בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • הלכה יומית
לחץ להקדשת שיעור זה

מושגים בהלכות תערובות

undefined

בית מדרש ג. אסף

טבת תשע"ה
2 דק' קריאה
בשבועות הקרובים נעסוק בנושאים שונים השייכים להלכות תערובות. על מנת להבין את הדברים יש להקדים כמה הגדרות ומושגים בהלכות אלו.

א. טעם כעיקר
הראשונים חלוקים האם טעם של איסור (ללא גוף האיסור), אסור מדאורייתא.
לדעת רש"י, אם במאכל היתר בלוע טעם איסור (או אפילו גוף האסור אלא שנימוח ולא ניכר) המאכל מותר באכילה מדאורייתא ואסור מדרבנן.
לדעת ר"ת גם כשבהיתר בלוע רק טעם איסור המאכל אסור באכילה מדאורייתא.
לדעת הרמב"ם כשבלוע טעם איסור המאכל מותר מהתורה ואסור מדרבנן, אך כשמעורב בהיתר גוף האיסור (אלא שנימוח ולא ניכר) אם האיסור הוא 'כזית בכדי אכילת פרס' המאכל אסור באכילה מדאורייתא.
להלכה נפסק מעיקר הדין כר"ת שטעם כעיקר מדאורייתא1.

ב. ביטול ברוב וביטול בששים
נאמר בתורה "אחרי רבים להטות" ולמדו חז"ל שמפסוק זה נלמדים דיני ביטול ברוב.
ככלל, כאשר נופל איסור להיתר, אם רוב התערובת היתר, מותר מדאורייתא לאכול אותה. במקרה בו האיסור וההיתר יבשים הרוב הנצרך הוא 'חד בתרי'. הפוסקים חלוקים האם הכוונה היא ליחס מדוייק של פי שתיים בהיתר או שמספיק שיהיה בתערובת יותר מ50% היתר.
במקרה בו אחד מהם לח, יחס הביטול הוא אחד לששים, לפי שחז"ל שיערו שברוב כזה האיסור לא משפיע על טעם התערובת2.

ג. נותן טעם פגם
חז"ל למדו מן הפסוק "לא תאכלו כל נבלה לגר תתננה" שרק דבר שראוי לגר (גוי- גר תושב) קרוי נבלה, לכן אוכל שטעמו נפגם ואינו ראוי לאכילת אדם אינו קרוי נבלה.
ויש בזה שני דינים - אם הפגם הוא במאכל עצמו הרי הוא אסור באכילה אך אינו אוסר תערובתו. אולם אם הפגם הוא בטעם (כגון שנבלע טעם בכלי ועברו על הכלי 24 שעות ללא שימוש) הטעם אינו אסור מהתורה, אך חכמים גזרו לא לבשל בכלי כזה לכתחילה על מנת שלא יבואו לבשל בכלי בן יומו3.

ד. חתיכה נעשית נבילה
כשהיתר מקבל טעם מאיסור לדעת חלק מהראשונים ההיתר 'נעשה נבילה', כלומר- לא מספיק יחס של אחד לששים נגד טעם האיסור הבלוע באותה חתיכת היתר, אלא צריך יחס של אחד לששים כנגד כל חתיכת ההיתר, לפי שהיא עצמה נהפכה לאיסור.
מאידך, ראשונים רבים סוברים שחומרה זו נאמרה רק באיסור בשר בחלב, אך בשאר האיסורים, משערים ששים רק כנגד הטעם הבלוע ולא נגד כל חתיכת ההיתר4.

ה. כבוש כמבושל, מליח כרותח
כשם שבישול מעביר טעמים, כך כבישה ומליחה מעבירים טעמים.
כבישה הינה שרייה בנוזל למשך 24 שעות.
מליחה היינו חתיכה שהומלחה לרמה כזאת שאינה נאכלת מחמת מלחה ונגעה בחתיכה אחרת5.

- ההפניות הממוספרות מפנות להערות בדף מקורות והערות המצורף -
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il