בית המדרש

  • ריבית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

פשיטת רגל וריבית

undefined

הרב ניר אביב

תמוז תשע"א
2 דק' קריאה
לפני שנים לוויתי כסף מהבנק בריבית מסויימת בשביל חבר שהיה זקוק להלוואה, בתנאי שישלם לי את הריבית שאני חייב לבנק, כדי שלא אפסיד כתוצאה מזה שהלוויתי לו. אז כל חודש הוא נותן לי את הריבית החודשית וסיכמנו שאת הקרן הוא יחזיר בעוד כמה שנים.
אחרי שלש שנים שהוא לא החזיר לי את הקרן בזמן שקבענו הייתי חייב ללוות כספים מהבנק לצורך העסק שלי, ומכיוון שקו האשראי שלי בבנק עם הריבית הנמוכה היה כולו מנוצל על ידי הלוואה זו, הייתי מוכרח ללוות מבנקים אחרים עם ריבית הרבה יותר גבוהה, מה שגרם לי להוצאות כל כך גבוהות על חשבון העסקים עד שלא היה לי יותר כסף לחיות או לחזור ולהשקיע בעסק שלי כי כל הכסף הלך לבנק ואז בגלל זה העסק שלי התמוטט ואני נותרתי לבד מול הבנקים בלי הכנסה וכבר שנים שהוא אומר לי שישלם את הקרן אבל הוא משלם רק את הריבית.
בקיצור, הבן אדם לא קיים שום הבטחה שלו והכל היה בעל פה בלי שום הסכם חתום ועכשיו שום בנק לא יתן לי הלוואה עסקית שנים בגלל שהשם העסקי שלי נפגע אנושות.
העסק הרוס לחלוטין ונסגר בגלל הריבית הגבוהה שלא הייתי צריך לשלם אלמלא אותה ההלוואה האומללה.
כרגע הפסקתי להעביר לבנק את התשלומים כיוון שעורך דיני יעץ לי לעבור תהליך פשיטת רגל לחברה שלי.
שאלתי היא, בהנחה שאת הקרן עצמה הוא ישלם בפריסה של כמה שנים למרות שהנזק שעשה לי הוא בלתי הפיך מבחינה עסקית. הוא ממשיך לתת לי תשלומים החודשיים של ריבית כדי שיהיה לי ממה לשלם לבנק, אך אני החלטתי לא לשלם לבנקים יותר כיוון שאני פושט את הרגל עסקית. האם בסופו של התהליך, שאולי יקח שנים עד שישלם לי את הכל, האם אז אוכל לומר לו שהוא עדיין חייב לי את כל הקרן ולראות בתשלומים החודשיים מעין פיצוי לעצמי או שאני חייב לראות את התשלומים החודשיים כתשלום הקרן עצמה?

תשובה:
את המשך התשלומים עליך לראות כתשלומים על הקרן עצמה.
התשובה בהרחבה:
מלכתחילה היית צריך לעשות "היתר עיסקה" בינך לחברך כדי שבהלוואה שהילוות לו לא יהיה איסור ריבית. אמנם, בדיעבד נראה שאינך חייב להחזיר לו משום שהיות ולווית עבורו והיית שלוחו, לכל היותר זו ריבית רק מדרבנן שאינך חייב להחזיר לו.
את המשך התשלומים עליך לראות כתשלומים על הקרן עצמה, מהנימוקים הבאים:
א. לכתחילה אין לקחת ריבית אפילו מדרבנן, לכן כל תשלום שישלם לך נזקף על חשבון הקרן.
ב. בנוגע לטענתך שנגרמו לך נזקים כתוצאה מאי פרעון החוב, ראשית הנזקים שתיארת אינם נחשבים תוצאה ישירה של אי הפרעון, ושנית גם אם היו כאלה לרוב הפוסקים אין יכול אדם לתבוע נזק אפילו נזק ברור כתוצאה מאי פרעון חוב בזמנו משום שהמבטל כיסו של חברו פטור 1 , וכל שכן אם היה בדרך הלוואה שיש מראית עין של ריבית.
מקורות לעיון:
שו"ע חו"מ סימן רצב סעיף ז', פתחי תשובה שם ס"ק ה', אמרי בינה שו"ת סימן א' (בסוף הספר).



^ 1.עיין הרחבה בנושא 'דין מבטל כיסו או ממונו של חברו' לקמן בחלק גבורת חנניה עמ' 332.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il