בית המדרש

  • מדורים
  • קול צופיך - הרב שמואל אליהו
לחץ להקדשת שיעור זה

מעלת רבי שמעון בר יוחאי

ההתעוררות שיש בלב ישראל להתחזק כנגד אותם המנסים להרחיק את עם ישראל מאביהם שבשמים עשויה להיות גילוי אליהו בהסתר. וצריך כל אדם לשמור את ההתעוררות הזו מכל משמר ולדעת כי הגאולה תלויה במימוש של הרצון להרבות שלום בעולם, ולהרבות אהבת תורה ויראת שמים

undefined

הרב שמואל אליהו

איר תשפ"ג
14 דק' קריאה 60 דק' צפיה
איך תורת רשב"י מביאה גאולה?
לימוד תורת הסוד מביא גאולה
הזוהר כמו תיבת נח, רק למי שלא השחית את דרכו
כשם שתיבת נח נועדה לשמור על זוגות בעלי חיים שלא ימותו במבול, לצורך ההמשכיות שאחר המבול, כך הזוהר נועד לשמור את זרעי החיים של העולם שלא ייהרסו בתקופת הגלות ומהם יקום העולם בעת הגאולה.
"וְהַאי חִבּוּרָא הֲוָא כְּגַוְנָא דְּתֵבַת נֹחַ דְּאִתְכְּנַשׁ בָּהּ כָּל מִין וָמִין, הָכֵי מִתְכַּנְּשִׁין בְּהַאי חִבּוּרָא כָּל נִשְׁמָתִין דְּצַדִּיקַיָּא וְאַנְשֵׁי מִדּוֹת, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן (תהלים קיח) זֶה הַשַּׁעַר לַה' צַדִּיקִים יָבֹאוּ בּוֹ, וָאָחֳרָנִין דְּלָא צַדִּיקִים, אִתְדַּחְיָן מִתַּמָּן" (תיקוני זוהר חדש – ספרא תנינא).
וכשם שכל החיים נכנסו לתיבת נח ומי שהשחית את דרכו על הארץ לא נכנס, כך גם בספר הזוהר של רבי שמעון נכנסו אלה שתורתם לא הייתה פגומה, מתאימה לתורת ה' התמימה משיבת הנפש.

הזוהר ייפתח כמו התיבה בְּדָרָא בַתְרָאָה בְּסוֹף יוֹמַיָּא
התיבה הזאת נועדה להיפתח בְּדָרָא בַתְרָאָה בְּסוֹף יוֹמַיָּא ולהביא חיים לבני האדם, " וְכַמָּה בְּנֵי נָשָׁא לְתַתָּא יִתְפַּרְנְסוּן מֵהַאי חִבּוּרָא דִילָךְ, כַּד יִתְגַּלֵי לְתַתָּא בְּדָרָא בַתְרָאָה בְּסוֹף יוֹמַיָּא, וּבְגִינֵיהּ 'וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ' וְגוֹ' " (תיקוני זהר כד/א). ספר שבזכותו יהיה דרור לכל בני האדם, ללא עבדות, שעבוד, ניצול ורוע. "לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (ישעיה יא, ט).

בזכות הבינה של הזוהר יצאו ישראל מהגלות ברחמים
בשונה מתיבת נח שהכילה בתוכה זוגות בעלי חיים וניצנים של צמחים, הזוהר מכיל תובנות שבעזרתן אפשר יהיה להביא גאולה. "'וְהַמַשְׂכִּילִים יָבִינוּ', מִסִּטְרָא דְּבִינָה, דְּאִיהוּ אִילָנָא דְּחַיִּי, בְּגִינַיְיהוּ אִתְּמַר (דניאל יב) 'וְהַמַשְׂכִּילִים יַזְהִירוּ כְּזוֹהַר הָרָקִיעַ' בְּהַאי חִבּוּרָא דִּילָךְ דְּאִיהוּ סֵפֶר הַזֹּהַר, מִן זוֹהֲרָא דְּאִימָא עִלָּאָה תְּשׁוּבָה. בְּאִלֵּין לָא צָּרִיךְ נִסָּיוֹן, וּבְגִין דַּעֲתִידִין יִשְׂרָאֵל לְמִטְעַם מֵאִילָנָא דְּחַיִּי, דְּאִיהוּ הַאי סֵפֶר הַזֹּהַר, יִפְּקוּן בֵּיהּ מִן גָּלוּתָא בְּרַחֲמֵי". באמצעות התובנות הללו עם ישראל ייגאל מהגלות ברחמים ולא בדין, בחיים ולא במוות, כי הספר הזה קשור לעץ החיים.

בזכותו יתקיים בהם ה' בָּדָד יַנְחֶנּוּ וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר
לימוד ספר הזוהר מונע כניסה של ערכים הרסניים של עמים אחרים. ערכים שמתחפשים לטוב ולברכה, ובפועל הם מקלקלים את רוח עם ישראל ומסיתים אותם. על כן צריך לדבוק בעץ החיים ולא ללכת לדעתו של נחש ולאכול מעץ הדעת טוב ורע. על כן הדבק בספר הזוהר מתקיים בו (דברים לב) "ה' בָּדָד יַנְחֶנּוּ וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר" (זוהר חלק ג דף קכב/א). ובאמת צריך להבין מהן התובנות שבעזרתן עם ישראל והעולם נתקן.

