בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
גליון מס' 154

מה זה אומר שאדם הוא "נשמה כללית"?

מה זה אומר שאדם הוא "נשמה כללית"? למה התורה רוצה שנמתין בין אכילת בשר וחלב? האם מותר לקרוא ספרי פנטזיה ומדע בדיוני כמו הארי פוטר?

undefined

הרב יהושע שפירא

כסלו תשע"ז
2 דק' קריאה
מה זה אומר שאדם הוא "נשמה כללית"?

כל יהודי הוא חלק מכל כלל ישראל, וקשור בכל הנשמות כולן. אבל לקשר הזה יש רמות שונות. משל למה הדבר דומה: לתא בגוף האדם. כל תא משפיע על כל הגוף, לטובה ולרעה. אם אני נדקר ברגלי, הגוף כולו קופץ, ורפלקסולוגים יודעים לסמן איך משפיעים על ידי לחיצות בכף הרגל על האיברים בגוף האדם. ועם זאת, המוח הוא המנהל את כל האישיות, והלב מרגיש את כל החוויות שעוברות עלינו ברטט עמוק יותר, לאין ערוך מכל האיברים.

נשמה כללית היא נשמה שהיא המוח או הלב של האומה ומנהיגה אותה בדרך ה', או שמרגישה את כל מכאוביה ואת כל השמחה האלוקית השרויה במעמקיה.



למה התורה רוצה שנמתין בין אכילת בשר וחלב?

בדרך כלל אנחנו צריכים לבנות בתוכנו קומה של הליכה אחרי ה' בתמימות ובמסירות, מפני שגבהו מחשבותיו ממחשבותינו יותר משגבהו שמיים מארץ, ובקשת הטעם לעולם עסוקה בחלק משני של התורה. ועל זה אמר ר' מנחם מנדל מקוצק, "אינני מאמין באלוקים שאני יכול להבין אותו".

ואף על פי כן ניתנו טעמי מצוות להידרש, ומצאנו שמצוות בשר וחלב היא חלק מהרחמנות הנדרשת מאתנו שלא לזלזל בכאבם של בעלי החיים, ולכן אין לטרוף הכל בגסות. על זה באו ציוויים נוספים כגון "אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד", "לא תיקח האם על הבנים" ומכאן גם האיסור של גדי בחלב אמו.

החלב הוא השפע שמחייה את בעלי החיים, הבשר הוא בעלי החיים עצמם, ועלינו להיות רגישים לסבלם ולא לטרוף זרוע אף קודקוד.



האם מותר לקרוא ספרי פנטזיה ומדע בדיוני כמו הארי פוטר?

מצינו בהלכה איסור לקרוא בספרי חול: "מליצות ומשלים של שיחת חולין ודברי חשק... אסור לקרות בהם בשבת, ואף בחול אסור משום 'מושב לצים' ועובר משום 'אל תפנו אל האלילים' - לא תפנו אל מדעתכם". ויש שהתירו בלשון הקודש.

כמובן שהכל תלוי בערכם של הדברים – ככל שהם נושאים ערך משמעותי יותר, כך יש יותר מקום לקרוא בהם.

ברוב הספרים הבדיוניים קשה למצוא ערך, אך העשרת הדמיון והרחבת הדעת ותחושת החופש לעתים גם היא חשובה. אם אדם מרגיש מחנק כבד בלא כך, אזי נהגו להקל בזה בתנאים האמורים. וככל שהאדם הוא בעל מעלה אמיתית יותר, בוודאי אינו זקוק לכל זה, אלא ישמח בתורה שדבריה מתוקים מזהב ומפז רב.



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il