בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • העצמה אישית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

רחל בת יקוט

פרק א

ובחרת בחיים

אין טיפול, אימון, הכוונה או יעוץ שיעזרו לנו, אם לא נשתחרר מהתלות באחרים, נבין שהכל מתחיל ונגמר בנו, ניקח אחריות, נכיר את ארגז הכלים שלנו ונלמד להשתמש בו כדי לשלוט בחיינו ולבחור בטוב.

undefined

הרב יוסף שריקי

חשוון תשע"ח
4 דק' קריאה
בכל יום מזמנים לנו החיים אתגרים רבים במעגלים השונים של חיינו: משפחה, חברים, בית הספר, בעבודה ועוד... לרוב, בני אדם רבים נוטים לברוח מהאתגרים במקום ללמוד לא לפחד מהם ולהתמודד איתם. להניע את עצמם חיצונית ולאפשר לאחרים לשלוט ברגשותיהם ובחייהם. מצב זה יוצר תסכול רב בחייהם של רבים, לא מאפשר להם לממש את הפוטנציאל ואת החלומות שלהם, ומשפיע לרעה על כל מעגלי חייהם.
בדורינו התברכנו בכמות עצומה של מטפלים, מאמנים ויועצים במגוון רחב של שיטות, חלקן מותאמות למצבים שונים בחיים כדוגמת יעוץ זוגי, הדרכת הורים, הכוונה במציאת בן או בת זוג, אימון עסקי, חברתי ועוד... עם כל זאת, רבים מתמודדים מידי יום עם תחושות תסכול אישיות, אחוזי גירושין גבוהים, רווקות מאוחרת, קשיים חברתיים, חוסר הצלחה במימוש עצמי, הצבת יעדים והשגתם ועוד.
למרות שההיצע רב והמידע נגיש לכל מבקש, עדיין בכל אסכולה פסיכולוגית, טיפולית או חינוכית נמצא יתרונות וחסרונות. האימון או הטיפול המצויים לרוב נוקטים בשיטה פסיכולוגית מסויימת, על יתרונותיה ובעיקר חסרונותיה, ומכאן שאינה מתאימה בהכרח לכל פונה או מטופל.
זאת ועוד, בשיטות טיפול מקובלות, יוצר המטופל תלות במטפל, גורם מהותי שמקשה עליו להשתחרר מהבעיה בה הוא נמצא ומסיבתה הוא פנה לטיפול, ומכריח מצב של טיפול ממושך ולרוב גם פחות יעיל.
לצורך כך הוקם המרכז להעצמה אישית, זוגית ומשפחתית. הגישה המוצעת במרכז היא גישה 'משלבת', המסננת את הנקודות החזקות שבמגוון רחב של גישות ושיטות בתורת הנפש, יחד עם תוספות יחודיות והדכות חז"ל, ובכך היא הופכת לכלי תכליתי ועוצמתי, המתאים לכל אחד ואחת.
העיקרון המנחה הוא הדרכה והכוונה, בה האחריות עוברת לפונה עצמו – "אם אין אני לי מי לי?" הוא לומד להכיר את ארגז הכלים שלו ולהשתמש בו נכון, ולאחר זמן קצר יחסית להתמודד לא רק עם הבעיה בגינה הוא פנה אלא עם כל אתגרי החיים בכל המעגלים השונים בהם הוא נמצא, ולקחת אחריות על חייו ולשלוט בהם.
הגם שהשינוי אינו תלוי אלא בי, אני זקוק להכוונה – "כי כשאני לעצמי, מה אני?" בדומה למי שלומד לראשונה לרכב על אופניים, בהתחלה הוא זקוק ליד תומכת לאורך כל הנסיעה, אך עם הזמן התלות ביד התומכת הולכת ופוחתת והיא הופכת ליד מכוונת, כשבסופו של תהליך משתחרר רוכב האופניים לגמרי מהתלות ביד החיצונית התומכת והמכוונת, ולומד לרכב לבד. לא זו בלבד, הוא לומד עם הזמן להתמודד עם כל אתגר שהוא יפגוש בדרך, גם אם בשיעורי הרכיבה שלו הוא לא נתקל בהם. באופן זה לומד גם נגר בתחילת דרכו. הוא לומד להכיר את הכלים שלרשותו ואת עקרונות פעולתם, ויחד עם אימון וניסיון הוא מסוגל לבנות כל דבר. לא בכל פעם שהוא רוצה לייצר שולחן בסגנון חדש הוא חוזר אל מי שלימד אותו, כי שולחן כזה הוא לא למד לבנות בזמן ההכשרה. יש לו ארגז כלים, הוא יודע להשתמש בו, וממילא הוא יכול ליצור כל דבר.