מעלת רבי שמעון בר יוחאי ותורתו
אחדות פותחת שערי שמים
על מנת לדעת מה התובנות שמביאות גאולה עלינו להתבונן ולראות מה שכתוב בספר הזוהר עצמו. שם מסופר כי הייתה בצורת ובאו חכמים לרשב"י שיתפלל עבורם. "תַּנְיָא אָמַר רִבִּי יוֹסֵי, זִמְנָא חֲדָא, הֲוָה צְרִיכָא עַלְמָּא לְמִטְרָא, אָתוּ לְקָמֵיהּ דְּרַבִּי שִׁמְעוֹן, רִבִּי יֵיסָא וְרִבִּי חִזְקִיָּה וּשְׁאָר חַבְרַיָּיא" (חלק ג דף נט/ב).
ראו שרשב"י בדרך לרבי פנחס בן יאיר עם רבי אלעזר בנו. כשראה אותם רשב"י "פָּתַח וְאָמַר (תהלים קלג) "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת הִנֵּה מַה טוֹב וּמַה נָעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד. מַאי שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד". " קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מַהוּ אוֹמֵר, הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד. גַּם, לְאַכְלְלָא עִמְּהוֹן שְׁכִינְתָּא. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אָצִית לְמִלּוּלַיְיהוּ, וְנִיחָא לֵיהּ וְחַדֵּי בְּהו". אם יש אחדות ביניכם, ה' משרה שכינתו ביניכם והשפע יורד. וכיוון שבאתם ביחד, כבר אין בצורת. בחינת טרם יקראו ואני אענה עוד הם מדברים ואני אשמע.

אמת בלי חשש - אִיהוּ גַּבְרָא דְּלָא דָּחִיל מֵעֵילָּא וּמִתַתָּא
כשכל תלמידי החכמים מגיעים לבית רבי פנחס בן יאיר, מגלה רבי פנחס בן יאיר מעלה נוספת של רשב"י "דְּהָא רַבִּי שִׁמְעוֹן כָּל מִלּוֹי בְּאִתְגַּלְיָיא אִינּוּן". רבי שמעון אומר את האמת בלי חשש. " אִיהוּ גַּבְרָא דְּלָא דָּחִיל מֵעֵילָּא וּמִתַתָּא, לְמֵימַר לוֹן, לָא דָּחִיל מֵעֵילָּא, דְּהָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִסְתָּכַּם בֵּיהּ, לָא דָּחִיל מִתַּתָּא, כְּאַרְיֵה דְּלָא דָּחִיל מִבְּנֵי עָנָא". רבי שמעון לא מפחד מהעליונים, כי ה' עימו. ולא מפחד מהתחתונים, כי הוא כמו אריה שלא חושש מעדרי הצאן.

באמצעות הדיבור זוכים לדבקות בה' ולהשפעה על ישראל
עוד ממשיך הזוהר ומביא את דברי רבי חזקיה שמגלה לנו מעלות נוספות של רשב"י על פי הפסוק שאמר ישעיהו הנביא, כי באמצעות הדיבור הוא מעורר את עם ישראל לתשובה (ישעיה נ) "אֲ-דֹנָ֣י ה֗' נָ֤תַן לִי֙ לְשׁ֣וֹן לִמּוּדִ֔ים לָדַ֛עַת לָע֥וּת אֶת־יָעֵ֖ף דָּבָ֑ר יָעִ֣יר׀ בַּבֹּ֣קֶר בַּבֹּ֗קֶר יָעִ֥יר לִי֙ אֹ֔זֶן לִשְׁמֹ֖עַ כַּלִּמּוּדִֽים". והוא מלמד אותם שכל מי שמחובר אל התורה – מחובר אל ה' יתברך. " דְּכָל מַאן דְּזָכֵי בְּאוֹרַיְיתָא זָכֵי בֵּיהּ בְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא".
" וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יָהִיב הַאי לְבוּצִינָא קַדִּישָׁא, רַבִּי שִׁמְעוֹן. וְעוֹד דְּסָלִיק לֵיהּ לְעֵילָּא לְעֵילָּא, בְּגִין כָּךְ כָּל מִלּוֹי בְּאִתְגַּלְיָיא אִתְּמָרוּ וְלָא אִתְכַּסְיָין". את הכוח הזה נתן ה' לרשב"י ולכן הוא עולה בכוח התורה לעילא לעילא ויש לו רשות לגלות מה שלא ניתנה רשות לפניו. ועליו נאמר (במדבר יב) "פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידוֹת". אלה שלוש תכונות של רשב"י שהלומד אותן ורוכש אותם זוכה לכח השפעה גדול על עם ישראל. אבל באמת יש עוד תכונות מיוחדות לרשב"י ולתורתו.

בחכמת הזוהר אפשר להגיע למדרגת משה
צדיקים וחכמים כרשב"י הם בחינת משה רבנו
הגמרא (סוכה מה ע"ב) אומרת כי בכל דור יש שמונה-עשרה אלף צדיקים שרואים את ה' באספקלריה שאינה מאירה ול"ו צדיקים באספקלריה המאירה. רשב"י ובנו הם המובילים שבהם. והקשה המהרש"א שבגמרא (יבמות מט ע"ב) כתוב שאספקלריה המאירה זו מעלה רק של משה רבנו "כל הנביאים נסתכלו באספקלריא שאינה מאירה, משה רבינו נסתכל באספקלריא המאירה". מתרץ המהרש"א שעל הצדיקים וחכמים כרשב"י נאמר חכם עדיף מנביא, ועל כן הם מסוגלים לעלות מעל מדרגת הנביאים ולראות באספקלריה מאירה כמו משה רבנו.

