בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • העצמה אישית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

רחל בת יקוט

פרק ז

מחשבות שלא יוצאות לי מהראש...

מחשבות העבר והעתיד גורמות לשיתוק ההווה שלנו ולחוסר תקוה לשינוי.

undefined

הרב יוסף שריקי

חשוון תשע"ח
2 דק' קריאה
במאמרים הקודמים דיברנו על התמודדות עם אתגרי החיים, אך צריך לזכור שאף אחד לא מושלם ולא תמיד נצליח להתמודד ויהיו נפילות בדרך... אמנם רכשנו את הכלי החשוב שמלמד אותנו להתמודד איתם ולא לפחד מהם, וגם אם נפלנו לדעת להתרומם ולהמשיך הלאה, אך פעמים רבות הנפילה מלווה בתחושה של אכזבה או רגש שלילי של פספוס או כעס וכדומה.
לא זו בלבד שנכשלתי, הכישלון צרוב לי במחשבה, שבכל פעם שהיא עולה, היא מייצרת הרגשה רעה מעצם הכישלון, מהידיעה שהייתי יכול לבחור אחרת ולהצליח ועוד. למרות שאני יודע להבדיל בין הכישלון שלי במבחן התוצאה לבין אישיותי, ואני לא מאפשר לנפילה לפגוע בהערכתי העצמית, עדיין המחשבה לא יוצאת לי מהראש, וצצה לה בכל פעם מחדש.
לא אגזים אם אומר שתשעים וחמישה אחוזים ממחשבותינו מתמקדות בתסכולים מהעבר – שלא ניתן לשינוי, ובעתיד הדמיוני – שבמקרים רבים לא יקרה במציאות. אנו לא חי את ההווה שלנו ומשתקים אותו בהיותנו אי שם בעבר המר או בעתיד השחור.
כמה פעמים עסקנו במחשבות על אירועים בעתיד שגרמו לחששות רבות, חרדות ודאגה ממשהו שבסופו של יום כלל לא קרה! אין זה אומר שלא ניתן להפיק תועלת מאירועים בעבר או לתכנן את סדר היום של מחר, אבל בין זה לבין מחשבות עבר או עתיד ששולטות ברגשות שלנו ויוצרות תחושות שליליות השואבות לנו את הכוחות הנפשיים ומשתקות את ההווה שלנו, ההבדל גדול. אדרבה, אם אנו המחשבות בורחות מההווה אל העבר, מדוע לא לחשוב על אירועים נחמדים ומשמחים שקרו לנו, ובכך להשפיע ולעורר את בנו רגשות חיוביים?
לא זו בלבד שאין טעם לעסוק בעבר שאינו ניתן לשינוי, פעמים שהוא יוצר אצלנו חוסר תקוה. אם אני תולה את המצב העגום שלי כאן ועכשיו במה שעשיתי בילדותי או במשהו שפגע בי בעבר הרחוק, אני למעשה לא מאפשר לי תקוה לשינוי ההווה, מהסיבה הפשוטה שאת העבר שאחראי לשיתוק ההווה שלי אני כבר לא יכול לשנות...
ללא ספק יש לי תקוה גדולה, אני יכול להצליח לעשות שינוי לטובה בהווה שלי, ואוכל להתחיל בכך אם רק אתנתק מהתלות וממחשבות העבר והעתיד, שמעוררות בי רגשות שליליים ויוצרות אצלי אשליה שהשיתוק בהווה לא ניתן לתיקון.
אמנם לא להזמין את המחשבה אלי לראש איני יכול, כבר למדנו, אבל אני יכול לבחור לגמד אותה, לצמצם את השפעתה, ולא לתת לה להוציא אותי מאיזון, ובמקביל להעצים את המחשבות הטובות ולמקד את רוב מחשבותיי בהווה.
מעבר לתובנות שאנו רוכשים במאמרים הנוגעים למחשבות שלנו (אותם ניתן לקרוא גם בבלוג שבאתר החדש של ובחרת בחיים), בעז"ה נתמקד באחד מהמאמרים הבאים ביישום הדברים (שאותם ואת שאר הכלים המעשיים אנו מלמדים במסגרת התכנית הייחודית שלנו להעצמה אישית).
הארות והערות, שאלות ורעיונות לנושאים שמעניינים אתכם, יתקבלו בשמחה: info@chooselifecenter.co.il
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il