בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • העצמה אישית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

רחל בת יקוט

פרק מג

חירות אמיתית

בן חורין אמיתי נושא באחריות ופועל מתוך הנעה פנימית ומנתק את התלות בסביבה החיצונית.

undefined

הרב יוסף שריקי

חשוון תשע"ט
3 דק' קריאה
כאשר אני מפתח תלות במישהו או משהו אחר אני למעשה מעביר את מרכז השליטה שלי אליו. אני לא מסוגל לבחור או להחליט לבד, לכן אני תלוי במי ששולט בי וזקוק לאישורו.
פעמים רבות אנו נפגשים עם אנשים שעוברים טיפולים נפשיים במסגרות שונות, המספרים על תהליך טיפולי ארוך מאוד שלרוב אינו מניב תוצאות והשינוי המיוחל לא מגיע. הסיבה לכך נובעת שאותו מטופל יוצר תלות במטפל שלו ותולה בו את הפיתרון לקשיים שלו ולאתגרים איתם הוא מתמודד.
כל עוד המטפל לא ילמד את המטופל להשתחרר מתלות זו, בעשותו כן, המטופל ימשיך להשאיר את מרכז השליטה שלו בידי המטפל, לא יקח אחריות ולא ילמד לשלוט בדברים בעצמו ולהניע את עצמו מבפנים.
אין זה אומר שעל המטופל להפסיק את הטיפול או להימנע מכך. אופי הטיפול צריך להיות הדרכה והכוונה. בדומה למי שלומד לראשונה לרכב על אופניים. בהתחלה הוא זקוק ליד תומכת לאורך כל הנסיעה, אך עם הזמן התלות ביד התומכת הולכת ופוחתת והיא הופכת ליד מכוונת, כשבסופו של תהליך משתחרר רוכב האופניים לגמרי מהתלות ביד החיצונית התומכת והמכוונת, ולומד לרכב לבד.
לא זו בלבד, הוא לומד עם הזמן להתמודד עם כל אתגר שהוא יפגוש בדרך, גם אם בשיעורי הרכיבה שלו הוא לא נתקל בהם. רוכב האופניים למד להעביר את מרכז השליטה פנימה ולהתנתק לחלוטין מהתלות באחרים.
באופן דומה אנו מתנהלים בחיים. כל אחד מאיתנו זקוק מידי פעם ליעוץ והכוונה. אנו לומדים מכישלונות, ומתקדמים מאתגר לאתגר. אך זאת רק אם נשכיל לקחת את האחריות ולהחזיק במרכז השליטה שלנו ולהפעיל אותו בעצמנו, להכיר את ארגז הכלים שלנו ולדעת כיצד להשתמש בו כדי לנהל את החיים שלנו.
כאשר אנו נמנעים מלקחת את האחריות ומפתחים תלות בסביבה החיצונית שלנו, אנו מעבירים את מרכז השליטה שלנו אליה, מאפשרים לה לנהל אותנו, ובכך אנחנו מקשים על עצמנו להתנהל ולנהל את חיינו.
תלות אינה חייבת להיות רק של מטופל במטפל. פן נוסף של תלות זו היא הערצה עיוורת המשפיעה על מחשבותיי והתנהגותי.
אנו עדים לתופעה, בה בני נוער המסגלים לעצמם דמות נערצת מושפעים מסגנון הדיבור והלבוש שלה. חיילים המחקים סגנון התנהגותי מהשפעת הערצתם את מפקדם או סמכותו, וכיוצא באלה.
בהערכת אדם או דמות שהם מושא להערצה, אין פסול. אדרבה רצוי ואף מומלץ ללמוד מהם ומתכונותיהם הטובות. אך ברגע שההערכה הופכת ל'הערצה עיוורת', משמעות הדבר שמרכז השליטה לא נמצא אצלי, והתנהגותי בכל מה שקשור להערצה זו, אינה נובעת מתוך בחירה מודעת אלא מתוך הכוונה חיצונית, הנשלטת בידי הדמות הנערצת.
הנעה חיצונית זו יכולה להיות כל כך חזקה עד כדי כך שהיא גורמת למעריצים להתנהג באופן לא הגיוני מבחינתם, וזאת רק כי כך מתנהג אותו אדם שהם מעריצים באופן עיוור.
גם לאופן החשיבה, סגנון הדיבור, הנטייה לאהוב משהו או מישהו או לשנוא אותו, יש השפעה כתוצאה מהתלות בדמות הנערצת.
אדם הפועל מתוך הכוונה פנימית ומחזיק במרכז השליטה שלו, יודע להעריך אנשים טובים בעלי תכונות ומידות טובות, את חכמתם והתרומה שלהם לאנושות, ומאמץ לעצמו חלק מתכונות אלה מתוך בחירה מודעת ושיקול דעת, ולא מחוסר שליטה והיגיון בריא.
בדומה למה שהגדירו חז"ל את התנהגותו של רבי מאיר שלמד מפי רבו שיצא לתרבות רעה: "רימון מצא, תוכו אכל וקליפתו זרק", ובחר ללמוד מהדברים הטובים של רבו, גם לאחר שיצא לתרבות רעה, בלי לוותר על מרכז השליטה שלו.
בל נטעה לחשוב שזה פשוט וקל, ואף לא מומלץ לכל אחד להתעמת מול אתגר של הערצת גורם שלילי במטרה לסנן ולברר מתוכו את התכונות החיוביות. אך ממעשה זה של רבי מאיר אנו למדים, על כוחה של הנעה פנימית ושמירה איתנה על מרכז שליטה פנימי.
הארות והערות, שאלות ורעיונות לנושאים שמעניינים אתכם, יתקבלו בשמחה: info@chooselifecenter.co.il
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il