בית המדרש

  • מדורים
  • ענג שבת
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

אברהם בן רוחמה

גליון מס' 1057

פרשות אקטואליות בא בשלח

undefined

רבנים שונים

טבת תשע"ב
2 דק' קריאה
אם דבריה של מרים היו מכוונים לנשים, היה צריך להיות כתוב ותען להן ולא ותען להם. אכן, כך כתוב בפסוק וזו לא טעות - "להם" - בלשון זכר, "ותען להם מרים שירו לה' כי גאה גאה סוס ורוכבו רמה בים" (טו, כא).
מרים הציעה לנשות ישראל לצאת בתופים ובמחולות, לשיר ולהלל לה' על כל הניסים והנפלאות. נשים חכמות תמהו - מה להן ולכל זה. הגברים נושאי העול ומחויבי המצוות, שהם יהללו את ה'. לא כך הבינה מרים. גם אנחנו היינו באותו נס של "סוס ורכבו רמה בים". גם לנו נעשו ניסים, גם אנחנו עוברות את תלאות המדבר - אנחנו שוות לגברים, הן והם, אנחנו יחד.
אין הדרת נשים, גם לא בציבור החרדי. יש האדרה של האשה. הנשים החרדיות יוצאות לעבוד, ולא רק כדי לפרנס את הגבר. חסר נשים חרדיות מופלאות בתחום המדע, הרפואה והחינוך? נכון, הן לא מבלות עם גברים, לא יוצאות לפאבים ומגדלות את ילדיהם (יחד עם העבודה הקרייריסטית בחוץ). אבל גם בפאבים, במועדונים ובחופי הים, בשטח החילוני, יש הפרדה בין נשים לגברים. יש שירותים נפרדים לנשים וגברים, יש מלתחות נפרדות אז מדוע שלא תהיה רחצה נפרדת בים ובבריכה. מה ההבדל הגדול בין בגד ים מינימליסטי להחלפתו במלתחה משותפת? רחצה נפרדת בים לא ומלתחה נפרדת כן? מי קובע את הגבול?
שנים רבות דרשו מהחרדים להתגייס לצבא, מפלגה מסוימת עשתה קרירה פוליטית מכך והנה כמה לוביסטים מיפי הנפש מעוררים מהומה על מאומה. האם מי שרצה לגייס את החרדים התכוון להעבירם על דתם?
אכן, שום דבר לא ירצה את יפי הנפש. גם הבג"צ שהפעם היה נגדם "חטף" מהם בענין חוק האזרחות שאין נכון וצודק ממנו במדינה יהודית דמוקרטית שאינה מתכוונת להתאבד.
כמו חוק האזרחות כך גם קיבל בג"צ החלטה שאם יש הסכמה אפשר לבצע הפרדה באוטובוס. ברומא התנהג כרומאי היא המלצה חילונית, בדומה בואו לא נפריע לחרדים במרחב שלהם ולא נתערב בחייהם.
כדאי וראוי שכולם ינמיכו את הלהבות, וכל אחד יחיה את חייו כרצונו. בצבא יש רב צבאי שעליו לתת את התשובות ההלכתיות. מי שיוצא נגד הרבצ"ר, תת אלוף הרב רפי פרץ מבקש רק להגביה את הלהבות במקום להנמיך אותן. לא שמענו אף טענה רצינית שהחלטות הרבצ"ר נוגדות את ההלכה. אם ישמעו לו אז גם בצבא יבוא הכל על מקומו בשלום.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il