יש מעלות של רשב"י מעל משה רבנו
ולפעמים עולה רבי שמעון על מדרגת משה רבנו. כמו שהוא אומר "אַסְהַדְנָא עָלַי שְׁמַיָיא עִלָאִין דְּעִלָּאִין, וְאַרְעָא קַדִּישָׁא עִלָּאָה דְּעִלָּאָה. דַּאֲנָא חָמֵי הַשְׁתָּא, מַה דְּלָא חָמָא בַּר נָשׁ, מִיּוֹמָא דְּסָלִיק מֹשֶׁה זִמְנָא תִּנְיָינָא לְטוּרָא דְּסִינַי. דַּאֲנָא חֲמֵינָא אַנְפָּאִי נְהִירִין, כִּנְהוֹרָא דְּשִׁמְשָׁא תַּקִּיפָא, דְּזַמִּין לְמֵיפַּק בְּאַסְוָותָא לְעָלְמָא. דִּכְתִּיב, (מלאכי ג) 'וְזָרְחָה לָכֶם יִרְאֵי שְׁמִי שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא בִּכְנָפֶיהָ'. וְעוֹד דַּאֲנָא יְדַעְנָא דְּאַנְפָּאי נְהִירִין, וּמֹשֶׁה לָא יָדַע וְלָא אִסְתָּכַּל. הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (שמות לד) 'וּמֹשֶׁה לָא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו'" (זוהר ג דף קלב/ב).
מעיד אני עלי את השמים העליונים ואת הארץ העליונה למעלה שאני רואה עכשיו מה שלא ראה אדם מאז העלייה השנייה של משה להר סיני. ואני רואה את פני מאירות כמו שמש שמאירה ומרפאת. ועוד שאני יודע שפני מאירות ואילו משה לא ידע.

מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה
וכתב רבי חיים ויטאל זצוק"ל בהקדמה לספר עץ חיים: "וְאַל יִפָּלֵא הָאָדָם מִזֶּה כִּי עִם הֱיוֹת שֶׁרַשְׁבִּ"י אַחֲרוֹן שֶׁבַּתְּנָאִים זָכָה לְמַעֲלֵה כָּזוֹ כִּי דְּבָרִים אֵלּוּ כִּבְשׁוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם אֵין רְשׁוּת בְּפֶה לְפָרֵשׁ עִנְיָנָם הַכָּמוּס וְהֶחָתוּם אֶצְלֵנוּ. וְעַל דֶּרֶךְ זֶה אַל תִּתְפַּלֵּא מִמָּה שֶׁנְּסַפֵּר בְּסוֹף הַקְדָּמָה זֹאת מֵעִנְיָן הֶחָכָם הַקָּדוֹשׁ הַנִּגְלֶה אֵלֵינוּ בִּזְמַנֵּנוּ וּבְדוֹרֵנוּ זֶה (האר"י הקדוש) וְלֹא אוּכַל לְפָרֵשׁ.
וְאִם תִּרְצֶה תָּבִין מָה שֶׁכָּתַב בְּסֵפֶר הַתִּקּוּנִין עַל 'דּוֹר הֹלֵךְ וְדוֹר בָּא' - דָּא מֹשֶׁה רָעֲיָא מְהֵימָנָא וְכַנִּזְכָּר בְּתִקּוּנִים (תיקוני זהר קיב/א) "אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן חַבְרַיָּא בְּוַדַּאי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִסְתַּכַּם עִמַּנָא, עִלָּאִין וְתַתָּאִין לְמֵהֵוִי בְּהַאי חִבּוּרָא, זַכָּאָהּ דָּרָא דְּהָאִי אִתְגַּלְּיָא בֵּהּ, דְּעָתִיד כֻּלֵּי הַאי לְאִתְחַדְּשָׁא עַל יְדָא דְּמֹשֶׁה בְּסוֹף יוֹמַיָּא בְּדָרָא בָּתְרָאָה, לְקַיְּמָא קְרָא (קהלת א ט) מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וְכוּ'. וְהִתְפַּשְּׁטוּת מֹשֶׁה הִיא בְּכָל דּוֹר "וְאִתְפַּשְּׁטוּתֶיהּ הוּא בְּכָל דָּרָא וְדָרָא, בְּכָל צַדִּיק וְחָכָם דְּמִתְעַסֵּק בְּאוֹרָיְתָא, עַד שִׁתִּין רִבּוֹא, לְאַשְׁלָמָא לְכֻלְּהוּ מִפְּגִימוּ דִּלְהוֹן". וְהַדְּבָרִים סְתוּמִים וַחֲתוּמִין.
בוודאי הקב"ה מסכים לחיבור ספר הזוהר על ידי נשמות כל העליונים והתחתונים. זכאי יהיה הדור שהספר הזה יתגלה בו. כי עתיד כל הספר הזה להתפרש על ידי משה בסוף הימים בדור האחרון. ובאמצעות הספר הזה הוא יתקן שישים ריבוא נשמות.

