בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • ואתחנן
לחץ להקדשת שיעור זה

מדרגות אל האמונה

undefined

הרב יאיר שטראוס

אב תשע"ז
2 דק' קריאה
בפרשת השבוע מוזכרים לראשונה פסוקי שמע ישראל, המדרש מספר שיעקב אבינו ביקש לגלות לבניו את הקץ אבל חש שאיננו יכול וחשד אולי יש בבניו פגם, "אמרו לו בניו: שמע ישראל (כלומר יעקב שנקרא ישראל) ה' אלהינו ה' אחד, אמרו: כשם שאין בלבך אלא אחד כך אין בלבנו אלא אחד - באותה שעה פתח יעקב אבינו ואמר: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד "
מה משמעות המדרש הזה ומה הפשר של תגובת יעקב "ברוך שם כבוד מלכותו" ומדוע תיקנו חז"ל להגיד את המשפט הזה לאחר אמירת שמע ישראל?
בהשגת האמונה ישנם שתי מדרגות: ישנה מדרגה של הבנת האמונה באלוהים מתוך השכל בהתבוננות על הטבע ועל ההיסטוריה, וישנה מדרגה גבוהה יותר שהרב קוק מכנה אותה "טביעות עין", כלומר שהאדם חש באינטואיציה פנימית שישנו סדר לעולם, שישנה הכוונה למציאות ושהמציאות הולכת ומתרוממת אל הגודל האלוהי בהרמוניה ואחדות שהולכים ומתגברים. זאת היא "דעת אלוהים", כלומר ההפנמה של מושג האלוהות למציאות החיים של האדם.
"שמע ישראל" מבטא את המדרגה העליונה שבה האדם חש את האחדות האלוהית שהולכת ומתגברת במציאות. יעקב אבינו רצה לגלות לבניו את הקץ, כלומר להראות להם את מהלכה של האחדות הזו עד למצב השלם באחרית הימים. אבל הוא חש שבניו אינם במדרגה המתאימה להבין זאת.
בני יעקב אומרים לו "כשם שאין בליבך אלא אחד, כך אין בליבנו אלא אחד" כלומר שבעומק הלב הם אכן מוכנים להקשיב לאחדות האלוהית, אבל זה לא מספיק, רק ליבם היה אחד, אבל גופם, התנהגותם ושכלם לא היו קשורים עדיין לאחדות האלוהית, לכן יעקב לא יכול לגלות להם את הקץ אלא רק את "שם כבוד מלכותו", רק את המדרגה התחתונה של ההבנה השכלית וההתבוננות האנושית על כבודו של ה' במציאות, בלי הפנמה ותחושה אינטואיטיבית של הדברים בעומק הנפש במדרגת "שמע ישראל".
ההשגה השכלית מתוך העולם, מתוך מלכות ה', היא מדרגה נמוכה, אנו נאלצים להשתמש בה כדי להגיע למדרגה הגבוהה יותר של אחדות ה' באינטואיציה הרוחנית שמתבטאת ב"שמע ישראל", אבל אין אנו מתגאים בכך אלא אומרים את המדרגה הנמוכה, "ברוך שם כבוד מלכותו" בחשאי, כמו בת מלך שהריחה ציקי קדירה וחייבת לאכול מאכל שפל, אבל מתביישת בכך. כל יום באמירת "שמע ישראל" אנחנו מתפללים להשבת האינטואיציה הרוחנית, תחושת הדבקות בהרמוניה והשלמות שהעולם צועד אליה, אבל איננו מזניחים את החשיבה והכרה השכלית, באמירת "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", שמתוכה ניתן להגיע למדרגות גבוהות יותר של אמונה פנימית עמוקה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il