בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • יתרו
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

רוני תחיה בת טובה

מניעיו של יתרו לגיור

undefined

הרב דב בערל וויין

שבט תשע"ה
2 דק' קריאה
מפרשי התורה מציגים שתי השקפות שונות בעניין העיתוי והמהות של ביקור יתרו במחנה בני ישראל במדבר סיני. דעה אחת אומרת שיתרו בא לפני ההתגלות על הר סיני ומתן תורה. הדעה השנייה אומרת שהוא בא אחרי שהקב"ה נגלה לבני ישראל בהר סיני. אני סבור ששתי ההשקפות השונות האלה עוסקות לא רק בסדר הכרונולוגי של האירועים שהתורה מספרת לנו עליהם אלא בעצם באופיו ובמהותו של יתרו.
רש"י אומר שיתרו בא מפני ששמע על הנס של קריעת ים סוף ועל הקרב בין עמלק לבני ישראל שהתרחש אחר-כך. בכך שרש"י איננו מציין את מתן תורה כאחת הסיבות לכך שיתרו עזב את ארצו, מעמדו ואמונתו, כדי להצטרף לעם ישראל במסעותיו, נראה שהוא טוען שה"התגיירות" של יתרו באה בעקבות אירועים חיצוניים לכאורה ולא נבעה ממניעים פנימיים וחיבוטי נפש.
אך אם יתרו הגיע למחנה בני ישראל אחרי ההתגלות על הר סיני, כפי שטוענת הדעה האחרת, אפשר לטעון שהכרה פנימית באמיתות התורה החדשה שהתגלתה לבני ישראל הביאה אותו להצטרף אליהם. הכרה באמיתות של עקרונות המוסר המונותיאיסטי שמעמד הר סיני מייצג דחפה אותו לנטוש את האלילים ואת האידיאלים שבהם האמין בעבר ולקשור את חייו לעם ישראל ולאלוקיו.
בבסיס הדיון הפדנטי הזה לכאורה בסדר האירועים שקרו לבני ישראל ב-40 שנות נדודיהם במדבר עומדת הבנה יסודית וחשובה של העם היהודי ודרכו עמוסת המכשולים לאמונה באל.
לכל אורך ההיסטוריה היהודית היו אנשים רבים שהושפעו מההיסטוריה, מאירועים חיצוניים שעוררו בהם תמיהה ופליאה לנוכח עצם המשך קיומו של העם היהודי והשפעתו הרבה בעולם. היהודים תמיד היו מיעוט שהופלה לרעה על ידי אומות העולם, ותמיד היו רבים שחשבו שזאת רק שאלה של זמן עד שהיהדות והיהודים יחדלו מלהתקיים. מימי הפרעונים ועד התקופה המודרנית, קיומו של העם היהודי נותר תעלומה מטרידה בעיני העולם.
עם זאת, העולם מודע לנסים שליוו את קיומנו בהיסטוריה ולקרבות הבלתי פוסקים שנאלצנו להילחם נגד עמלק למינהו, והמודעות הזאת הביאה לנו כמה בעלי ברית מאומות העולם, בעלי ברית שסייעו לנו ותרמו למאמץ שלנו להשיג שוויון ויחס הוגן. האנשים האלה הם ידידים יקרי ערך, אך רק לעתים נדירות, אם בכלל, הם בחרו גם להתגייר ולהצטרף לעם היהודי. ובכל זאת, בכל דור זכינו לקבל אלינו אנשים שבחרו להתחבר ליהדות ולעם ישראל מפני שהם הבינו את כללי המוסר של היהדות והכירו בכך שהתורה מן השמים.
אלה אנשים שדחף פנימי-רוחני של הנשמה מניע אותם להתגייר ולהצטרף לעם היהודי. הואיל וקשה מאוד, אם לא בלתי אפשרי, לכל בית דין רבני לבדוק את נבכי נשמתו של האדם, הקשיים בגיור הפורמלי, במיוחד בימינו, רבים וגדולים. ואף-על-פי כן, יתרו ניצב לפנינו כדוגמה ליתרונות של היחיד וגם של האומה כאשר אנשים שלא נולדו יהודים מתעקשים לקשור את חייהם לגורלו של עם ישראל ולייעודו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il