האור של התורה מחזיר את העולם בתשובה
שַׁלִּיט בְּחָכְמָתֵיהּ עַל כָּל בְּנֵי עָלְמָא
רִבִּי יֵיסָא אומר באותו מעמד כי היכולת של רשב"י היא כמו היכולת של שלמה המלך לתקן את העולם כולו ולא רק את עם ישראל. רבי ייסא מביא את האמור על שלמה בתחילה "וַיִּתֵּן אֱלֹהִים חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה וּתְבוּנָה הַרְבֵּה מְאֹד וְרֹחַב לֵב כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם", בזכותה באו אליו כל העמים "וַיָּבֹאוּ מִכָּל הָעַמִּים לִשְׁמֹעַ אֵת חָכְמַת שְׁלֹמֹה מֵאֵת כָּל מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת חָכְמָתוֹ". כך מגיע חירם מלך צור ללמוד משלמה "וַיִּשְׁלַח חִירָם מֶלֶךְ צוֹר אֶת עֲבָדָיו אֶל שְׁלֹמֹה כִּי שָׁמַע כִּי אֹתוֹ מָשְׁחוּ לְמֶלֶךְ תַּחַת אָבִיהוּ כִּי אֹהֵב הָיָה חִירָם לְדָוִד כָּל הַיָּמִים" (מלכים א ה ט-טו).
הפסוקים מתארים את חירם עוזר לשלמה ומביא לו עצי ארזים לבנות את בית המקדש, רק שתוך כדי העבודה מתחזקת חכמת שלמה ובסופה כתוב "וַה' נָתַן חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לוֹ וַיְהִי שָׁלֹם בֵּין חִירָם וּבֵין שְׁלֹמֹה וַיִּכְרְתוּ בְרִית שְׁנֵיהֶם" (מלכים א, ה כו). שם אלוקים שהיה כתוב בפסוק ט מתהפך לשם הויה בפסוק כו. מסביר רבי ייסא כי זה בגלל ששלמה החזיר את חירם בתשובה, שהיה חירם אומר בגאוותו "מוֹשָׁב אֱלֹהִים יָשַׁבְתִּי וְגוֹ'" (יחזקאל כח) ובאמצעות חכמת שלמה הבין חירם כי אדם הוא לא אלוהים. מסיים רבי ייסא ואומר כי כמו שלמה המלך כך היה " ְרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי, שַׁלִּיט בְּחָכְמָתֵיהּ עַל כָּל בְּנֵי עָלְמָא, כָּל אִינּוּן דְּסַלְּקִין בְּדַרְגּוֹי, לָא סַלְּקִין אֶלָּא לְאַשְׁלְמָא עִמֵּיהּ".

מאור שבתורה מחזירם למוטב
האופן שבו מחזירים את העולם בתשובה הוא על ידי האור, כך נאמר בנבואת ישעיה (ב ב) "וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם". מכאן למדה הגמרא שירושלים היא אורו של כל העולם (ב"ב ז ע"א). חכמינו אמרו שהאור שמחזיר את האנשים בתשובה הוא האור של התורה עצמה, והם סמכו את דבריהם על הפסוק "כי נר מצווה ותורה אור". כי האור של המצוות הוא אור קטן אל מול האור של התורה, והמאור שבתורה מחזיר את האנשים למוטב (איכה רבה הקדמה ב). וכך אומר הפסוק "ק֥וּמִי א֖וֹרִי כִּ֣י בָ֣א אוֹרֵ֑ךְ וּכְב֥וֹד ה֖' עָלַ֥יִךְ זָרָֽח: כִּֽי־הִנֵּ֤ה הַחֹ֙שֶׁךְ֙ יְכַסֶּה־אֶ֔רֶץ וַעֲרָפֶ֖ל לְאֻמִּ֑ים וְעָלַ֙יִךְ֙ יִזְרַ֣ח ה֔' וּכְבוֹד֖וֹ עָלַ֥יִךְ יֵרָאֶֽה: וְהָלְכ֥וּ גוֹיִ֖ם לְאוֹרֵ֑ךְ וּמְלָכִ֖ים לְנֹ֥גַהּ זַרְחֵֽךְ" (ישעיהו ס, א-ד).

פשטי התורה, סיפוריה ומצוותיה לא מחזירים את העולם בתשובה
על ההבדל בין המאור שבתורה למאור שבלימוד המצוות כותב רבי חיים ויטאל בהקדמה לספר עץ חיים: "כי אין הנאה להקב"ה מכל מה שברא בעולמו רק בהיות בניו למטה עוסקים ברזי התורה להכיר גדולתו ויופיו ומעלתו. כי בפשטי התורה ובספוריה ובדיניה ובמצותיה בהיותם כפשטם אין בהם שום היכר וידיעה לידע את בוראם יתברך, אדרבה יש בהם מצות וחקים שאין הדעת סובלם וכל אומות העולם מונין את ישראל ואומרים להם וכי מה התורה הזאת אשר צוה אלקיכם אתכם דברים שנראין כחידות ומשלים, ליקח קרן ולתקוע בו ביום ראש השנה. ואתם אומרים שעל ידי כך שטן הרוחני המקטרג העליון מתערב.

