בית המדרש

  • שבת ומועדים
  • שיעורים נוספים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

בדרך לניקיון פנימי

איך מתגברים על הלחצים והמתחים שמתלווים לניקיונות לפסח כדי למרק גם את הנפש לקראת החג

undefined

הרב חגי לונדין

אדר התשע"ג
2 דק' קריאה
הכנת הבית לפסח: לימוד תורה הנמשלת לאש, ולישה מתמדת של מידות הנפש
בשלושים הימים שממוצאי פורים עד ליל הסדר נכנסים בתים רבים בישראל לכוננות ספיגה: לחץ של ניקיונות, קניות ושאר הכנות לחג הפסח. לעיתים דווקא תקופה זו, אשר אמורה להביא להתקדמות רוחנית משותפת של כל בני הבית, עלולה לגרום למתחים ולכעסים. במקום להגיע בליל הסדר לזבח משפחה מאוחדת - מגיעה משפחה מפורקת בכל המשמעויות. מכיוון שכך, יש להתבונן כיצד לכלכל את הימים הללו בתבונה, על מנת להגיע לחג פסח כשר וגם שמח.
במקביל לבית שעובר תהליך של מירוק וניקיון, כך אמורה גם נפש האדם לעבור בימים הללו תהליך של תשובה והיטהרות. ביסוד הכול צריכה לעמוד ההבנה שחמץ הוא ביטוי של תפיחה מיותרת: גאווה, גסות חומרית ושאר מידות רעות. מובן מאליו כי תהליך השבתת החמץ הממשי שבבית יהיה שלם, רק אם ילווה במקביל בתהליך השבתת החמץ שבלב.
במקורות פנימיים רבים אף מצויה הקבלה בין תהליך ביעור החמץ אשר לגביו אנו עוברים שלושה שלבים: ניקיון כללי של הבית, בדיקת חמץ פרטנית ב"מחבואות ובחורים" והשבתה בפועל (על פי הלכות חמץ ומצה, ב); לבין תהליך התשובה הכולל: ניקיון כללי בנפש, וידוא פרטני של המעשים הפגומים והשבתה בפועל של החטא מן הנפש (על פי מסילת ישרים ג).
על מנת למנוע מן הבצק לתפוח ולהחמיץ, ניתן לבצע שתי פעולות: אפייה באש ולישה בלתי פוסקת. בהתאם לכך מציין הרב קוק (הגדה של פסח) כי ישנן שתי שיטות אשר יכולות למנוע את החמצת המידות, בפרט בזמן הלוחץ של הכנת הבית לפסח: לימוד תורה הנמשלת לאש, ולישה מתמדת של מידות הנפש.
את העצה הראשונה ניתן לתרגם לשפת המעשה על ידי קביעת לימוד משותף של כל בני הבית, או לפחות של בני הזוג, במהלך הימים הללו. למרות שהדבר נשמע פרדוקסלי, דווקא תוספת של כמה דקות לימוד יומי בתוך הלו"ז הצפוף יכולה לשחרר הרבה מן הלחצים שמתרוצצים בבית. הזמן הקצר שבו מרימים את הראש מעל הטרדות הטכניות ומעמיקים יחד במהות חג הפסח ותהליך הניקיון - מסוגל לשנות את כל האווירה וההכנה לחג נעשית באופן שונה לחלוטין.
דבר נוסף, כאמור, הוא לישת המידות. דווקא בימים אלו נדרשת עירנות יתר בעבודת המוסר: כעסים, מילים פוגעניות, חוסר סבלנות - כל אלה מרחפים כל העת באוויר ועלולים להחמיץ את המאמצים האדירים המושקעים בחודש זה. לישת המידות כוללת פרטים רבים, החל מדריכות נפשית כללית, יותר מאשר בשאר ימות השנה; וכלה בתכנון נכון המסוגל למנוע חלק גדול מן המתחים בבית: הגדרת משימות ברורה, חלוקת מטלות, שיתוף של כל בני הבית באופן מושכל, סדר עדיפויות נכון של משימות ניקוי, הבחנה בין עיקר (חמץ) לטפל (אבק) וכו'.
כך מגיעים באופן נכון לליל בדיקת חמץ ו"היוצא לנו מזה תוכחות מוסר גדול שיש לכל אדם לחשוב בלבו באמת בעת בדיקת חמץ וידע שהגיע העת בדיקת חמץ בפועל ממש. ולכן יכווין בלבו אז לבדוק כל המידות שלו אם יש בהם איזה חימוץ, היינו איזה מידה רעה חס וחלילה. ובעת שריפת החמץ יכווין גם כן לבער ממנו את המידות הרעות מכול וכול... ומתחרט בלב שלם ובודק בחורים ובסדקים, בכל מקום שדרכו להכניס שם החמץ, הוא שאור שבעיסה - תאוות החומר המגושם" (אוהב ישראל, ויצא).

פורסם בעיתון "בשבע"

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il