בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • תרומה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

אורי אורבך ז"ל

תתחיל בקל

undefined

הרב נתנאל יוסיפון

אדר תשע"ה
3 דק' קריאה
הדיסק החדש יצא יפה ומושקע. אורי בחן בסיפוק את המוצר המוגמר. סוף סוף, הוא הגשים את החלום, ובעז"ה הוא יהפוך בקרוב לזמר צמרת. הוא לווה והשקיע כסף רב בהפקת דיסק מקצועי מאוד, ובכוונתו לדרוש מחיר גבוה בהתאם. כך ימתג את עצמו כזמר מהשורה הראשונה, ויתפוס את מקומו בצמרת המוזיקה.
רבים יעצו לו להתחיל בקטן. אינך מוכר עדיין, כך אמרו, ואנשים לא ישלמו מחיר גבוה על הדיסקים שלך. חבל שתתרסק, תתחיל בהפקה צנועה, תמכור בזול, ולאט לאט תטפס בסולם.
אורי גיחך בליבו על דבריהם. הוא הולך בגדול ומסתער על המשימות הכי קשות. גם על הופעות הוא דורש כסף רב, וחתונות זה בכלל לא לרמה שלו. נכון, כמעט לא מזמינים אותו, אבל הוא עוד יצליח ויגיע למעלה. הוא לא יוריד את עצמו לרמה של זמר פשוט כמו... עמרם.
----------------------
עמרם סיים את שיחת הטלפון בסיפוק. ב"ה הוא מתקדם לאיטו. הרגע, הצליח לשכנע את מפיק האירועים לקחת אותו כזמר חימום בהופעת הענק הקרובה. אמת, הוא יופיע בחינם, אך זה יתן לו חשיפה נוספת.
ב"ה, לאחרונה החלו להזמין אותו לשיר באירועים קטנים. במחירים שהוא לוקח, משתלם להזמין אותו גם לברית או בר מצווה. יום יבוא, הוא חולם בהקיץ, והוא יהיה זמר מבוקש.
--------------------
עשר שנים מאוחר יותר. אורי מביט בלוח המודעות, ומשפשף את עיניו בתדהמה. 'הופעת ענק של עמרם בקיסריה'. עמרם טיפס והגיע לצמרת המוזיקה היהודית. והוא... ערימת הדיסקים עוד שוכבת בקצה המחסן שלו, כתזכורת כואבת לחלום שהתרסק. את תחום המוזיקה הוא נטש מזמן...
----------------------
תתחיל בדבר הקל, לימד אותי פעם ידיד בעל ניסיון, בעז"ה תצליח בדבר הקל, והצלחה זו תיתן לך את התיאבון והכוחות לפעול ולקדם בתחום הקשה יותר. יש אנשים, שמתחילים בקשה, וסופם שהם נכשלים במקרה הגרוע, ומצליחים מעט במקרה הטוב. לעומתם, יש מי שמתחיל בתחום הקל, מצליח, ומתוך כך מקבל את הכוחות לקדם גם בתחומים קשים יותר.
כך גם בעבודת ה'. על פרשתנו, פרשת תרומה, נאמר בגמרא (ברכות נה.), ש"ה' אמר למשה – עשה משכן ארון וכלים. הלך משה ואמר לבצלאל – עשה ארון וכלים ומשכן. אמר לו בצלאל – כלים שאני עושה להיכן אכניס? לא כך אמר לך – עשה משכן, ארון וכלים? אמר לו משה – וכי בצל א-ל היית?"
ונשאלת השאלה – ומדוע שינה משה מהסדר שהורה לו ה'?
והתשובה היא, שישנם שתי דרכים בעבודת ה', דרכים המשמשות בערבוביה אצל כל יהודי. על משה רבינו מסופר, שמיד כשנולד התמלא כל הבית באור. משה היה צדיק מינקות (וכך גם מתואר באריכות במדרש רבה לפרשת וזאת הברכה). לכן משה התחיל מיד עם נקודת השיא בקדושת המקדש – ארון העדות, השוכן בקודש הקודשים, ובו מצויים לוחות הברית.
לעומתו, בצלאל מצוי בצל, בחושך. מי שמצוי בחושך, מדליק אט אט – אור ועוד אור, עד שמגיע לאור הגדול. לכן, בצלאל מבין שדרך העבודה והבניה בעולם שלנו היא הדרגתית – קודם משכן ורק אח"כ אפשר להגיע לנקודת הפנים - הארון.
וכך זה בעבודת ה'. לכולנו, יש מידות טובות, שאנו מתוקנים בהם באופן טבעי. וישנם מידות פחות טובות, שעלינו לעמול קשה על מנת לתקנם. במילים אחרות, כולנו קצת משה וקצת בצלאל. רבים חושבים, שעלינו לעמול מיד על המידות השליליות ולתקנם. הבעיה היא, שבדרך זו לעיתים האדם מתייאש בדרך הארוכה ונופל.
לעומת זאת, אם נתבונן תחילה במידות שבהם אנו מתוקנים יחסית באופן טבעי, נשפרם ונתקדם בהם, זה יתן לנו את הכוחות גם להתקדם ולתקן את הנקודות הקשות יותר. ויהי רצון, שבזכות משה רבנו, רעיא מהימנא, שהשבוע חל יום הסתלקותו, נזכה לתקן עצמינו בשלמות.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il