בית המדרש

  • מדורים
  • שו"ת "במראה הבזק"
לחץ להקדשת שיעור זה

השתתפות האשה בהוצאות כתיבת הגט

undefined

רבנים שונים

אייר תשע"ה
2 דק' קריאה
תשובה קמה

(מתוך ח"ג)

מונטוידאו, אורוגואי Montevideo, Uruguay
אייר תשנ"ד

השתתפות האשה בהוצאות כתיבת הגט

שאלה
כאשר זוג בא לקהילה היהודית להתגרש, הקהילה מבקשת תשלום בעבור הכנת הגט. התשלום הוא יותר מן ההוצאות הנדרשות לצורך תשלום בית-הדין והסופר. האם יבולים הבעל והאשה להתחלק בתשלום או שמא צריך הבעל לשאת בהוצאות אלה לבדו?

תשובה
כשעריכת גט נעשית מרצון שני בני הזוג, נוהגים שהם מתחלקים בהוצאות שכר הסופר בשוה 1 , ורשאי ועד הקהילה לגבות סכום נוסף 2 , שגם הוא יתחלק בשוה. ראוי שסכום זה יהיה סביר 3 , ולא יגרום לעיכוב מסירת הגט כאשר לבני הזוג אין כסף 4 .
כאשר אחד מבני הזוג מסרב לשלם את חלקו, ישלם הצד השני את כל הוצאות הכנת הגט 5 וגם את חלקו בסכום הנוסף, ולא יעכב את מסירת הגט בגלל סירובו של בן הזוג לשלם את חלקו.




^ 1. מעיקר הדין הבעל נותן את שכר הסופר כמו שהתפרש במשנה (ב"ב דף קסז ע"א), "והבעל נותן שכר". והגמרא מסבירה שם (קסח ע"א): "מאי טעמא? דאמר קרא, וכתב ונתן", "משמע שהבעל הנותנו הוא מכתיבו שפורע שכרו" (ר"ן), ומוסיפה: "והאידנא דלא עבדינן הכי, שדיוה רבנן אאשה, כי היכי דלא נשהייה", כלומר שהיום האשה משלמת, כדי שלא תתעגן, וכדי שיתקיים הפסוק "וכתב", הפקירו רבנן ממונה שלה והיקנו אותו לבעל.
ונחלקו ראשונים בכוונת התקנה, האם מאחר שנתקנה התקנה האשה משלמת מכל מקום (רמב"ם הל' גרושין פ"ב הל' ד) או שעדיין הבעל משלם את ההוצאות לכתחילה, ורק בדיעבד, אם האשה שילמה, הגט כשר (שו"ת הרא"ש כלל מה סי' כט). בימינו נהגו כהרא"ש, "וכשהוא מרצון שניהם, עושים באופן שנתרצו ביניהם" ("תורת גיטין" סי' קכ סעיף א בחידושים). ובירושלים נהגו שכל אחד משלם מחצית הסכום.
^ 2. עיין שו"ע חו"מ סי' קסג סעיף א ורמ"א שם בסוף סעיף ג בשם מהר"י מינץ שראשי הקהילה יכולים להטיל מסים לכיסוי הוצאות הקהילה אפילו אם משלם המיסים אינו משתמש בשירותיה.
^ 3. עיין שו"ת "נודע ביהודה" מהד"ת אבה"ע (סי' קיט).
^ 4. עיין שו"ע אה"ע סי' קנד בסדר הגט סעיף ד וברמ"א שם, ועיין "פתחי תשובה" (ס"ק ז) "כתב הלבוש הטעם בזה משום דאם לא ישוו עימו תחילה, יש לחוש שמא כשישמע הבעל אח"כ שרוצים ממנו שכר הרבה, יתחרט ויחזור בדעתו מלתת גט".
^ 5. אם האשה אינה משלמת, הבעל משלם הכול, כעיקר הדין. ואם הבעל הוא זה שאינו רוצה לשלם, אז האשה משלמת הכול, כדי שלא תתעגן. ועיין עוד שו"ת "נודע ביהודה" הנ"ל שהאשה שילמה כל ההוצאות אפילו שאין ידה משגת, כדי שלא תתעגן.


את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il