בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • במדבר
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

במדבר תשע"ג

undefined

הרב דב בערל וויין

סיון תשע"ג
2 דק' קריאה
תמיד תהיתי מדוע החומש הזה בתורה והפרשה הזאת נקראים במדבר. חכמי המדרש אמרו שהלקח שאנחנו לומדים כאן הוא שהתורה נשארת רק באדם שמרוקן מתוכו את כל המטרות האחרות ונשאר פתוח וריק כמו המדבר.
למרות זאת, ייתכן שיש תובנות אחרות שאפשר להפיק מהשימוש במדבר כרקע לאירועים ולחוקים שנמצאים בחומש הרביעי של התורה. אחת התובנות האלה קשורה ליכולת של המים להפוך אדמה צחיחה למקום פורה, מלא פרדסים ושדות שופעים.
כאן, בישראל, הנגב, היה לפני חמישים שנה רק מדרום לחברון התרחב היום למרחק ק"מ רבים מדרום לבאר שבע. זאת משום שבעזרת המוביל הארצי ואמצעים אחרים מגיעים מים לאזור הזה של הארץ. המדבר פרח לנווה, פשוטו כמשמעו, והגשים את הנבואות העתיקות של ישעיהו.
המים יכולים לנצח את הצחיחות והעקרות של המדבר. בקליפורניה, עמקים מדבריים הפכו לסלי הירק של ארה"ב באמצעות מערכות השקיה שהוסטו מנהר קולורדו. גם במקרה הזה המים היו המפתח שהפך את המדבר לגן פורח. בכל העולם יש תוכניות להפוך מדבריות לאדמות פוריות. אך מים מתוקים הם מצרך יקר ערך ולעתים נדיר, ויש כל הזמן מאמץ לגלות עוד מים כאלה ולרתום אותם לטובת החקלאות וצרכים אחרים של האנושות.
בכל ספרי נביאי ישראל וגם בתלמוד יש השוואה של התורה למים. כמו שהמים מסוגלים להפוך מדבר שומם וצחיח לגן עדן ממש, גם התורה יכולה למלא את החלל בלבבות ובנשמות ולהפוך אותנו לאנשים פוריים וקדושים.
לתורה, כמו למים שמסמלים אותה, יש כוח חידוש עצום. ספר במדבר, שמספר לנו על כל האירועים העצובים והטרגיים שפקדו את בני ישראל במסעותיהם במדבר, מזכיר לנו כל הזמן את הכוח של המים/תורה להשיב את בני ישראל לקיום שיש בו תכלית והישגים למרות הכישלונות והנפילות.
לא משנה כמה עגום ועקר הנוף המדברי שבו מצאו או אנחנו מוצאים את עצמנו, עלינו להיות מודעים תמיד ליכולת של התורה לרענן ולחדש אותנו. העם היהודי הוא אומה עתיקה, ובכל זאת מעולם לא חסרו לנו כוחות התחדשות. תמיד קיבלנו, ואנחנו ממשיכים לקבל, את המים של התורה ולא משנה באיזה מדבר אנחנו מוצאים את עצמנו.
במובן זה, הבחירה של המסורת היהודית לקרוא לחומש הזה בתורה "במדבר" נועדה להעביר לנו מסר של תקווה, של גאולה ושל התחדשות מתמדת.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il