באמצעות סודות התורה אפשר להחזיר אנשים למוטב
וכיוצא מדברים אלו כמעט רוב מצות התורה ובפרט פרטי דיניהם אין השכל סובלם. ואם כן היכן הוא הדר התורה ויופיה וגדולתה? ועל כיוצא בזה נאמר 'אם צדקת מה תתן לו ואם חטאת מה תפעל בו' כי השכר והעונש אשר עליהם הוא לך לבדך. אמנם בסודות התורה ובעסק כוונת המצות על זה נאמר בהפך. אם בטובה נאמר 'תנו עוז לאלהים'. כי באמצעות לימוד סודות התורה אפשר להאיר את הדרך לאנשים ולהחזירין למוטב.

הבנת סודות התורה תלויה בקיום המצוות
ותפקיד המצוות הוא גדול מאוד, בלעדיהן אי אפשר להגיע לכל המדרגות הרוחניות "אלא כדי שילמוד חכמת הקבלה אלא שצריך שיהיה גופו נקי בתחלה ע"י המצות המעשיות שכל תכליתן לדבר זה, והם מוכרחים על כל פנים. ואח"כ תוכל הנשמה הנקראת 'נר ה' נשמת אדם' להאיר בגוף הזה כנר הנתונה תוך עששית זכוכית ומאירה, ונותנת לו כח להבין סתרי התורה, ומגלה עמוקות מני חשך. וזה סוד מה שאמר הפסוק 'מצות ה' ברה מאירת עינים' רוצה לומר להבין סתרי תורה על ידה שהם תכלית הכל".

רעיא מהימנא בזוהר
אֵלִיָּהוּ, קוּם אַפְתַּח עַמִּי בְּפִקּוּדִין, דְּאַנְתְּ הוּא עוֹזִר לִי בְּכָל סִטְרָא
בספר זוהר יש קטעים שנקראים "רעיא מהימנא" שתרגומו הוא הרועה הנאמן. החלקים הללו נאמרו על ידי משה רבנו שמופיע בבית המדרש של רשב"י ודבריו נכתבו בזוהר תחת הכותרת "רעיא מהימנא".
בפרשת נשא (זוהר ג קכד/א) קורא משה לאליהו הנביא שיבוא לעזור לו בעת הגאולה האחרונה. "אֵלִיָּהוּ, קוּם אַפְתַּח עַמִּי בְּפִקּוּדִין, דְּאַנְתְּ הוּא עוֹזִר לִי בְּכָל סִטְרָא. דְּהָא עֲלָךְ אִתְּמַר בְּקַדְמִיתָא, פִּנְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן. וּבֶן אַהֲרֹן וַדַּאי אִיהוּ אָח דִּילִי, (משלי יז) 'אָח לְצָּרָה יִוָּלֵד". אליהו קום לעזור לי ללמד את פיקודי התורה. שאתה עוזר לי בכל שעה, עליך נאמר בפרשת בנות מדין שהצלת את ישראל. ואתה נכד של אחי אהרון, על זה נאמר " אָח לְצָּרָה יִוָּלֵד".

הפעם הראשונה שאליהו עוזר למשה רבנו בחטא בנות מדיין
בפעם הראשונה שאליהו עוזר למשה זה בפרשת בלעם שמסית את בנות מדיין להחטיא את ישראל, בנות מדיין מצליחות ועם ישראל נכשל "וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בַּשִּׁטִּים וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל בְּנוֹת מוֹאָב: וַתִּקְרֶאןָ לָעָם לְזִבְחֵי אֱלֹהֵיהֶן וַיֹּאכַל הָעָם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לֵאלֹהֵיהֶן: וַיִּצָּמֶד יִשְׂרָאֵל לְבַעַל פְּעוֹר וַיִּחַר אַף ה' בְּיִשְׂרָאֵל". משה וכל עדת ישראל בוכים, "וַיַּקְרֵב אֶל אֶחָיו אֶת הַמִּדְיָנִית לְעֵינֵי משֶׁה וּלְעֵינֵי כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהֵמָּה בֹכִים פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד". משה וכל עדת ישראל צריכים עזרה והיא באה על ידי פנחס. "וַיַּרְא פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן וַיָּקָם מִתּוֹךְ הָעֵדָה וַיִּקַּח רֹמַח בְּיָדוֹ: וַיָּבֹא אַחַר אִישׁ יִשְׂרָאֵל אֶל הַקֻּבָּה וַיִּדְקֹר אֶת שְׁנֵיהֶם אֵת אִישׁ יִשְׂרָאֵל וְאֶת הָאִשָּׁה אֶל קֳבָתָהּ וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר כה ו). הזוהר אומר כי פנחס הוא גילוי של נשמת אליהו, והוא מסייע למשה להחזיר את עם ישראל בתשובה.

