בית המדרש

  • מדורים
  • פרשת שבוע
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הרב אשר וסרטיל ז"ל

עוד על נבואה, יחסי ציבור והנהגה

"שָׁאוּל יִמְלֹךְ עָלֵינוּ"!?

undefined

הרב יוסף כרמל

טבת תשע"ג
2 דק' קריאה
בשבועות האחרונים עסקנו בשאלה העקרונית: האם יש מקום לפנות אל הנביא בשאלות פרטיות? לטענתנו, הנביא עוסק אך ורק בהלכות ציבור וממילא יש משמעות ציבורית, לאומית ובין לאומית לכל החלומות הנבואיים של ספר בראשית. המשכנו וטענו כי מסעו של שאול לחיפוש אחר האתונות היה בעצם מסע יחסי ציבור / 'פריימריז' שבו ניסה להשיג תמיכה ציבורית כמועמד למלכות.
אם כך, מה קרה? מדוע הגיעו שאול ונערו אל הנביא הרואה בסופו של המסע?
לקִישׁ, אביו של שאול, היה ברור כי שאול בנו הוא המועמד המתאים ביותר, ככתוב:
"וְלוֹ הָיָה בֵן וּשְׁמוֹ שָׁאוּל בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה גָּבֹהַּ מִכָּל הָעָם" (שמואל א ט' ב).
הצגתו של שאול עם תכונותיו התרומיות דווקא כבנו של קִישׁ רומזות על כך. הדבר היחיד שהיה חסר לשאול היה פרסום ויחסי ציבור. שאול, שהיה עניו וצנוע כהגדרת הכתוב: "וַיֹּאמֶר יְקֹוָק הִנֵּה הוּא נֶחְבָּא אֶל הַכֵּלִים" (שם י' כב), לא היה מעוניין לעסוק בנושא זה. לכן דווקא אביו היה זה ששלח אותו למסע בְּהַר אֶפְרַיִם ובארצות שָׁלִשָׁה, שַׁעֲלִים, יְמִינִי וצוּף, תחת הכיסוי של חיפוש האתונות. אם חיפוש האתונות בלבד היה מטרת המסע אין זה הגיוני לחפשן במרחב כה גדול.
כנראה שצניעותו היתרה של שאול גרמה לכך שהיה קשה מאוד לשכנע את מנהיגי הציבור, כי אכן שאול הוא המתאים ביותר למלכות. המסע הסתיים בכשלון - רוכבי האתונות לא הסכימו לתמוך במועמדותו של שאול. חוסר תמיכה ציבורית זו בא לידי ביטוי גם לאחר ששמואל אסף את העם אל המצפה ובאמצעות גורל הוכיח לכל העם כי הקב"ה בחר בשאול.
הכתוב מסכם את המעמד בדרך הבאה:
"וְגַם שָׁאוּל הָלַךְ לְבֵיתוֹ גִּבְעָתָה וַיֵּלְכוּ עִמּוֹ הַחַיִל אֲשֶׁר נָגַע אֱלֹהִים בְּלִבָּם: וּבְנֵי בְלִיַּעַל אָמְרוּ מַה יֹּשִׁעֵנוּ זֶה וַיִּבְזֻהוּ וְלֹא הֵבִיאוּ לוֹ מִנְחָה וַיְהִי כְּמַחֲרִישׁ" (שם שם כו-כז).
שאול איננו מתפקד עדיין כמלך בגלל חוסר תמיכה ציבורית ולראיה רבים תמהו ושאלו: "שָׁאוּל יִמְלֹךְ עָלֵינוּ"!? (שם י"א יב).
בהקשר זה נסביר גם את הצעת נערו של שאול:
"וַיֹּאמֶר לוֹ הִנֵּה נָא אִישׁ אֱלֹהִים בָּעִיר הַזֹּאת וְהָאִישׁ נִכְבָּד כֹּל אֲשֶׁר יְדַבֵּר בּוֹא יָבוֹא עַתָּה נֵלֲכָה שָּׁם אוּלַי יַגִּיד לָנוּ אֶת דַּרְכֵּנוּ אֲשֶׁר הָלַכְנוּ עָלֶיהָ" (שם ט' ו).
הנער איננו מזכיר את חיפוש האתונות אלא את הדרך ומציע לשאול את דעתו של הרואה-הנביא בשאלת התאמתו של שאול לתפקיד.
תשובתו של שמואל היא חד משמעית: אתה ראוי למלכות ואתה גם מועמדו של הקב"ה! דא עקא אין זה מספיק. אי אפשר להנהיג, לא רק מעשית אלא גם הלכתית, ללא תמיכה ציבורית רחבה.

רק אחרי נצחונו של שאול על נחש העמוני פונה שמואל שוב אל העם:
וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל הָעָם לְכוּ וְנֵלְכָה הַגִּלְגָּל וּנְחַדֵּשׁ שָׁם הַמְּלוּכָה" (שם י"א יד).
כל הציבור כולו מקבל את הצעתו:
"וַיֵּלְכוּ כָל הָעָם הַגִּלְגָּל וַיַּמְלִכוּ שָׁם אֶת שָׁאוּל לִפְנֵי יְקֹוָק בַּגִּלְגָּל וַיִּזְבְּחוּ שָׁם זְבָחִים שְׁלָמִים לִפְנֵי יְקֹוָק וַיִּשְׂמַח שָׁם שָׁאוּל וְכָל אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל עַד מְאֹד" (שם, שם טו).

בימים אלה של ערב בחירות, חשוב לחזור ולהדגיש כי הבחירות הן גם צורך הלכתי חשוב,
הליך זה מברר מי הוא המועמד שזכה לתמיכת רובו של הציבור וראוי גם הלכתית להנהיג.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il