בית המדרש

  • מדורים
  • פרשת שבוע
לחץ להקדשת שיעור זה

כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה - השמיים הם הגבול

undefined

הרב יוסף כרמל

איר תשע"ח
2 דק' קריאה
עמדנו בדברינו לפרשת תזריע מצורע, בשבוע שעבר, על כך שביום העצמאות אנו צריכים להודות לקב"ה גם על כך שמדינת ישראל כיום היא מעצמה תורנית, שלא הייתה כמותה באף דור. מספר לומדי התורה כיום הוא הגדול ביותר, כמות השעות המושקעת בלימוד תורה היא הגדולה ביותר, רמת לימוד התורה במדינת ישראל היא הגבוהה ביותר בעולם היהודי, כל זה בעיקר בזכות מדינת ישראל. קראנו גם להגביר את הלימוד בעיון שהוא החלק החשוב ביותר של העיסוק בתורה.
ההתפתחות הטכנולוגית האדירה הינה אחד הדברים שאפשרו מצב זה ומדינת ישראל מובילה בעולם גם בה. ההתקדמות בתחום הזה מאפשרת יותר שעות פנאי, מנגישה ספריות תורניות ל"חלון" של כל אחד ואחת ומאפשרת הפצת תורה מכל הסוגים בכל שעות היממה.
כך מתחילה להתקיים לעינינו נבואתו של הנביא ישעיהו: "כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר יְקֹוָק מִירוּשָׁלִָם" (ב' ג).
אם נבחן את פשט הכתובים, ניווכח כי נבואה זו חזתה את האפשרות שהתורה שתצא מציון תופץ לכל רחבי העולם ולכל האומות, ולא תהיה מוגבלת אך ורק לעם ישראל בארץ ישראל. לכן, ננסה להסביר כיצד דברי הנביא, גם מבחינה זו, קורמים עור וגידים בימנו.
המושג 'תורה' יכול להתפרש לא רק במובנו הרגיל, חמשת חומשי תורה או התנ"ך או גם תורה שבעל פה. התורה היא גם מערכת ערכים שעם ישראל יכול להנחיל לאומות העולם. לדוגמא:
* קדושת חיי האדם והחיוב להיזהר מפני פגיעה בנפש, ללא היתר מפורש בהלכה (כגון על ידי בית דין או בהגנה עצמית או במלחמה לאומית ע"פ כלליה ההלכתיים). במקום שיש פיקוח נפש כל המצוות נדחות (חוץ משלשת העברות החמורות).
* החיוב לעזור לחלשים (מכל הבחינות). חובה זו נזכרת עשרות רבות מאוד של פעמים בתורה והנביאים חזרו עליה והדגישו אותה עוד יותר. מדינת ישראל היום מובילה טכנולוגית בתחומים רבים הקשורים להצלת נפשות. ניתן כמה דוגמאות פשוטות. ישראל היא ה"מולדת" של מה שנקרא "סטנט". המצאה המביאה מזור ומצילה מפני מוות של מיליונים ברחבי העולם הסובלים מבעיות בליבם ובכלי הדם הקשורים ישירות ללב. מדינת ישראל ובמיוחד בירתה ירושלים מובילים בעולם את מהפכת המכוניות האוטונומיות שאמורות להוריד בצורה דרמתית את מספר ההרוגים והפצועים בתאונות הדרכים. מספר המכוניות הנעות בכבישים יקטן מאוד, ובכך תשתפר איכות החיים מבחינות רבות ותוחלת החיים תארך (גם מבחינה הלכתית, יתכן מאוד שכל הנושא של חילול שבת יופחת מאוד, הפוסקים יהיו חייבים להתייחס לשאלות אלה ולהדריך את הדור בנושא).
בתחום העזרה לחלשים נביא שתי דוגמאות:
א. מדינת ישראל מובילה בעולם בייצור מים מתוקים וכן ביצירת חשמל, גם במקומות שאין בהם מקורות כח המסוגלים לייצרו). יכולות אלה מביאות חיים למיליוני בני אדם שבלעדיהם חייהם היו סבל מתמשך, בלתי נפסק.
ב. ישראל היא מעצמה בתחום עזרה ללקויי ראיה, פיתוח ישראלי מדהים מאפשר לאנשים אלה לקרא חומרים כתובים ולהתמצא בדרכם ללא סיוע אנושי או של בעלי חיים שהם יקרים, דורשים אילוף וטיפול יום יומי.

המצע קצר מהשתרע והרשימה ארוכה עד מאוד.
הבה ננצל גם את יום העצמאות כדי להיות מכירי טובה לקב"ה, על כל הטוב אשר גמלנו בהקמת מדינת ישראל,
ועל הזכות שיש לנו להיות אזרחים במדינה שעוזרת להגשים, את חזון הנביאים במשמעות הרחבה של
"כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר יְקֹוָק מִירוּשָׁלִָם".
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il