בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • העצמה אישית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

רחל בת יקוט

פרק יב

הגיע הזמן למלוך!

בראש השנה הבא עלינו לטובה, מלבד מלך מלכי המלכים, נמליך מלך נוסף.

undefined

הרב יוסף שריקי

חשוון תשע"ח
3 דק' קריאה
ראש השנה הבא עלינו לטובה בסימן מזל מאזניים מסמל את מאזני המשפט, בהם שוקלים את מעשיו של האדם לטוב ולרע. הרמב"ם בהלכות תשובה (ז, ג) מלמד אותנו שהתשובה אינה רק מעבירות שיש בהן מעשה כגזל וגניבה, אלא ובעיקר מהמידות הרעות ככעס וקנאה, רדיפת ממון וכבוד, תאוות האכילה ועוד.
לכל אחד מאיתנו כלי חשוב בארגז הכלים שלו, בעזרתו יוכל להתגבר ולתקן את אותן מידות רעות, אם רק יעשה בו שימוש נכון. כלי זה הוא האיזון הנפשי - פנימי שלו, שבהדרגה יחד עם אימון רב, ילמד לפעול מתוך איזון, להתגבר ולהיות גיבור הכובש את יצרו ומאזן אותו.
באדם שלושה מנועים המניעים אותו לפעול: א. התבונה (או ההכרה - השכל). ב. הרגש. ג. התאווה. ההבנה שאם לא אלמד לבחינה לא אצליח בה, יוצרת אצלי מוטיבציה להשקיע וללמוד לבחינה ולהצליח. רגש אהבה בין איש לאישה הוא מניע משמעותי בהחלטה להתחתן, לבנות בית ולהקים משפחה יחד. גם התאווה היא מניע, לרוב חזק מאוד, למעשיו של האדם. פעמים רבות, מנוע זה מניע אותו לפעול באופן המזיק לו, כאדם סכרתי שאינו מסוגל לעמוד בפיתוי ולאכול עוגה מלאה בשוקולד וסוכר, האסורה לו מבחינה בריאותית.
לוותר על מי מהמנועים הנזכרים אי אפשר. לא היינו רוצים להיתקל באדם נטול רגשות. ללא תאוות קיום בסיסית העולם שלנו לא היה מתרבה, וללא תבונה גם לא היה משתכלל ומתפתח. האדם השלם, לא מדחיק או מבטל אף אחד ממנועים אלה, הוא יודע לשלוט בהם ולאזן אותם.
באיזון, הכוונה למצב בו שלושת המנועים יוצרים משולש שווה צלעות – 'משולש החיים', בו כל אחד מהמנועים מהווה אחד מקודקודי המשולש. איזון נפשי - פנימי תקין, הוא מצב בו בראש משולש זה יושבת התבונה ומאזנת את הרגשות והתאוות הנמצאים בבסיס המשולש. לא בכדי השכל יושב במקום גבוה – בראש, כיון שתפקידו לנהל את האיזון בין הרגשות לתאוות.
יציאה מחוסר איזון משמעותה, שאחד מקודקודי המשולש, בין אם זה הרגש ובין אם זו התאווה מנסים לסובב את משולש החיים, לעמוד בראשו ולתפוס שליטה, ולמקם את התבונה אי שם למטה בבסיס המשולש. במקרה הגרוע יותר, עומד המשולש הפוך על קודקודו, בו התבונה נמצאת בתחתית, והאדם נשלט לסירוגין על ידי התפרצויות רגשיות או חוסר שליטה בדחיית סיפוקי תאוותו.
מי שהרגש אצלו דומיננטי ותופס את מקומה של התבונה המאזנת, נפגע מכל דבר, מוציא דברים מהקשרם, ואינו יכול לפעול בצורה בריאה ולהתמודד עם האתגרים. גם חוסר איזון של תאוות מוביל לתוצאות שליליות ולחוסר יכולת להתמודד עם אתגרים, כדוגמת החולה הסכרתי. התאווה לעוגה האסורה עליו והמזיקה לו העבירה אותו על דעתו - הכרתו השכלית, שאסור לו לטעום ממנה.
באדם האידאלי הנמצא באיזון נפשי – פנימי, מוחו (הכרתו) שולט בליבו (רגשותיו) וכבדו (תאוותיו) והוא מ.ל.ך. אדם מאוזן כמו המלך, בוחר ומחליט מי יכנס לארמונו ומי לא. הוא מחליט מה מדעותיהן של אחרים הוא לוקח לתשומת ליבו ומה לא. לא נותן להן לפגוע בו, ובודאי לא לשתק אותו. הוא בתבונתו שולט ברגש כעסו, אינו מקנא באחרים אלא מפרגן, יודע לדחות סיפוקים ולשלוט בתאוותו.
כמלך, יש לו קודי מוסר גבוהים. זה מתבטא בהתנהגותו, בדיבורו ובמעשיו. אם האדם מבין שהוא מלך, ובפרט שהוא בנו של מלך מלכי המלכים, הוא לא מרשה לעצמו להתנהג בצורה שאינה הולמת את מעמדו. הוא מבין את האחריות לדיבורו ומעשיו ומצפה מעצמו ליותר, לא בגלל שאחרים מצפים ממנו אלא בשל הערכתו הרבה והציפייה הגבוהה שלו מעצמו.
חוסר איזון הוא אתגר בפני עצמו, וההתמודדות הקשה היא ללמוד לחזור לאיזון. אך ההבנה הברורה, שאחזור ואשנן לעצמי עד שתמצא שביתה בתודעתי, שללא חזרה למבנה נפשי מאוזן לא אצליח להתמודד, תיתן לי כח בראש ובראשונה להתמודד עם חוסר האיזון עצמו, ועם היכולת שלי להתמודד בהצלחה עם אתגרים נוספים בעתיד.
כבכל שנה, בראש השנה הבא עלינו לטובה נמליך את מלך מלכי המלכים, אך השנה נמליך מלך נוסף... נמליך את עצמינו ונקבל על עצמינו ללמוד ולהתרגל לפעול מתוך איזון נפשי - פנימי, ולתקן את המידות שלנו.
הארות והערות, שאלות ורעיונות לנושאים שמעניינים אתכם, יתקבלו בשמחה: info@chooselifecenter.co.il
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il