בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • יתרו
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

יתרו תשע"ד

undefined

הרב דב בערל וויין

תשע"ד
2 דק' קריאה
מן המפורסמות הוא שיש חילוקי דעות בשאלה אם יתרו הגיע למחנה ישראל במדבר לפני ההתגלות על הר סיני ומתן תורה או אחריהן. גם אם נאמר שיתרו הגיע לפני האירוע המכונן הזה בהר סיני ושהתורה מתעדת את האירועים בסדר שבו הם התרחשו, נשאר קושי.
למה את האירוע החשוב ביותר הזה בהיסטוריה היהודית, כפי שהוא מסופר לנו בתורה, מקדים תיאור שגרתי למדי של הגעתו של יתרו למחנה ישראל וקבלת הפנים שהוא זוכה לה שם? כלום לא היה יעיל ומרשים יותר להציג את ההתגלות בהר סיני מיד בתחילת הפרשה? וזה נראה נכון שבעתיים מפני שהפרשה אכן מתארת בפרוטרוט ובאריכות את הנסיבות של ההתגלות בהר סיני ואת כל החוויה הזאת.
מדוע התורה שמה דגש כזה על יתרו והגעתו למחנה? השאלה הזאת קשה יותר, כמובן, אם אנחנו מקבלים את הדעה שההתגלות על הר סיני התרחשה לפני בואו של יתרו. נדמה כמעט שבכך שהתורה בוחרת לתעד את סיפור בואו של יתרו, היא מפחיתה מהדגש שהיא שמה ומצמצמת את ההתמקדות שלה בסיפור ההתגלות בהר סיני.
אם היה אי-פעם אירוע יחיד במינו בהיסטוריה היהודית והעולמית, אין ספק שהאירוע הזה הוא רגע ההתגלות ומתן התורה על הר סיני. אז מה פתאום הסיפור של יתרו מתערב בסיפור הנצחי על האירוע המכונן ביותר בהיסטוריה האנושית?
כולנו מכירים את האמירה החשובה של התלמוד "דרך ארץ קדמה לתורה". הסדר של הנושאים בפרשת השבוע מחזק את הרעיון הזה בצורה תמציתית וברורה. התורה מספרת לנו על ההתנהגות המנומסת ועל האופן המכבד והמתחשב שבו התקבל יתרו על ידי משה, אהרון, זקני ישראל וכל העם, כאשר הגיע למחנה.
התורה מספרת בפירוט רב על קבלת הפנים שיתרו זכה לה. התנהגות מנומסת ומכבדת כלפי אדם זר היא הבסיס למערכת הערכים היהודית. זה מה שהבדיל את אברהם מסדום. זאת המהות של עשרת הדיברות, ולכן את כל התורה כולה אי אפשר להבין או להעריך בלי רעיון היסוד הזה שמדבר על ערך האדם והצורך לכבד כל אדם, לקבל אותו ולסייע לו.
זאת הסיבה שאסור לנו להיות רוצחים, גנבים, נואפים, עדי שקר או אנשים חמדנים ורודפי בצע. התלמוד שם דגש גדול על הדברים הקטנים בחיים שיוצרים חברה טובה ובריאה ומספר לנו בכובד ראש שאחת המעלות הגדולות של החכמים בתקופה התלמוד היתה שהם קיבלו כל אדם בסבר פנים יפות.
הערך הזה מוזכר שוב ושוב בכתביהם של חכמי ישראל בכל הדורות. מסיבה זו קבלת הפנים ליתרו חייבת להקדים את מתן חוקי התורה, מפני שהיא התגלמות ערך שעליו התורה עצמה מבוססת.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il