בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • בלק
לחץ להקדשת שיעור זה

לייבש את מניעי הטרור

undefined

הרב נתנאל יוסיפון

תשע"ד
2 דק' קריאה
בשבוע האחרון, פגשנו בצער גדול, כל בית ישראל קדושים, רוע גדול. מרצחים מרושעים, בני עם שפל הרוצה לנשלנו מארצנו הקדושה, רצחו שלושה נערים תמימים וצדיקים.
הטרור מתאווה להטיל עלינו אימה, על מנת להשיג את מטרותיו הנפשעות. כדי להתמודד עם הטרור, עלינו להתמודד עימו בשני מישורים – מעשי ונפשי. מבחינה מעשית, עלינו להילחם בטרור ובסביבה המצמיחה אותו ולהכריתם. יחד עם זאת, אם נסתפק רק במלחמה הפיזית, הסיבות הנפשיות המצמיחות את הטרור לא יעלמו, והם יצמיחו כל העת טרוריסטים חדשים. לכן עלינו לתת גם מענה מתאים לסיבה הנפשית המצמיחה את הטרור.
מהו סוד כוחו של הטרור בכל העולם? הטרוריסטים הם תמיד חלשים יותר מהאויב שלהם. אם הם היו חזקים יותר, הם היו יוצאים למלחמה נגדו וגוברים עליו. כוחו של הטרור באימה שהוא מטיל על נפגעיו. הטרור יוצר נקודה מזדמנת, שבה הוא חזק מאויבו, וכך הוא פוגע במתנגדיו. (לדוגמא – בתוך הרכב, המחבלים החמושים היו חזקים מהחטופים הלא חמושים).
אולם, פגיעה זו היא נקודתית בלבד, ואין בכוחה להוביל לניצחון. לכן, כוחו של הטרור הוא בעיקר באימה הנלווית למעשיו. מעשי הטרור מתפרסמים בכלי התקשורת, הציבור חש פחד, ושגרת יומו משתבשת. בעקבות פיגועים, אנשים נמנעים מלנסוע בטרמפים, ללכת למרכזי קניות ועוד. בהמשך, הציבור שמואס בפחד ובפגיעה בשגרת החיים, לוחץ על ממשלתו לוותר לטרוריסטים, וכך הטרור משיג את מטרותיו.
למעשה – סוד כוחו השלילי של הטרור הוא גם... סוד כוחו השלילי של בלעם הרשע. הגמרא (ע"ז ד) מבארת את התפארותו של בלעם – "ויודע דעת עליון", "שהיה יודע לכווין אותה שעה שהקדוש ברוך הוא כועס בה". כלומר – כל היום הקב"ה שמח בעולם הנפלא שברא. אך רגע אחד קטן במהלך היום, ה' כועס על העולם, שנאמר – "כי רגע באפו, חיים ברצונו". מי שמקלל באותו רגע, קללתו מתקיימת.
בלעם ידע לכווין את אותו רגע, וקללותיו היו מתקיימות, חלילה. אולם באותם ימים שבלעם ניסה לקלל את ישראל, הקב"ה לא כעס, וקללותיו הפכו לברכה – "אמר רבי אלעזר: אמר להן הקב"ה לישראל – עמי, ראו כמה צדקות עשיתי עמכם, שלא כעסתי עליכם כל אותם הימים... והיינו דקאמר ליה בלעם לבלק... מה אזעום, לא זעם ה'".
יש כאן אמירה עמוקה – העולם הוא טוב, אך יש בו גם נקודה רעה. מי שמסתכל ועסוק כל הזמן בנקודה הרעה, הכל הופך אצלו לרע. כוחו של בלעם ביכולת למתוח את הרוע, ולהופכו מנקודה קטנה לרוע הבולע את היום כולו. גם הטרור מנסה להפוך את הרוע מנקודה קטנה, לכוח הבולע את המציאות כולה.
הפתרון נעוץ בדרך שסלל בורא עולם, בימים בהם הסתובב בלעם מסביב למחנה ישראל, לא לכעוס על ישראל – לא לתת לרוע את נקודת האחיזה שלו. ברמה האישית הפרטית – להסתכל על הטוב בחיים ולשמוח. ברמה הכללית – להחליט מראש, שעם ישראל לא ייכנע למאוויי הטרור הערבי הנפשע.
אם אויבינו ידעו, שאנו איתנים בזכותנו על ארצנו הקדושה, ולא נכנע להם לעולם, הם יתייאשו ויחדלו ממעשיהם. כאשר תודעה ציבורית זו, הנבנית מתוך תודעתו של כל יחיד ויחיד, תשולב בהוראה חד משמעית של מנהיגות המדינה להילחם באויב בגבורה ולרסקו, יפגעו הטרוריסטים הקיימים וחדשים לא יצמחו. סוף הטוב לנצח, "וישראל עושה חייל".
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il