העזרה השנייה של אליהו כנגד איזבל שמחטיאה את ישראל
העזרה השנייה של נשמת אליהו הנביא היא בימי אחאב ואיזבל. איזבל מסיתה את אחאב לעשות הרע בעיני ה' "רַק לֹא הָיָה כְאַחְאָב אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי ה' אֲשֶׁר הֵסַתָּה אֹתוֹ אִיזֶבֶל אִשְׁתּוֹ" (מלכים א פרק כא כה). היא מסיתה את אחאב להרוג את נבות היזרעאלי ומשחדת את השופטים (מלכים א כה). היא הורגת את כל נביאי ה' שלא יחזירו את עם ישראל בתשובה (מלכים א יח ד), ומאכילה על שולחנה מאות נביאי בעל ואשירה כדי שיחטיאו את ישראל בעבודה זרה שפלה.
עם ישראל נסחף אחרי אחאב שמוסת מאשתו, הוא גם הולך אחרי "נְבִיאֵי הַבַּעַל אַרְבַּע מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים וּנְבִיאֵי הָאֲשֵׁרָה אַרְבַּע מֵאוֹת אֹכְלֵי שֻׁלְחַן אִיזָבֶל" (מלכים א, יח יט). אין נביאי ה' שיראו לעם ישראל את הדרך. ליבם לא הולך אחרי ההבל של העבודה הזרה, אבל המלך והמלכה וכל נביאי השקר הללו מסיתים אותם לעבוד עבודה זרה. על כך בא אליהו ואומר לכל העם בהר הכרמל: "וַיֹּאמֶר עַד מָתַי אַתֶּם פֹּסְחִים עַל שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים אִם ה' הָאֱלֹהִים לְכוּ אַחֲרָיו וְאִם הַבַּעַל לְכוּ אַחֲרָיו וְלֹא עָנוּ הָעָם אֹתוֹ דָּבָר".
בסופו של דבר אליהו מצליח להראות לעם כי ה' שומע תפילות עבדיו ולא שומע להתגודדויות נביאי הבעל והאשרה. "וַיַּרְא כָּל הָעָם וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם וַיֹּאמְרוּ ה' הוּא הָאֱלֹהִים ה' הוּא הָאֱלֹהִים". כך עוזר אליהו פעם נוספת להציל את עם ישראל מהחטא ולקשר את עם ישראל לאביהם שבשמים כמו שעשה לעם ישראל להצילם מבנות מדיין.

עזרה שלישית – בימות המשיח
על רקע הצלחת אליהו לעורר את כלל ישראל לתשובה מובנת פנית משה לאליהו שיעזור לו בעת הגאולה. "אֵלִיָּהוּ, קוּם אַפְתַּח עַמִּי בְּפִקּוּדִין, דְּאַנְתְּ הוּא עוֹזִר לִי בְּכָל סִטְרָא". הוא פונה אליו כי כך מסביר הנביא מלאכי את תפקידו של אליהו הנביא "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא: וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם פֶּן אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם" (מלאכי פרק ג כג).
על כן פונה משה לאליהו הנביא ומבקש ממנו לעצור את פעולת הלוחמים להחטיא את ישראל ואת לוחמת הנגררים אחרים. ממש כמו שעשה בעת המאבק בבלעם שהחטיא את עם ישראל; כמו המאבק מול איזבל שמשתלטת על ליבו ומוחו של ישראל, כך עתידים להיות אנשים שישתלטו על ליבם ומוחם של ישראל ויסיתו אותם מדרך ה'. על כן משה רעיא מהימנא קורא לאליהו שיעזור לו להחזיר את לב ישראל לאביהם שבשמים בעת הגאולה.

ילכו אחרי אליהו – יינצלו, ואם לאו בגלות תהיה קבורתם
כך נאמר על עם ישראל בְּמַפְּקָנָא בַּתְרַיְיתָא, ביציאה האחרונה של עם ישראל מהגלות: "וּכְגַוְונָא דְּאִתְּמַר בְעַמֵי הָאָרֶץ מִסִּטְרָא דְּטוֹב, (שמות יט) וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר. הָכִי יְהוֹן בְּמַפְּקָנָא בַּתְרַיְיתָא". אם בני ישראל יישמעו לתלמידי החכמים שעושים את תפקיד אליהו הנביא - מוּטָב, וְאִם לָאו שָׁם תְּהֵא קְבוּרַתְכֶם. הָכִי יִימָּא בְּמַפְּקָנוּ פּוּרְקָנָא בַּתְרַיְיתָא, אִם תְּקַבְּלוּן עֲלֵיכוֹן תַּלְמִידֵי חֲכָמִים בְּמַפְּקָנוּ דְּגָלוּתָא, כְּאָדָם דְּרָכִיב עַל סוּסְיָא, וְעַבְדָא דִּמְשַׁמֵּשׁ לֵיהּ מוּטָב. וְאִם לָאו תַּמָּן תְּהֵא קְבוּרַתְכֶם, בְּגָלוּתָא".

כמו שאיזבל רדפה את תלמידי החכמים, כך בגאולה האחרונה
איזבל לא חוזרת בתשובה אחרי הנס הגדול בהר הכרמל. אחאב מספר לה מה שקרה אבל היא לא מתרגשת: "וַיַּגֵּ֤ד אַחְאָב֙ לְאִיזֶ֔בֶל אֵ֛ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר עָשָׂ֖ה אֵלִיָּ֑הוּ וְאֵ֨ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר הָרַ֛ג אֶת־כָּל־הַנְּבִיאִ֖ים בֶּחָֽרֶב", במקום להתעורר בתשובה היא מחליטה לרדוף אחרי אליהו הנביא ולהרוג אותו "וַתִּשְׁלַ֤ח אִיזֶ֙בֶל֙ מַלְאָ֔ךְ אֶל־אֵלִיָּ֖הוּ לֵאמֹ֑ר כֹּֽה־יַעֲשׂ֤וּן אֱלֹהִים֙ וְכֹ֣ה יוֹסִפ֔וּן כִּֽי־כָעֵ֤ת מָחָר֙ אָשִׂ֣ים אֶֽת־נַפְשְׁךָ֔ כְּנֶ֖פֶשׁ אַחַ֥ד מֵהֶֽם" (מלכים א, יט א-ג).

