בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • הלכה יומית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

יוסף בן גרסיה

מדיני אדר ראשון

undefined

בית מדרש ג. אסף

שבט תשע"ד
2 דק' קריאה
עיקרי ההלכות
א. אזכרה למי שנפטר בחודש אדר בשנה פשוטה- לשיטת השו"ע מקיימים אותה באדר שני בשנה מעוברת, ולדעת הרמ"א מקיימים אותה באדר ראשון.
ב. בר מצוה למי שנולד באדר בשנה פשוטה מקיימים באדר שני בשנה מעוברת.
ג. בימים יד-טו באדר ראשון אסור להתענות ולהספיד, ואין נופלים אפים. ביום י"ד יש להרבות בסעודה לדעת הרמ"א.

מהו אדר ראשון?
בספר דברים נאמר, "שָׁמוֹר אֶת חֹדֶשׁ הָאָבִיב וְעָשִׂיתָ פֶּסַח לַה' אֱלֹקיךָ כִּי בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיב הוֹצִיאֲךָ ה' אֱלֹקיךָ מִמִּצְרַיִם לָיְלָה", כלומר- יש חיוב שחג הפסח יחול תמיד באביב1.
דין זה יוצר בעיה מציאותית- לוח השנה היהודי מבוסס שנת ירח ועל שנת שמש, ההפרש בין שנת ירח לשנת שמש הוא 11 יום בקירוב. הפרש זה גורם לחריגה של חודש כל שלש שנים, ונמצא שפסח החל בט"ו בניסן לא יצא באביב אלא בחורף.
בזמן שהיה בית דין סמוך, היה בכוחם לעבר את השנה, כלומר להוסיף עוד חודש כשרואים שפסח יחול מוקדם. משנפסקה הסמיכה, קבעו חכמים מחזור של 19 שנים, מתוכן 12 שנים פשוטות ו7 מעוברות2.

דיני אדר ראשון
תוספת החודש מעוררת מספר שאלות הלכתיות.
1. יום זכרון- מי שנפטר בחודש אדר בשנה פשוטה, מתי מקיימים את האזכרה בשנה מעוברת? בשאלה זו יש מחלוקת מנהגים. לדעת השו"ע מקיימים באדר שני ולדעת רמ"א באדר ראשון3.
2. בר מצוה- מי שנולד באדר ראשון, נעשה בר מצוה בשנה פשוטה באדר.
לכן יכול להווצר מצב מעניין, שתינוק שנולד כחודש לפני חברו ייעשה בר מצוה כחודש אחריו. כגון שנולד בכט' אדר א וחברו נולד בא' אדר ב'- בר המצוה של הראשון תהיה בכ"ט אדר ושל השני בר"ח אדר4.
3. פורים קטן: הימים י"ד וט"ו באדר הראשון, אסורים בהספד, בתענית ובנפילת אפיים בתפילה, ונקראים 'פורים קטן'. לדעת רמ"א יש להרבות בסעודה ביום י"ד של אדר ראשון5.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il