בית המדרש

  • שבת ומועדים
  • עניני החג
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

שולמית בת צביה

זה לא ציפור, זה לא מטוס, זה... משלוח מנות

undefined

הרב דניאל קירש

אדר ב תשע"ט
2 דק' קריאה
שמואל התישב בסלון שבביתו, אחרי בוקר ארוך של סיבובים ברחבי העיר לחלוקת משלוחי המנות. לפתע נשמע זמזום מהחלון, ושמואל הסיט את מבטו לעבר הזמזום המתחזק מרגע לרגע. מכיוון החלון נשקף דבר מה עף, והיה נראה כאילו יצור זה עף היישר לכיוון חלונו. לשניות ספורות חשב שמדובר בציפור, אך מהר מאד הבין שאין זה ציפור כלל, אלא רחפן! שמואל מיקד את עיניו ברחפן שנראה מתקרב אליו מרגע לרגע, ולאחר שניות ספורות נחת הרחפן תוך זמזום חרישי על שולחן ביתו של שמואל! לא היה זה רחפן רגיל, אלא סלסלה גדולה ויפה היתה מחוברת אליו, ובתוכו פתק גדול ויפה.. שמואל צחק כשהביט בפתק המצורף.
"שמואל היקר,
רציתי לתת לך משלוח מנות מושלם ומיוחד, כי אתה כזה חבר נהדר! פורים שמח!
דוד פישר"
האם דוד מילא את חובתו, על ידי שליחת משלוח מנות בצורה כזו?

הגאון הרב אביגדור נבנצל שליט"א :

דוד יצא ידי חובה לכתחילה. המשנה ברורה (תרצה, ס"ק יח) מביא בשם הבנין ציון (סימן מד') שיתכן שצריך דווקא לשלוח משלוח מנות על ידי שליח , מכיוון שכתוב "ומשלוח מנות". אבל להלכה פסק אדמו"ר הגאון הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל שלא צריך לשלוח על ידי שליח ולכן הוא יוצא ידי חובה.

תשובת הגאון הרב יעקב אריאל שליט"א:
דוד יוצא ידי חובה לכתחילה. לא צריך לשלוח על ידי שליח, וזה לא משנה איך זה יגיע למקבל. אפשר על ידי קטן (ואף על ידי קוף...).
מה שחשוב זה שיהיה כתוב על משלוח המנות מי השולח. כי במשלוח מנות המטרה היא להרבות אהבה ואחווה בין איש לרעהו וכלשון הפסוק "ומשלוח מנות איש לרעהו ".

האב שציווה לא להשתכר
יוסף ארז את תיקו כדי לחזור לישיבה, כשאביו נכנס לחדר.
"אני מקווה שתהיה לך שמחה אמיתית, בישיבה בפורים", פתח אביו של יוסף. "ואני אחכה לשיחה ממך, אחרי פורים, שתודיע לי שאתה לא השתכרת. אתה יודע כבר שנים את דעתי שאין להשתכר בפורים. ! "
יוסף התלבט. לא להשתכר בפורים? אבל זו מצווה! ובכל זאת, מה עם מצוות כיבוד אביו?
תשובה של הרב שלמה זלמן אויערבאך, זצ"ל:
הבן חייב לשמוע בקול אביו. אף שאב שמצווה על בנו לעבור על דברי תורה אין הבן חייב לשמוע בקול אביו, כאן שונה הדבר. האב לא ציווה אותו לעבור על דברי תורה. הבן יכול לקיים את המצווה על ידי שתיית יין יותר מהרגלו ושינה לאחריה, וכמו שכתב הרמ"א (תרצ"ה, סעיף ב) שמתוך שישן אינו יודע בין ארור המן לברוך מרדכי. וכן נהג הרב שלמה זלמן אוירבך לעשות. (הליכות שלמה פרק י"ט, סעיף כה)

הרב אשר וייס, שליט"א נשאל שאלה דומה: בחור אחד הוזמן על ידי אביו לסעודת פורים. אולם האבא ביקש מהבן שלא ישתכר בביתו. הבחור שהיה לו חשוב להשתכר משום שהדבר יגרום לו התרוממות רוחנית, ניגש לר' אשר וייס.
ר' אשר השיב לו – כיווון שהדבר חשוב לך לעלייה רוחנית, אל תאכל אצל אבא ותסביר לו מדוע אינך יכול לאכול אצלו. אף שרוב הפוסקים סבורים שלא להשתכר, (ואף ר' אשר בעצמו אמר שאף פעם לא השתכר), מכיוון שזו הרגשתו של הבן, שיעשה כאמור.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il