בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
לחץ להקדשת שיעור זה
גליון 141

לב האימון – לכתוב את החזון!

undefined

הרב רן שריד

תשע"ז
2 דק' קריאה
חודש אלול מגיע ואתו ימי חשבון הנפש. מדוע אין אנו מתחילים את תהליך התשובה בעשרת ימי התשובה, בתשרי? מדוע יש צורך בחודש מקדים? מפני שלפני כל שינוי חייבים תכנון. חודש אלול מביא אותנו להתעסק בתהליך הנחשב בעולם האימון ללב לבו של תהליך השינוי, התהליך נקרא: "כתיבת החזון שלי".
כדי להבין את כוחו של החזון, נעמוד ונתבונן על כוח הדמיון שלנו. הדמיון הוא למעשה הכוח האדיר ביותר המצוי בקרבנו. שורשו בתת־המודע, והשילוב בין שכלנו החושב לכוח הדמיון יוצר את יכולת השינוי. כיצד? לבעלי חיים אין יכולת כמעט לדמיין מציאות זולת המציאות שבה הם נתונים בזמן הווה. לעומת זאת, הדמיון המפותח שיוצר מוח האדם מסוגל לצייר ולספק תמונת עתיד אחרת ושונה ממה שהעין רואה, תמונה שהיא טובה יותר מהמציאות המוגבלת של הווה בו נתון האדם. מכאן שורש היכולת לסלול נתיב לציור עתידי ולשנות מציאות נתונה.
ההבדל בין אדם לבעל־חיים, לא רחוק מלהיות ההבדל בין אדם שהולך לאור חזון ברור לבין אנשים – ורובנו כאלה – שפועלים מתוך שגרה וחוסר תכנון מפורט וברור. עולם האימון מגלה שאם אדם רוצה להתקדם אך דמיונו אחוז רק בהווה ובעבר, קשה לו להתקדם. לעומת זאת, ככל שאדם מצליח לעצור, לשבת ולדמיין בצורה חדה את המציאות האחרת – מבלי להתייחס למגבלות שכרגע יש לו בחיים – יגדלו סיכוייו לנוע אל העתיד הזה ולחולל שינוי.
עולם האימון מחייב כל מתאמן להתנתק ממצב ההווה, לשבת עם עצמו, להיכנס לתהליך מרתק ומעצים שאין כמוהו ולכתוב את העתיד שלו, לכתוב חזון. בסיום התהליך יפיק האדם תיאור מפורט, מלהיב ומדויק של מצב העתיד הרצוי בשיא חייו, מנקודת מבטו היום. תוצר זה, בצירוף שלבים אחרים באימון, הוא הלב הגדול של כל תהליך שינוי והטבה. אם אתה פועל בחייך ללא חזון – אל תתפלא שאינך מצליח להגיע ליעד; עדיין לא בראת מציאות זו בדמיונך ולכן אין לך את המסלול אליה. באימון אומרים: מציאות צריך 'לברוא' פעמיים: פעם ראשונה בדמיון, ורק אחר כך יש את היכולת 'לברוא' אותה כמציאות ממשית.
מה חזק כל כך בכתיבת חזון? קודם כל, ציור העתיד עובד כמו waze, הוא מסמן לנו לאן אנו רוצים להתקדם. ועמוק מכך, הציור העתידי מתאים לנו יותר מהמציאות החסרה של ההווה, ציור העתיד מלהיב אותנו, יוצר אנרגיה ומוטיבציה שגורמות לנו לנוע ולא לנוח עד שנגיע למימוש תמונת העתיד.
מה לעשות תכל'ס?
תרגיל כתיבת "יום בשיא חיי": עצרו את החיים. שבו עם עצמכם בחיק הטבע וכתבו יצירה ושמה: "כיצד ייראה יום בשיא החיים שלי בעוד עשרים שנה?". שבו ותארו כיצד ייראה סדר היום שלכם מן הקימה בבוקר ועד הלילה. כתבו בפירוט, כאילו אתם כותבים תסריט. הקפידו להתייחס לכל התחומים בחיים: פרנסה, מימוש עצמי, חברות, זוגיות ומשפחה, בריאות וגם עבודת ה'. כתבו זאת בשפת ההווה – כאילו זה כבר מתרחש. עופו על עצמכם. אל תחשבו על ה"איך". תחשבו שמלאך החלומות מקשיב ומגשים. לאחר שסיימתם, שימרו את הדף במגירה וצפו לתנופה אדירה. כעת הגיעה העת לכתוב תכנית פעולה למימוש החזון.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il