בית המדרש

  • זכויות יוצרים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הרב מרדכי אליהו זצ"ל

שימוש בפרוייקט השו"ת

undefined

הרב ניר אביב

סיון תשע"א
קיבלתי ממישהו את תוכנת פרוייקט השו"ת פרוצה.
1) האם מותר לי להשתמש בה עכשיו שהיא נמצאת במחשבי?
2) בישיבתנו ישנה רשת אינטרנט וניתן על ידה להיכנס לפרוייקט השו"ת באופן חוקי (מסודר ע"י פרוייקט השו"ת). אבל לי ספציפית יש בעיה במחשב שאינו מאפשר לי תמיד להתחבר לפרוייקט השו"ת. האם במקרה כזה, כאשר איני מצליח להתחבר, אני אוכל להשתמש בתוכנה שישנה ברשותי?


תשובה:
1. אסור.
2. הרשות היא להשתמש בתוכנה החוקית דרך המחשב של הישיבה בלבד, אם המחשב שלך מקולקל ואינך יכול להתחבר לרשת של הישיבה, עליך לתקן את התקלה במחשב שלך. אין רשות להשתמש בתוכנה באופן אחר ללא רשות מבעלי התוכנה.
הסיבה העומדת מאחורי הדברים היא שכיוון מדובר בתוכנה שהיא יצירה רוחנית, לחלק מן הפוסקים ישנה בעלות ממונית ליוצר, ואם כן עליך לנהוג לפי רצון ורשות הבעלים. אמנם ישנו דיון בפוסקים על לימוד תורה בספר ללא רשות הבעלים, וכן על ההעתקה ממנו, אולם כל זאת לא שייך לנדון שלנו משום שאף אם נגדיר שאין כאן בעלות ממונית ליוצר יש לחייב את המשתמש על ההנאה הבאה אליו מטורח, עמל והוצאות של יוצר התוכנה שהם מעבר לקריאה בספר רגיל. מה עוד שהתוכנה כוללת תוכנת חיפוש ומפתחות ועוד פונקציות רבות שאינן בכלל דברי תורה בבחינת 'מה אני בחינם אף אתם בחינם'. לכן, אם התוכנה פרוצה עליך לשלם על השימוש בה מדין "נהנה" מעמל וטורח של חברך (והבעלים רשאי לדרוש מחיר על עמלו כרצונו), וכן ישנו איסור של "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך".
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il