בית המדרש

  • מדורים
  • חינוך ילדים
לחץ להקדשת שיעור זה
לכבוד פתיחת שנת הלימודים

מתחילים מחדש

זה באמת רגע מיוחד במינו, והשנה על אחת כמה וכמה: בו זמנית, באותו יום, אלפי תלמידים בכל הגילים, מתחילים את לימודיהם במסגרות השונות. החל מילדי הגן, בתי הספר היסודי, החטיבות, הישיבות התיכוניות והתיכונים, ועד לכלל הישיבות, המכינות, המדרשות ועוד ועוד.

undefined

הרב שמואל מינקוב

2 דק' קריאה
זה באמת רגע מיוחד במינו, והשנה על אחת כמה וכמה:
בו זמנית, באותו יום, אלפי תלמידים בכל הגילים, מתחילים את לימודיהם במסגרות השונות:
החל מילדי הגן, בתי הספר היסודי, החטיבות, הישיבות התיכוניות והתיכונים, ועד לכלל הישיבות, המכינות, המדרשות ועוד ועוד.
זהו זמן חשוב ומרגש גם להורים ובמיוחד לתלמידים.
זה הזמן לדבר איתם על המושג של "התחלה חדשה": איזה דבר מדהים זה שאנחנו ממש יכולים לשים את כל העבר שלנו בעבר, להתייחס אליו הרבה פחות בצורה מאיימת ומעכבת, ולחיות הווה ועתיד אופטימיים ומעודדים.
מופיע בספרי החסידות שהסיבה העיקרית לכך שאנחנו עוצרים את עצמנו ולא מתקדמים באמת בהווה אל העתיד הנהדר שלנו הוא בגלל הענין הגדול שאנחנו עושים מה"אתמול" שלנו.
אנחנו חושבים על כל מה שניסינו ולא הצלחנו, על מה שרצינו ולא התגשם, על הממוצע הבינוני בתעודה, על ההגדרות שאנחנו או מישהו אחר הגדיר אותנו ("אני/אתה חלש..., אין סיכוי שתצליח...,חבל לנסות..."), ואז כל רמת האנרגיות שלנו יורדת, ואנחנו לא מעיזים באמת לנסות שוב מחדש.
בניסוי שעשו עם פרעושים, מתברר שאפשר לאלף פרעוש (שהוא יצור עם יכולת ניתור מדהימה), להפסיק לקפוץ לחלוטין. אחרי ששמים עליו מכסה נמוך, והוא מקבל כמה מכות בראש, הוא מתייאש ומפסיק אפילו לנסות, למרות שאת המכסה כבר הורידו מזמן.
פעמים גם אנחנו נותנים ל"מכסה" של אתמול לעצור אותנו היום ומחר.
העבודה הכי חשובה והכלי הכי מדהים שאנחנו יכולים לתת לעצמנו ולילדים שלנו הוא הכלי זה שאומר:
"לא משנה מה קרה אתמול. היום זו התחלה חדשה לגמרי!".
יכול להיות שיש מה ללמוד ולשפר מהעבר, אבל אסור לעבר לעכב בשום צורה שהיא את ההווה והעתיד.
הדבר היותר מדהים הוא שאפשר להתחיל כל יום ממש מחדש, ואפשר להתחיל מחדש אפילו כמה פעמים באותו יום.
אם רק היינו באמת מאמינים בזה, לא היינו מתרגשים משום נפילה או אכזבה, אלא מיד היינו לומדים לשפר ומתחילים שוב.
ואולי זו הכוונה במשפט:"כל ההתחלות קשות": מצד אחד קצת קשה להתחיל משהו חדש, אבל מצד שני יש משהו מרענן ועוצמתי בהתחלה. הרבה יותר קשה לשמור על הרעננות של ההתחלה לאורך זמן. ולכן חשוב להתרגל להתחיל שוב ושוב בלי יאוש עד שבעז"ה רואים תוצאות.
אנחנו בפתחו של חודש אלול, שכל עניינו הוא חיזוק נושא התשובה שבאה ואומרת לנו: גם אם נפלנו לאן שנפלנו – תמיד עלינו לחזור שוב ושוב לנקודה בה אנחנו ממשיכים הלאה, בלי להתייחס לעבר בצורה שתעצור ותקטין אותנו אלא רק כמקור לשיפור, ומתוך כך לכוון פעם אחר פעם גבוה אל ההווה והעתיד הגדולים שלנו.
שתהיה לכולנו התחלה חדשה ועוצמתית!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il