מלכות תיהפך למינות – ויראי ה' ימאסו
כך יהיה בגאולה האחרונה, לא יהרגו את תלמידי החכמים שממשיכים את דרכו של אליהו הנביא אלא ירדפו אותם. "בְּעִקְבוֹת מְשִׁיחָא חֻצְפָּא יִסְגֵּא וְכוּ', וּמַלְכוּת תֵּהָפֵךְ לְמִינוּת וְאֵין תּוֹכַחַת. בֵּית וַעַד יִהְיֶה לִזְנוּת וְכוּ'. וְאַנְשֵׁי הַגְּבוּל יְסוֹבְבוּ מֵעִיר לְעִיר וְלֹא יְחוֹנָּנוּ, וְחַכְמוֹת סוֹפְרִים תִּסְרַח וְיִרְאֵי חֵטְא יִמָּאֵסוּ, וְהָאֱמֶת תְּהֵא נֶעֱדֶרֶת נְעָרִים פְּנֵי זְקֵנִים יַלְבִּינוּ" (סוטה מט ע"ב).

איך נראית מלכות המינות?
איך תראה מלכות המינות הזו? אומר הזוהר "אִינּוּן עֲתִירִין, בְּשַׁלְוָה, בְּחֶדְוָוא, בְּלָא צַּעֲרָא, בְּלָא יְגוֹנָא כְּלָל" הם עשירים שחיים בשלווה ובחדווה, בלי צער ובלי יגון כלל. " גַּזְלָנִין מָארֵי שׁוֹחַד, דְּאִינּוּן דַּיָּינִין רֵישֵׁי עַמָּא " שופטים ראשי העם שמקבלים שוחד. "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם" (בראשית ו) עָלַיְיהוּ אִתְּמַר (איכה א) "הָיוּ צָּרֶיהָ לְרֹאשׁ".
שופטי השוחד יתנו ללומדי התורה קיום קצוב בדוחק כדי להפילם "וְלָא יַהֲבִין לוֹן בְּאַתְרִין סַגִּיאִין אֶלָּא דָּבָר קָצּוּב, דְּלָא יְהֵא תְּקוּמָה לִנְפִילוּ דִּלְהוֹן , וַאֲפִילּוּ חַיִּי שָׁעָה". יזלזלו בהם "וְכָל חֲכָמִים וְאַנְשֵׁי חַיִל וְיִרְאֵי חֵטְא בְּצַּעֲרָא בְּדוֹחֲקָא בְּיַגוֹנָא, חֲשִׁיבִין כִּכְלָבִים (מיכה ד) בָּנִים הַמְסוּלָאִים בַּפָּז אֵיכָה נֶחְשְׁבוּ לְנִבְלֵי חֶרֶשׂ בְּרֹאשׁ כָּל חוּצּוֹת. דְּלָא אַשְׁכָּחוּ אַכְסַנְיָא בֵּינַיְיהוּ".
על כן משביע משה את אליהו הנביא שלא יתעכב ויחזיר את עם ישראל בתשובה כמו שעשה בפעמים הקודמות: "אָמַר לֵיהּ רַעְיָא מְהֵימָנָא, בְּאוֹמָאָה עֲלָךְ בִּשְׁמָא דה', לָא תְּאַחֵר בְּכָל יְכוֹלְתָּךְ, דְּהָא אֲנָא בְּצַּעֲרָא סַגֵּי (שמות ב) וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ, עוֹזִר לִי, לְאַפָּקָא לִי מֵהַאי צַּעֲרָא".

איך נראה גילוי אליהו הנביא?
כתב רבי חיים ויטאל בהקדמה לספר עץ חיים: "גם נזכר בהקדמת התקונין בכתיבת יד וזה לשונו 'ואנת אליהו עתיד לאתגלייא בסוף יומיא ואית מאן דעתיד לאתגלייא ליה אפין באפין. ואית מאן דעתיד לאתגלייא ליה בטמירו בעין השכל דיליה וכו''. והסביר גאון עוזנו ותפארתנו רבינו חיים זיע"א בספרו סוד ישרים (חלק ג - שאלה ד) כי אליהו הנביא לא מתגלה בדורות שלנו פנים בפנים. "וְרַק רַשַּׁאי אֲנִי לְהַגִּיד לְךָ דָּבָר אֶחָד בְּגִלּוּי אֵלִיָּהוּ זָכוּר לַטּוֹב, דודאי בְּעִנְיַן שֶׁיִּזְכֶּה הָאָדָם לְדַבֵּר עִמּוֹ פָּנִים בְּפָנִים כְּמוֹ שֶׁהָיָה לְרַבֵּנוּ הָאֲרִ"י זַ"ל, דָּבָר זֶה קָשֶׁה הַמְּצִיאוּת אֲפִלּוּ בְּדוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים וְכָל שֶׁכֵּן בְּדוֹרוֹת הָאַחֲרוֹנִים, בְּרַם בָּזֹאת אֶפְשָׁר לְהַאֲמִין שֶׁיִּהְיֶה גִּלּוּי אֵלִיָּהוּ זָכוּר לְטוֹב בְּהַשְׂכֵּל שֶׁל הַצַּדִּיק, דְּהַיְנוּ יִתְלַבֵּשׁ נִיצוֹץ מִן אֵלִיָּהוּ זָכוּר לְטוֹב בְּעֵין הַשֵּׂכֶל שֶׁל הַצַּדִּיק וְיוֹרֶה לוֹ הָאֱמֶת, וְהַצַּדִּיק אֵינוֹ מַרְגִּישׁ בְּגִלּוּי אֵלִיָּהוּ זָכוּר לְטוֹב בְּשִׂכְלוֹ, אֶלָּא חוֹשֵׁב שֶׁהוּא מַשִּׂיג הָאֱמֶת בְּשִׂכְלוֹ, וּבֶאֱמֶת אֵינוֹ כֵּן אֶלָּא הוּא מַשִּׂיג הַדָּבָר עַל יְדֵי הִתְלַבְּשׁוּת נִיצוֹץ מִן אֵלִיָּהוּ זָכוּר לְטוֹב בְּשִׂכְלוֹ".
לפי זה ההתעוררות שיש בלב ישראל להתחזק כנגד אותם המנסים להרחיק את עם ישראל מאביהם שבשמים עשויה להיות גילוי אליהו בהסתר. וצריך כל אדם לשמור את ההתעוררות הזו מכל משמר ולדעת כי הגאולה תלויה במימוש של הרצון להרבות שלום בעולם, ולהרבות אהבת תורה ויראת שמים. אמן ואמן.

