בית המדרש

  • מדורים
  • מן הגנזך
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

שלמה בן יעקב

הראי"ה קוק בחנוכת מחלקה חדשה בבית חולים הדסה

undefined

הרב ארי יצחק שבט

אייר תשע"ט
2 דק' קריאה
הראי"ה קוק בחנוכת מחלקת הנשים החדשה של בית החולים הדסה

ביום י"ג בכסלו שנת תרצ"ה (20 בנובמבר 1934) בשעה שלוש אחר הצהרים נחגגה בבית החולים רוטשליד - הדסה בירושלים, פתיחת מחלקה יולדות וגינקולוגיה חדשה בנוכחות הראי"ה קוק.
ראשית פתח בדברים מנהל בית החולים ד"ר חיים יסקי הי"ד (התמונה השנייה). הוא סיפר על הכפלת מיטות היולדות והמטופלות, והסביר כי למרות שמתוכננת בניית בית חולים חדש בהר הצופים, מצוקת המקום החריפה חייבה הגדלה מיידית של המחלקה ברחוב הנביאים 37.
אחר יסקי נשא הרב הראשי דברי ברכה (התמונה הראשונה). כמו באלפי אירועים בהם השתתף, איננו יודעים את תוכן דבריו. נציין כי בכמה חיבורים נדפסה התמונה ולצידה כיתוב לפיו צולמה בחצר בית הרב, ולא היא. אגב, בית החולים (היום מכללת הדסה) שוכן במעלה רחוב הרב קוק, דקת הליכה מבית הרב.
לפי ניתוח תמונות נוספות נראה שתכף אחר שסיים את דבריו עזב הרב את המעמד. אחריו דיברה רוז הלפרין, נשיאת "הדסה" בארצות הברית המנצחת על המוסד, ואחריה שושנה (רוזה) סלוצקין, מייסדת הסתדרות הנשים "עזרה" שגייסה במשך שנים תרומות להשלמת הפרויקט.
לשושנה סלוצקין, ראוי לציין, קשרי משפחה קרובים עם הרב. היא הייתה אשתו של הנדבן אליעזר משה סלוצקין, שאחותו לאה - ראש נשות המזרחי בתל אביב - נישאה לחוקר ר' שאול חנא קוק, אחי הרב. מטבע הדברים עמד הרב בקשרים לאורך שנים עם הנדבן סלוצקין.
פרופ' ברנרד צונדק, ממציא בדיקת הדם לגילוי היריון וחתן פרס ישראל לרפואה, שעלה ארצה מגרמניה כדי לנהל את המחלקה החדשה, נראה בסדרת תמונות מן האירוע לבוש כחתן בחופתו ומחייך אל המצלמה, יושב לצד פרופ' י"ל מגנס ונושא דברים. מספר חודשים לאחר מכן היה אחיו, פרופ' הרמן צונדק, בעל שם עולמי בפני עצמו, מרופאיו האישיים של הרב קוק בימי מחלתו האחרונה.
במרכז התמונה הראשונה יושב רופא העיניים המפורסם ד"ר אריה פיינגבאום. מימין לשמאל בתמונה השנייה: ד"ר אברהם רוזנטל (אף הוא נאם באירוע), הראי"ה קוק, ד"ר חיים יסקי (נואם), רוז הלפרין ושושנה סלוצקין.
* פרסום זה נכתב בידי צוריאל חלמיש, חוקר במרכז התיעודי בבית הרב, כחלק מפרסומי ארכיון המרכז. עריכה: הרב ארי שבט מנהל המרכז.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il