בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
גליון מס 146

מה היה לפני שה' ברא את העולם?

undefined

הרב יהושע שפירא

תשרי תשע"ז
2 דק' קריאה
מה היה לפני שה' ברא את העולם?
רבותינו אומרים "במופלא ממך אל תדרוש". הסיבה אינה מפני שיש איזה סוד שאם נדע אותו נקבל אוצר שלא מגיע לנו, אלא מפני שמערכת המושגים שלנו אינה מסוגלת להכיל את המופלא מאיתנו.
האמירה "מה היה לפני שנברא העולם" מניחה זמן והוויה לפני שנברא העולם, ויש כאן טעות בהבנת המושגים. בריאת העולם היא ראשית ההויה והזמן המוכרים לנו. ואת מה שאינו תחת זמן ומקום, אין לנו כלים להבין.
יחד עם זאת, יש לנו כלים אמוניים שדבוקים במי שלמעלה מכל גדר, שעליו אומרים חז"ל שלפני שנברא העולם היה "הוא ושמו בלבד". הכוונה ב"שמו" היא למידת טובו וחסדו, שעל ידה פנה הקדוש ברוך הוא לברוא עולם בשביל להיטיב לבריותיו.

יש לי חבר שהתחיל לצאת עם חברה. איך אני גורם לו לעזוב אותה?
לחנך אנשים אחרים ולהשפיע עליהם זה עניין מורכב מאוד, עדין מאוד וביחוד בשעה שהם תפוסים בכל לבם ונפשם בעניין שהם עסוקים בו.
בדרך כלל הקשר בין בחור ובחורה הוא חזק ומרגש מאוד, ובאותו הזמן העיניים נעצמות והאוזנים נאטמות מלשמוע. תחשוב טוב אם היית אתה במקומו, איזו דרך היתה יכולה להשפיע עליך והאם בכלל היתה דרך כזו.
חז"ל אמרו שלעתים מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע. אם זהו המצב אז עדיף רק ללמוד אתו תורה ולהתחזק אתו בקדושה ובטהרה, ובעזרת ה' "המאור שבה מחזירו למוטב", ומעט מן האור יפקח את עיניו ללכת בדרכים ישרות.

איך קונים אהבת תורה?
יש בדורנו הרבה תלמידי חכמים אוהבי תורה שהכרת פניהם בשעת הלימוד מבטאת את היותם מדושני עונג ממתיקות התורה. וכשנדבקים בהם, נדבקים גם באהבתם את התורה.
בנוסף לכך, נכתבו ספרים רבים ועמוקים על מעלת התורה וטוב טעמה, וכשרוצים לפתח בנו אהבה הכלל ש"אין אדם לומד אלא ממקום שלבו חפץ" נכון יותר מתמיד. כדאי לחפש מישהו מרבותינו שדבריו פותחים את לבנו ומעוררים אותו, להעמיק בדבריו ולשנן אותם הלוך וחזור.
ודבר אחרון – כשאדם עוסק בנושאים בהם לבו חפץ והוא לומד ומעמיק בתורה לפי ערכו, אחרי המעשים נמשכים הלבבות והוא מגיע לאהבתה.




את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il