מילה זו מילה
סיפר הרב יוסף אליהו שליט"א: לאיש נדל"ן ידוע, חסיד צאנז, הייתה עסקה גדולה מאוד והוא רצה שהיא תצליח. הוא פנה לרב דוד דיין זצ"ל, שהיה אז הרב הראשי הספרדי של צפת, וביקש ממנו שייקח עשרה אברכים וילכו יחד להתפלל בקבר הרשב"י. אותו אדם הבטיח שישלם לכל אחד מהמתפללים בעבורו סכום מסוים של כסף. לקח הרב דיין עשרה אנשים והתפללו בקבר הרשב"י, והעסקה אכן הצליחה. כאשר הרב דיין ביקש ממנו את התשלום לאברכים שהתפללו בעבורו אמר אותו איש נדל"ן שהוא יכול לשלם רק מחצית מהסכום.
הרב דיין היה נבוך, הרי הוא הבטיח תשלום לאותם אברכים ולא רצה להשיב את פניהם ריקם. פנה אפוא לרב אליהו זצ"ל ושאל אותו כיצד לנהוג. הרב שמע את הדברים וביקש לדבר עם אותו אדם. אמר איש הנדל"ן לרב: זה מה שיש לי, אני לא יכול לתת יותר מזה. אמר לו הרב: הבטחת, תעמוד במילתך. אבל איש העסקים לא הסכים לכך. ולא עוד, אלא שביקש שהרב דיין יחתום שאין לו תביעה עליו, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. אחרת לא ייתן את הכסף. אמר הרב זצ"ל לרב דיין: נראה שאין מה לעשות, על כן תחתום ולפחות תן לאברכים את מחצית הסכום.
כעבור כעשר שנים עשה אותו איש נדל"ן עסקה גדולה עם אדם בנתניה. לאחר שתקעו כף ואותו איש נדל"ן השקיע כסף, חזר בו השותף לעסקה. הלך איש הנדל"ן לרבו, האדמו"ר מצאנז, וסיפר לו מה שקרה לו. האדמו"ר השיב לו כי הוא לא יכול לדון בעניין שלהם, והציע שילכו לרב אליהו, שהוא יהיה הבורר ביניהם.
התקשר אותו אדם לרב וביקש שידון בעניינם. הרב שמע את קולו של איש הנדל"ן, ואף שהוא לא הזדהה הוא זיהה את קולו. אותו אדם טען בתוקף שמילה זו מילה ומי שהבטיח משהו, צריך לקיים. השיב לו הרב: והלוא אתה לא קיימת מה שהבטחת לרב דוד דיין מצפת.
התחמק האיש וניסה לומר שהוא לא אותו אדם, אבל הרב השיב: אני מכיר את קולך. אתה הוא בדיוק האיש ההוא. אני לא יכול לדון בעניינך, כי אני חושב שה' החזיר לך גמולך בראשך. לדעתי אם תשלם את החוב שלך לרב דיין, הכול יסתדר לך גם כאן.
הלך אותו אדם לאדמו"ר מצאנז ואמר שהרב אליהו לא מוכן להיות דיין בעניינו. שאל אותו האדמו"ר על מה ולמה הוא מסרב, והוא סיפר את הסיפור. השיב לו האדמו"ר מצאנז: הרב מרדכי אליהו - סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה. לכן שלחתי אותך אליו, שאתה תעמוד במילה שלך מול הרב דיין בצפת והכול יסתדר לך.
איש הנדל"ן שילם את חובו לרב דיין, וכעבור זמן מה גם איש העסקים שמולו התחרט ושילם את כל מה שהבטיח.


כוהנים צדיקים . האם מותר לכוהנים ללכת לקברי צדיקים? מה הדין לקבר הרשב"י ורבי מאיר בעל הנס?
אסור לכוהן ללכת לקבר הרשב"י ולקבר רבי מאיר בעל הנס. אבל למערת המכפלה, לקבר שמואל וקבר רחל – מותר.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il