בית המדרש

  • מדורים
  • מן הגנזך
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

שלמה בן יעקב

הבישוף האנגליקני של ירושלים

פרסומים מחיי הראי"ה ואגרות שטרם פורסמו.

undefined

הרב ארי יצחק שבט

אייר תשע"ט
2 דק' קריאה
גרהם בראון היה כומר בעל השכלה אקדמית בהיסטוריה וכלכלה, קצין במלחמת העולם הראשונה ומרצה לתאולוגיה באוניברסיטת אוקספורד. הוא החל לכהן בירושלים בראשית סתיו שנת תרצ"ג 1932. בטקס הכתרתו נכחו הראשון לציון הרב יעקב מאיר, ד"ר ארלוזורוב ועוד.
הכומר התפרסם בציבור היהודי כמי שלא עמד מנגד במהלך פרעות תרפ"ט. הוא ביקר אז בארץ בראש קבוצת הסטודנטים שלו ועם פרוץ המאורעות עמד בראש תלמידיו, צעירים נעדרי הכשרה, סמכות או כלי נשק, והגן בחירוף נפש על יהודי שכונת תלפיות. על פועלו קיבל מעמד חברות במסדר האימפריה הבריטית.
לקראת ראש השנה היהודית תרצ"ג, ימים מספר לאחר תחילת כהונתו, שלח הבישוף החדש ברכת שנה טובה לרב הראשי הראי"ה קוק. כך השיב לו הרב בכתב ידו: "כבוד רוממותו, מאוד יקרה לי ברכת רום מעלתו אשר באה אלי במכתבו הנכבד מאד לשנה החדשה.
"ואני תפילה שתהיה שנה זו שנת שלום, שלווה ואושר לכל עמי התבל, ולעינינו יחלו להתמלא יעודי הנביאים הקדושים, אשר חזו את תורת השלום, אשר תצא מציון וירושלים. והנני בזה מברך את הוד רוממותו בהצלחה רבה לטובת צאן מרעיתו ואושרם.
"והנני בטוח בע"ה שכל רגשי הידידות והכבוד אשר תמיד היו נהוגים בין הרבנות הראשית לארץ ישראל ובין הבישופיות האנגליקנית, תהיה נמשכת בהדרת כבודה גם לימים הבאים עלינו לטובה".
אולי זה לא לגמרי ייאמן, אבל כך הוא. הרב קוק מברך את הכומר בשנת הצלחה רבה לטובתם ואושרם של מאמיני הכנסייה האנגליקנית בירושלים.
הבישוף גרהם בראון לא האריך ימים. בחורף שנת תש"ג 1942 נהרגו הוא ומלווהו בתאונת רכבת בנהריה. כבן חמישים היה במותו. הלווייתו נערכה באנגלית ובעברית בהר ציון בירושלים והשתתפו בה הראשון לציון הרב עוזיאל, משה בלוי, יצחק בן-צבי ואישי ציבור יהודים נוספים.

הבישוף האנגליקני של ירושלים - ד"ר ג'ורג' פרנסיס גרהם-בראון והרב קוק





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il