בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • העצמה אישית
לחץ להקדשת שיעור זה
פרק כג

מלחמת תרבויות

חג החנוכה מסמל את מלחמת התרבויות החיצונית והפנימית, ומאור נרותיו נלמד לפעול מתוך הנעה פנימית כל השנה.

undefined

הרב יוסף שריקי

כסלו תשע"ח
2 דק' קריאה
בחג החנוכה נעשו לעם ישראל שני ניסים. נס המלחמה בו מסר ה' רבים ביד מעטים, ונס פך השמן.
מההיבט הרציונלי, על החשמונאים לא היה להילחם כלל במלכות יון שהיתה מעצמה גדולה, ומבחינה צבאית לא היה למלחמה זו כל סיכוי.
אולם, מההיבט הרוחני, ידעו החשמונאים שמה שמכריע את הקרב הוא "לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה'"!
נס פך השמן מסמל את העוצמה הרוחנית, שהיא חזקה הרבה יותר מהכח הפיזי. ומכאן שעיקר פרסום הנס הוא בהדלקת נרות החנוכיה, המסמלים את הסיבה האמיתית לניצחון – הרוח הגדולה שהפיחו בני חשמונאי בעם.
חז"ל מספרים על דו שיח בין אלכסנדר מוקדון לזקני הנגב. אלכסנדר שואל את חכמים: איזהו חכם? והם משיבים לו: הרואה את הנולד. איזהו גיבור? הכובש את יצרו. איזהו עשיר? השמח בחלקו!
דו שיח זה מבטא שוני תרבותי. אלכסנדר מוקדון בא מתרבות המבליטה את החיצוניות ומעצימה את החומריות. מבחינתו החכם הוא זה שלמד והשכיל וקיבל על כך אישור בצורת תעודות השכלה ותארים לרוב. הגיבור הוא זה שמפתח את שרירי גופו והעשיר נמדד לפי היתרה בחשבון הבנק שלו.
חכמינו לעומתו מציגים לו את העולם מנקודת מבט שונה – פנימית. החכם לומד מכל אדם. הגיבור הוא זה שכובש את יצרו והעשיר הוא זה ששמח בחלקו.
אדם שהנעתו פנימית, מבין שהערכתו העצמית אינה תלויה בגורמים חיצוניים כדעתם של אחרים, הישגים ואישורים חיצוניים או נכסים חומריים.
מי שתואר אקדמי הופך אותו לחשוב בעיני עצמו, גופו השרירי נוסך בו ביטחון עצמי ואושרו תלוי בעושרו ובמעמד החברתי שלו, הוא אדם חיצוני. רגשותיו, החלטותיו, הערכתו העצמית ואושרו אינם תלויים בו אלא בסיבתו החיצונית, השולטת בו ובחייו.
חג החנוכה מלמד אותנו לקחת אחריות ושליטה על חיינו, לפעול מתוך הנעה פנימית ולהבין שההערכה העצמית והשמחה שלנו תלויים בנו ובבחירתנו.
בפעם הבאה, לפני שאנו כועסים ומאפשרים לאחרים לשלוט ברגשות שלנו, מוותרים על האמת שלנו ומאפשרים לאחרים לשלוט בדעתנו, ממעיטים בערך עצמנו ומאפשרים לאחרים לקבוע את ערכנו, משתעבדים לנורמות חברתיות ומאפשרים לאחרים להחליט עבורנו... נתבונן באורם של נרות החנוכה, ונזכיר לעצמנו לפעול מתוך הנעה ושליטה פנימיים ולמלא באור ובשמחה את חיינו וחיי הסובבים אותנו.
הארות והערות, שאלות ורעיונות לנושאים שמעניינים אתכם, יתקבלו בשמחה: info@chooselifecenter.co.il
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il