המרכז להעצמה אישית 'ובחרת בחיים' – ארגז הכלים שלך לבחור בטוב, מלמד אותך להכיר את ארגז הכלים שלך המאפשר לך להתמודד עם אתגרי החיים שמזדמנים לנו כל הזמן – יום יום שעה שעה, לקחת אחריות ולפעול מתוך הנעה פנימית, ולהשתחרר מהתלות החיצונית באחרים.
הדגש המרכזי הוא העצמה אישית. כאשר את או אתה לומדים להעצים את עצמיכם, יש לכך השפעה לטובה על כל מעגלי החיים: מימוש עצמי, חיי חברה או בעבודה, בבחירה נכונה של בן או בת הזוג, חיי זוגיות מאושרים ומלאי אהבה, יחסי הורים וילדים ועוד רבים ומגוונים.
אחד המכשולים המשמעותיים שלנו בדרך לבחור בחיים ובטוב, הוא החיפוש שלנו אחר פתרונות 'קסם' מהירים שלא ידרשו מאיתנו מאמץ רב. שיטה שתתכנת לנו את ה'תת מודע', שיעשה את העבודה במקומנו ויצור עבורנו את השינוי באורח פלא, או כל גישה אחרת שתמכור לנו אשליות של הצלחה בִּן רגע. אם זו אכן הגישה שלכם, המרכז להעצמה אישית אינו המקום בשבילכם. בדומה לאדם שהושלך למים עמוקים כשלרגלו מחוברת משקולת כבדה, חיפוש אחר קיצורי דרך או 'חידושים והמצאות' שיחסכו מאיתנו מאמץ והשקעה משמועתם שקיעה אל קרקעית הים. רק עמל והשקעת מאמץ יאפשרו לנו לשמור על הראש מחוץ למים...
לאחר שתכירו את ארגז הכלים שלכם ותלמדו לעשות בו שימוש נבון, תצאו לדרך חיים חדשה. התהליך האישי שלכם יהיה ארוך, ותדרשו להפשיל שרוולים ולהשקיע, אך עליכם לזכור שכל תהליך ארוך מתחיל תמיד בצעד אחד קטן. צעד אחד קטן, ועוד אחד, ועוד אחד... מצטרפים יחד וסוללים את הדרך לפסגה, והשינוי לטובה שיחול בחייכם יהיה שווה כל רגע של מאמץ.
"ואם לא עכשיו אימתי?" ככל שאלמד מוקדם יותר להשתמש בארגז הכלים שלי ולהעצים את עצמי כשאני צעיר, כך אחסוך תסכולים רבים לעצמי ולסובבים אותי בכל מעגלי החיים בהם אני נמצא: בעבודה, עם החברים, בחיי הזוגיות, ההורות, ועוד. ללמד אותי כיצד לבנות זוגיות טובה, כשהבנין הנפשי האישי שלי לא יציב, אין בזה הרבה תועלת. אימון והכוונה ביחסי חברה, עבודה, זוגיות, חינוך ועוד הם נדבכים נוספים וחשובים בבנין הנפלא שנקרא 'אני'. אך אם לבנין רב קומות זה אין יסודות איתנים, הוא עלול להתרסק בכל פעם מחדש...
במדור זה, נשתף עם הגולשים את העקרונות המנחים של גישת 'ובחרת בחיים', יחד עם דוגמאות ממעגלי החיים השונים, בתקוה שאחר אימון רב בהם, הם יהיו לתועלת אישית של כל אחת ואחד מכם, וישפיעו לטובה גם על המעגלים השונים בהם אתם נמצאים.
המדור אינו מהווה תחליף או המלצה להפסקת טיפול, אימון או הכוונה אישית אם חשבתם להתחיל או שאתם נמצאים בתהליך כזה.
חלק מהעקרונות שיובאו במדור, עלו על הכתב בספר שיצא לאור בשם "ובחרת בחיים - ארגז הכלים שלך לבחור בטוב: איזון נפשי - פנימי ככלי להעצמה אישית". ובספר נוסף בסדרה "ובחרת בחיים - ארגז הכלים שלך לבחור בטוב: לקחת אחריות ולפעול מתוך הנעה פנימית" שיצא לאור בעז"ה בהמשך.
הארות והערות, שאלות ורעיונות לנושאים שמעניינים אתכם, יתקבלו בשמחה: info@chooselifecenter.co.il
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il