בית המדרש

  • משפחה חברה ומדינה
  • הקרקע והפירות
לחץ להקדשת שיעור זה

שמיטה מתי זה מתחיל ומתי נגמר?

undefined

הרב יצחק דביר

כסלו תשע"ה
2 דק' קריאה
אחת הפגישות המשמעותיות שלנו עם שנת השמיטה היא דרך קדושת השביעית הנוהגת בפירות.
קדושת השביעית משפיעה עלינו בשלשה מישורים:
א. יש לנהוג בפירות הלכות קדושת שביעית, לא לבזות אותם, לשמור על שאריותיהם וכדומה, כמבואר בהרחבה בספרי השביעית.
ב. לרוכשים בחנויות ובשווקים – בזמן שישנם פירות וירקות הקדושים בקדושת שביעית, יש לרכוש רק בחנות המפוקחת באחד ממסלולי ההכשר לשמיטה (היתר מכירה, אוצר בית דין וכדומה).
ג. בקטיף עצמי – בחלק מסוגי הירקות יש 'איסור ספיחין', ואסור לאוכלם כאשר הם נלקטים בתאריכים מסויימים.
רבים טועים וסוברים שדינים וחששות אלו מתחילים בתחילת השמיטה ונגמרים בסופה. אך למעשה קדושת הפרי נקבעת על פי כללים הלכתיים שונים, כך שישנם סוגי פירות רבים שתחילת קדושתם רק בסוף השמיטה (ועד זמן זה מותר לרוכשם בלא הכשר מיוחד לשמיטה, ולאוכלם בלא קדושת שביעית), וקדושתם נגמרת רק במהלך השנה שלאחר השמיטה, ויש אף פירות המשווקים בשוק שנתיים לאחר השמיטה. לכן חשוב לעקוב אחר התאריכים ב'לוח הזמנים לשביעית', לגבי כל פרי או ירק שקונים או מגדלים בגינה באלו תאריכים חלה עליהם קדושת שביעית.
נכון לאמצע חודש כסלו התשע"ה מצב הפירות והירקות הוא כדלהלן:
פירות – רק פירות שהתחילו לגדול ('חנטו') בשמיטה הם קדושים בקדושת שביעית, לכן כרגע עדיין אין פירות הקדושים בקדושת שביעית (חוץ מפסיפלורה), ומותר לרכוש פירות גם בחנויות שאינן מפוקחות (ולוודא שהופרשו תרומות ומעשרות). פירות הקדושים בקדושת שביעית יהיו מוכנים רק בסוף שבט (אוכמניות, אפרסק, נקטרינה ושסק), אך רובם הגדול יגיעו רק בחודשים אייר עד אלול.
ירקות – ירקות שנקטפו בשמיטה קדושים בקדושת שביעית. רבים נוהגים להקל, ולסמוך על שיטת הר"ש, שכל ירק שתחילת גידולו לפני השמיטה, אין בו איסור ספיחין, אך יש בו קדושת שביעית (לפי שיטה זו משווקים ירקות ב'אוצר בית דין'). נכון להיום עדיין רוב הירקות התחילו לגדול לפני השמיטה, ומותר לאוכלם בקדושת שביעית (ירקות מהיתר מכירה, גידולי שישית, ערבה, יבול חו"ל או יבול נכרי אינם קדושים בקדושת שביעית).
לפוסקים המחמירים כדעת הרמב"ם (למשל – התימנים, והנוהגים כדעת הראשל"צ הרב מרדכי אליהו זצ"ל לכתחילה) כל הירקות שנקטפו בשביעית אסורים באיסור 'ספיחין', ולכן אין לאכול ירקות שנקטפו מן הגינה בשמיטה, או לרכוש ירקות קדושים מ'אוצר בית דין'. (לשיטה זו אפשר לקנות ירקות רק מהיתר מכירה, יבול חו"ל או יבולי שישית).
דגנים וקטניות – כל סוגי הקטניות (חוץ מתירס) עדיין אינם קדושים בקדושת שביעית. קטניות הקדושים בקדושת שביעית יתחילו להגיע רק בתחילת חודש ניסן. חשוב להדגיש שרוב סוגי הקטניות היבשות (כגון אורז, אפונה, חיטה, עדשים, קווקר ושעועית) מיובאים מחו"ל, ואין בהם צורך בהכשר מיוחד לשמיטה.
תבלינים – תבלינים הנקטפים בעונה זו (כגון: בזיליקום, זעתר, לואיזה, נענע, רוזמרין) קדושים בקדושת שביעית. רוב התבלינים המיובשים (כגון: כמון, כרכום וכדומה) מיובאים מחו"ל ומותר לקנותם גם בלא הכשר לשמיטה.
חשוב להדגיש, שבתבלינים הגדלים בתוך בית, ותחתיהם צלחת או כלי קיבול החוצץ בינם ובין הקרקע – אין קדושת שביעית כלל.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il