בית המדרש

  • מדורים
  • בונים את הקומה הבאה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

אפרת בת נעמי

בית מדרש עם חידוש!

הלימוד המוגבל בשנים ראוי לו שיתמתח, וכל תלמיד לא ישלול את האפשרות להמשיך אחרי זמן החיוב הצבאי ללמוד, כי תלמיד חכם צריך השקעה וזמן כדי שיתפתח. הלימוד של נושאים רבים ומגוונים ובהעמקה, תוך שימוש בשיח ישראלי עכשווי, בבית מדרש המשמר את המסורת ומכבד את העבר, ומצד שני יכול לחדש בזהירות.

undefined

הרב חיים רטיג

אדר תשע"א
2 דק' קריאה
ישיבות ההסדר נוצרו כאילו במקרה, תחילתן היה בתלמידים ששירתו בנח"ל ושילבו תוך כדי כך לימוד בישיבה. אט-אט התפתחה התופעה והחלה להקיף אלפי בחורי ישיבות הסדר. זו לכאורה תופעה ספונטנית שאין מאחוריה רעיון גדול, אידיאולוגיה צרופה או בשורה חדשה.
ניתן לראות את התנועה הרחבה הזו של ישיבות כסוג של כלאיים בין צרכים שונים של החברה הדתית-לאומית, ובשני צדדים שונים המשולבים זה בזה, מחד לימוד תורה למספר שנים כדי לקבל את יסודות הדת, ומאידך שירות צבאי מבוקר בחברה דתית כדי "לא להתקלקל", לראות את הישיבות בראיה סקטוריאלית צרה של חמש שנים עם קצת תורה ועם מעט צבא.
אך, אפשר גם אחרת. ישיבות ההסדר אינן פשרה, אלא שילוב כוחות והשלמה של שני צדדי החיים הראויים להיות בארץ ישראל. זו תורה מיוחדת, התורה הלאומית הכוללת ההולכת ומתפתחת כאן בארץ. תורה בעלת שתי קומות, הקומה הפרטית והקומה הלאומית, והיא מתפשטת בכל צדדי החיים. נתקע חרב בבית המדרש ונכרוך עליה את הסייפא כמקדם, כשירדו כרוכים זה בזה החרב והספר, לטוב ולרע.
המטרה היא להצמיח תלמידי חכמים המחוברים להוויה יונקים את כוחם מתורת ארץ ישראל ומשלבים בקרבם מורכבויות. תלמידים גדולים שאינם מנתקים בין התורה לבין החיים. לוחמים בשדה הקרב היכולים ללחום מלחמתה של תורה, ללא חולשות הגלות, ולבנות קומה נוספת של תורה בארץ.
הלימוד המוגבל בשנים ראוי לו שיתמתח, וכל תלמיד לא ישלול את האפשרות להמשיך ללמוד גם אחרי זמן החיוב הצבאי, כי תלמיד חכם צריך השקעה וזמן כדי שיתפתח. הלימוד של נושאים רבים ומגוונים ובהעמקה, תוך שימוש בשיח ישראלי עכשווי, בבית מדרש המשמר את המסורת ומכבד את העבר, ומצד שני יכול לחדש בזהירות, בית מדרש שיש בו חידוש.
ישיבות ההסדר יצרו מהפכה בצבא, עד הופעתם היו מעט דתיים בצבא, לאחריהם, באו רבים. ההליכה ביחד חשובה, כי לקבוצה יש אמירה ברורה. צבא יהודי המשלב בו תורה, עם מניני תפילה, עם קיום מצוות, כמו בימי בר כוכבא, זה לא מוזר, זה לכתחילה. ההליכה הקיבוצית באה כדי למנוע ביטול ברוב, השתלבות כן, התבטלות לא. ככל שמספר התלמידים עולה עלינו להשפיע בצבא יותר. למשל להגדיל את מספר המפקדים בצבא המשתלבים בשדרת הפיקוד מכוחו של בית המדרש ותיקונים נוספים.
בתקופה הקרובה, לאור ההתפתחות של הישיבות וריבוי התלמידים, אנחנו חייבים להצעיד את הישיבות שלנו אל עבר האידיאל מתוך מחשבה עמוקה ויצירתית, כי ישיבות ההסדר הן עמוד השדרה של הציונות הדתית הנסמכת עליו. עם ישיבות ההסדר, עולם הישיבות נעשה הרבה יותר עוצמתי, הרבה יותר ארץ ישראלי, הרבה יותר מחובר אל המציאות, במלוא העוצמה הרוחנית של ספרא וסייפא.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il