בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • הפצת יהדות
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

יחזקאל והמזרח התיכון

undefined

הרב דב בערל וויין

חשוון תשע"ד
3 דק' קריאה
בדרך כלל אני לא נוטה לפרש נבואות או לעסוק בחזיונות משיחיים או אפוקליפטיים. אך לאחרונה למדתי שוב את ספר יחזקאל ולא יכולתי שלא לחשוב שרבות מן הנבואות שמתועדות בחלק האמצעי של הספר מזכירות במידה מבהילה את האירועים שמתרחשים כיום במזרח התיכון.
הנביא מתאר את נפילתן של צור וצידון (לבנון) בעקבות שפיכות דמים, חולשה כלכלית וחוסר שקט אזרחי. הוא חוזה מלחמה איומה ועקובה מדם בסוריה, בבבל (עירק), בתימן ובערב. גם בלוב ומצרים צפויות מלחמות אזרחים, שפיכות דמים, מוות ומחסור.
במקביל לכל זה העם היהודי ימשיך לשוב לביתו, לארץ-ישראל, והארץ תשגשג כאי של יציבות בתוך ים הכאוס הסוער שמקיף אותה. זה תיאור מדויק למדי של מה שמתרחש במזרח התיכון כרגע. עירק, אחרי עשור של לחימה, תהפוכות פנימיות והרס מיותר של התשתיות שלה הפכה היום למקום של טירוף, למרות כל המאמצים האמריקנים להעמיד אותה שוב על רגליה באמצעות בחירות דמוקרטיות.
מפקיסטן במזרח ועד המגרב במערב, המזרח התיכון כולו עסוק בקדחתנות ברצח אזרחיו. הסכסוך הסוני-שיעי בעולם המוסלמי מעולם לא היה אלים ומר יותר. הכורדים והעלאווים וגם הדרוזים והנוצרים נלחמים כדי לשרוד במה שנותר מסוריה. התורכים עומדים בפני היפרדות מהכורדים, ארגון הטרור אל-קעידה מצליח להתחזק, אפגניסטן הפכה לארץ שאי אפשר לשלוט בה, מצרים שסועה ונמצאת על סף פשיטת רגל כלכלית, לוב סובלת מחוסר יציבות חמור, ירדן מקרטעת על רגליה החלשות וחוששת מהשתלטות פלשתינאית, סודן ואריתריאה שקועות במלחמת אזרחים מחרידה - בקיצור, המזרח התיכון כולו שרוי בתוהו ובוהו גדול, נפיץ ועקוב מדם. חוץ ממדינת ישראל, וזה בדיוק מה שיחזקאל אמר שיקרה כשהתנבא וראה את העתיד הרחוק. פשוט מדהים!
יש עוד הרבה חזיונות מבהילים בעניין העם היהודי וארץ-ישראל בספר יחזקאל. על אף שהנביא חוזה שגאולה וניצחון יבואו לבסוף, וגם שגשוג ושלווה, יש כנראה מנהרה אפלה שאנחנו מוכרחים לעבור בה כדי להגיע אל האור.
בתלמוד ובמסורת היהודית תמיד מתוארת התקופה שלפני הגאולה השלמה של עם ישראל כתקופה אפלה וקשה. מסיבה זו, רבים מחכמי התלמוד הביעו תקווה שלא יחיו בדור שלפני הגאולה כדי שלא יצטרכו לחזות באירועים הקשים של התקופה ההיא. אנחנו, כמובן, מקווים שהרדיפות שמהם סבל העם שלנו במאתיים השנים האחרונות, רדיפות שהגיעו לשיאן בשואה ובמלחמות שמדינת ישראל נאלצה להילחם כדי למנוע את השמדתה, הן התגשמות הנבואה של יחזקאל על כל האסונות והניסיונות הנוראיים.
למרות כל זאת, אני חושב שהנבואות של יחזקאל הן חידתיות, מסתוריות ומטרידות במידה רבה. משום כך, העמדה הקבועה שלי היא העמדה שמבטא הרמב"ם: שאדם לא צריך להתרכז יותר מדי בפירוש אירועים ועניינים כאלה מפני שהקב"ה יטפל בהם בסופו של דבר בזמן ובאופן המתאימים לו.
חלק ניכר מספר יחזקאל מוקדש לתיאור מבנה בית המקדש בירושלים והעבודה בו. רוב מפרשי התורה מייחסים את כל התיאורים והפרטים האלה לבית המקדש השלישי, זה שעתיד לקום. לכן גם הנבואות האלה עדיין ממתינות להתגשמותן. בכל זאת, הוודאות של נבואות יחזקאל והתיאורים המפורטים בחזיונות שלו נותנים לנו ביטחון במידת הדיוק והאמיתות גם של הנבואות שטרם התגשמו.
ההתגשמות שהזכרתי קודם של נבואותיו לגבי המזרח התיכון של ימינו בהחלט מוסיפה אמינות לנבואות האחרות שלו בעניין בית המקדש השלישי והקמתו. יהודים קראו את הנבואות האלה מאות שנים, והוקירו אותן והאמינו בהן גם כאשר נראה היה שאין שום אפשרות שהן יתגשמו אי-פעם.
בימינו, לאחר שכל כך הרבה נבואות של נביאינו הקדושים התגשמו בצורה מדויקת בימי חיינו ולנגד עינינו, לא צריך להיות כמעט ספק, אם בכלל, באשר לאמיתותן של הנבואות האחרות שטרם התגשמו. על אף שפרטי העתיד שלנו נסתרים מעינינו, אנחנו יכולים לראות אותו בקווים כלליים באמצעות דברי נביאי ישראל.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il