בית המדרש

  • משפחה חברה ומדינה
  • דיני כשרות
לחץ להקדשת שיעור זה

טריפות באישור הבג"ץ, מה זה אומר לנו?

undefined

הרב משה כץ

אייר תשע"ו
2 דק' קריאה
הגמרא אומרת בכמה מקומות שתפילת העמידה היא בעצם תוכנית הגאולה. כל השלבים הראשונים כבר מתקיימים, כולל קיבוץ גלויות ופריחת ארץ ישראל הנותנת פירותיה בעין יפה. אחת הברכות היא בקשת "השיבה שופטינו כבראשונה". כמובן, מדובר על חידוש הסנהדרין ועל חזרת כל המשפטים להיות על פי דין תורה, כפי שכותב הרמב"ם בספרו היד החזקה. בקשר לנושא הזה, דבר מעניין וחשוב קרה בתחילת חודש ניסן בעולם הכשרות. כבוד שופט בית המשפט העליון, מני מזוז, "פסק" שמותר לייבא בשר של ערבים מה"שטחים" (יהודה ושומרון) לתוך תחומי מדינת ישראל למשך שלושה חודשים. כמובן, בתנאי שהבשר ישווק רק למגזר הערבי. צריך לזכור שבשר שגוי הרג או אפילו שחט אותו נחשב נבילה ואסור מהתורה לאכול אותו. ברור לחלוטין בלי משום צד של ספק שיהיו גורמים עבריניים שינסו להחדיר או להבריח מהבשר הזה גם אל השוק הכשר, כפי שהיה בעבר, קיים בהווה וכפי הנראה יימשך גם בעתיד, לצערנו. עשרות טונות של בשר נבילה מוברחים כל שנה לתוך השוק היהודי, וחלק מגיע אל השוק הכשר. עכשיו הדבר נעשה באופן "חוקי" בהתאם להנחיית בג"ץ, ובוודאי שיש צורך במשנה זהירות בקניית בשר, במיוחד בבשרים מעובדים כמו המבורגר, קבב, בשר טחון וכדומה.
זה המקום והזמן להזכיר ולחזור על ההלכה: אסור לקנות בשר ועוף אלא באחד משני התנאים הללו:
א. במקום עם תעודת כשרות בתוקף!
בגלל הבעיה עם בשר נבילה שמסתובב כיום בשוק, כדאי מאוד לשוחח עם המשגיח לפני הקנייה. אם המשגיח לא נמצא, מספר הטלפון שלו יופיע על גבי תעודת הכשרות.
ב. "חותם בתוך חותם": שתי חותמות כשרות על גבי המוצר.
במיוחד צריך להיזהר בחניות שאין להן הכשר, כגון חנויות מכולת וסופרים קטנים הפתוחות בשבת ונמצאים בסמוך למקומות הבילוי שמטיילים בהם המוני בית ישראל בחופשות.


חודש אייר הוא החודש גאולתם של עם ישראל מהגלות המרה, אולם יש עוד כברת דרך שעלינו לעבור עד לגאולה השלימה. שנזכה ל"השיבה שופטינו", וה' יסיר מעלינו כל יגון ואנחה בגאולה השלמה במהרה בימינו אכי"ר.



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il