בית המדרש

  • משפחה חברה ומדינה
  • דיני כשרות
לחץ להקדשת שיעור זה

מה מברכים על הטורטייה?

undefined

הרב משה כץ

תמוז התשע"ה
2 דק' קריאה
מהו הסימן לכך שאנו כבר נמצאים בימות המשיח? הדברים פשוטים ומפורשים בדברי הרמב"ם, בסוף ספר "היד החזקה". הרמב"ם כותב, שבימות המשיח "הטובה תהיה מושפעת הרבה, וכל המעדנים מצויים כעפר"! בכל פעם שאני מבקר בסופר אני מתפעל בכל פעם מחדש - איזה שפע עצום ומגוון של מוצרים, שטחי אחסון ומדפים אין ספור, מקררים ומקפאים באורך של מטרים רבים, המכילים מוצרים רבים מהארץ ומרחבי העולם. נדמה לי, שאין פעם שלא נתקלתי במוצר חדש שלא ראיתי לפני כן.
אחד המוצרים המחודשים היא הטורטייה. אפשר לפגוש אותה כבר באירועים רבים הנערכים באולמות או בקייטרינגים השונים. הטורטייה היא מאפה בצורת לאפה הממולאת במגוון רחב של ירקות מוקפצים, בבשר טחון ובעוד תוספות שונות ומגוונות. מקורה של הטורטייה בשבטי האינדיאנים באזור מקסיקו שביבשת אמריקה. במקומות הללו הוכנה הטורטייה המקורית מבצק של קמח תירס וממים ללא תוספת של שמרים. כשהבצק מוכן, מרדדים אותו לצורת עיגול שטוח ואופים אותו על גבי פלטה המונחת על האש (בדומה לשאג' שאופים עליו לאפה).
יש לשים לב שעל טורטייה שכזו מברכים ברכת "שהכל נהיה בדברו" הואיל והיא עשויה מקמח תירס ולא מחמשת מיני דגן. זה יכול להיות פתרון מצויין למי שנמצא בדרך או כשלא רוצים או לא יכולים לאכול משהו הדורש נטילת ידיים וברכת המזון.
אולם, לצערי, אני חייב ליידע ולהודיע קבל עם והעדה, שהטורטיות הנמכרות כיום בארץ אינן עשויות מקמח תירס אלא מקמח חיטה(!) ובשל כך, אין ברכתן "שהכל".
אז מה כן מברכים על הטורטייה?
בין הפוסקים אין הכרעה ברורה וחד משמעית בדבר. יש הסוברים שברכתה "מזונות" ואילו אחרים טוענים שיש לברך עליה ברכת "המוציא". לדעתנו, מאחר שהטורטייה עשויה אך ורק מקמח וממים והיא נאפת ולא מטוגנת, ודאי שיש להחשיבה כלחם ולברך עליה "המוציא" וברכת המזון.
יהי רצון שבנוסף למעדנים הגשמיים המרובים שאנו זוכים להם, נזכה בקרוב ממש גם למעדנים רוחניים של חידוש הנבואה בישראל ולראות את בית ה' עומד על תילו.



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il