העיתונאות, התקשורת והפרקליטות שעד היום מלכו בכיפה – איש לא העיז לערער על ההגמוניה שלהם, מרגישים שמעמדם מתערער. והנה אנו רואים סערות והתנודדות כסאות בכל העולם. מלכים ורודנים שולטים עשרות שנים, כשאיש לא העז לערער על ההגמוניה שלהם, עתה מתעוררים לתחיה כוחות המטלטלים את הרודנים הללו.
מה יהא על עתידם של אלה, אין נביא אשר יוכל לדעת, אבל ברור שיידרש עוד זמן רב עד שהשקט ישוב לשרור שם. אותם סערות עולמיות מתרחשות גם אצלנו. הכח השלילי מתנודד ומנסה להגן על עצמו בכל דרך. לאור התנודות בעולם הערבי, ברור שגם אצלנו עוד רחוקה הדרך לשלום. "אבירי השלום" עצמם אינם יודעים שלום. הרוצה שלום צריך להיערך למלחמה. הם הולכים בכיוון הפוך – והרוצה שלום יגיע רק למלחמה. ובענין זה אנו יודעים את מקומנו:
איננו שייכים לכח השלילי, הקטלני, ההרסני, היודע לדבר ולצעוק "שלום שלום". אנו שייכים לכח הבונה את השלום האמיתי. הכח של "ה' עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן ה' יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם" (תהלים כט, יא).
בעולם יש סערות ויריות, וגם אצלנו, אותה "ירייה" שנורתה לעברו של מו"ר הרב ליאור שליט"א, להזמינו לחקירה.

קראתי את דבריך, מר רז נזרי הנכבד. טרחתי להשיג את העיתון בו כתבת, ולמרות שבין כתלים אלו בושה היא להזכיר את דבריך, אבל לא אמנע מכך. כתבת, ש"גם ראשי ממשלה מוזמנים לחקירה, וגם אישי ציבור חשובים". אם כן, אתה משוה את הרב ליאור שליט"א לגזלנים, נואפים, שודדי ממון ישראל, לאלה אתה משוה רבנים?! מזמין אותם לחקירה ואומר: 'הנה מדוע שרב פלוני לא יתייצב לחקירה?'?! ירית חץ בלב של עם ישראל! בלב התורה! ועכשיו אתה אומר: "מה זאת אומרת שכל אחד כל אזרח יחליט מה הוא רוצה ומה הוא עושה? יש שלטון, יש חוק!" בושה וחרפה חוקי הרשע האלה שאתה ורעך מעוללים! ואתה עוד תמה על זה שיוצאים בפרסומים ובתמונות ובקריאות גנאי?! אתה טוען שידידך "עשה גם דברים טובים" בודאי, אנו מכירים את זה מההיסטוריה: מלך ישראל הקים עיר אחת בישראל וזכה לארבע דורות מלוכה. (סנהדרין קב:) אני מצפה שאתה והפרקליטות תקימו עיר אחת! לא ווראבי שתיהפך אף היא לעיר יהודית בעז"ה, תקימו עיר יהודית ועל זה נוקיר לכם טובה, ונזכור, ותזכה לארבע דורות של מלכות אתה ורעיך. אבל כשאתה מתנשא ומזכיר טובותיו של פלוני אלמוני כאשר אחרי הכל מדובר בהרס ובחורבן? אדרבה תרתמו גם אתם לטובת עם ישראל! לתנופת התיישבות חדשה! אז נוכל לשבח אתכם וללחוץ את ידכם ולחזק את ידכם ולאחל לכם עוד ארבע דורות של מלכות. אבל כשהכל מתנקז סביב שלילה והרס?
אחר כך תמהים מדוע כבוד הרב לא מתייצב לחקירה! איזו שאלה תמימה! כולם פה תמימים! מה אתה מצפה לשמוע מפי כבוד הרב? אם תזמין אותו לחקירה – הוא יקריא לך את ההסכמה שנתן. זה כתוב לפניך. יש לך מה להעמיד לדין – תעמיד לדין; אין לך מה להעמיד לדין אז מה אתה רוצה לחקור? מה הבעיה שלך?!
אתה ירא! אתה חרד! אתה מרגיש שכל הכסא השקרי הזה שאתה יושב עליו, שהפרקליטות מתייהרת בו, מתחיל להתמוטט שהרי לשקר אין רגליים. אנחנו לא נשתף פעולה! אנחנו נאמץ את יסודות התורה בכלל ואת הרב ליאור שליט"א בפרט להמשיך לדבר להציג את דברה של תורה בראש מורם, בידיעה ברורה. אנחנו הולכים להנהיג את עם ישראל בכל: בצבא, במדע, לכבוש את כל מדינת ישראל ובעז"ה כאשר נכבוש – גם הכוח הזה שפועל היום לשלילה – אנו מאמינים שיחזור ויצטרף גם הוא לכלל הכוחות החיוביים שימשיכו ויבנו את תורת ישראל, את עם ישראל ואת ארץ ישראל בעז"ה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il