בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • שופטים
לחץ להקדשת שיעור זה

פרשת שופטים

undefined

הרב דב בערל וויין

תשע"ד
2 דק' קריאה
חוק וסדר הם סימני ההיכר של חברה דמוקרטית מתוקנת. הרעיון שאדם יכול לקבל פיצוי הוגן על נזק וצער באמצעות מערכת שוויונית של משפט וצדק הוא מאושיות החברה החופשית שמעניקה לאזרחיה זכויות פרט. עם זאת, גם משטרים רודניים משליטים חוק וסדר עבור האזרחים שתחת שלטונם – קצת יותר מדי חוק וסדר. וכאן טמון ניגוד העניינים הנצחי בין חברה מתוקנת ומתפקדת לחירויות הפרט וזכויותיו.
יש הרבה מרחב תמרון בין אנרכיה לשלטון עריץ. התורה מדברת על הנושא, אך משאירה מקום רב לבחירה של האדם והעם בתחום הזה. הנטייה הכללית של המסורת היהודית היא חשש מפני ממשלות גדולות וחזקות. מסכת אבות מלמדת אותנו "אל תתוודע לרשות". לא צריך להיות להיוודע לשלטון, מפני שדרכו של השלטון לדרוש, גם אם בצורה הנעימה, מן הפרט כשזה לטובתו, אך להיעלם ולא לסייע לפרט כשהוא במצב קשה וזקוק לעזרה.
עם זאת, במסכת אבות מדגישים גם את הצורך בשלטון ודורשים להתפלל להצלחתו ולרווחתו, מפני שבלעדיו לא יכולה להתקיים חברה מתוקנת. כמו בכל ענייני הקיום האנושי, התורה תובעת מאתנו להפעיל חוש מידה בריא, שכל ישר ותחכום גם כשאנחנו עוסקים בשלטון ובחברה. התורה איננה מציבה לנו תנאים מוחלטים ומוגדרים, אלא קובעת פרמטרים כלליים למערכת משפט צודקת ולאמות מידה שוויוניות של אכיפת חוק.
התורה מגנה בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים שחיתות ומשוא הפנים, בייחוד בכל הנוגע לחוק ומשפט. העניים והעשירים, המלומדים וההדיוטות, המקושרים והבלתי מוכרים – כולם שווים בעיני השופט ובפני החוק. התורה מגדירה צדק אמיתי כרדיפת צדק והגינות באמצעים של צדק. המטרה איננה מקדשת את האמצעים גם כשהמטרה טובה וצודקת לכאורה.
התורה מתעבת שחיתות על כל צורותיה ושיטותיה. הנחת העבודה של התורה היא שהשחיתות היא מצב טבעי של האנושות. כולנו מושחתים על ידי ניסיון העבר שלנו וההשקפות שלנו בהווה. מעניין לציין, למשל, שפסיקות רבות בסוגיות שהובאו בפני בית המשפט העליון של ארה"ב היו צפויות כמעט בגלל הדעות המוקדמות והמוצקות של השופטים שישבו בדין.
אי אפשר לומר עליהם שהם מושחתים במובן הפלילי של המילה, כמובן, אך בעולמה של התורה, הם בודאי אינם נקיים מאבק שחיתות. התורה תובעת ראש פתוח, אוזן קשובה, גמישות במחשבה והבנה של טבע האדם ודרכי העולם מכל מי שמבקש לשפוט בני אדם אחרים.
אלה תכונות שאינן רווחות, אלא כאלה שצריך לחפש, לכבד ולנצור במשפט ובחיים היהודיים. ייתכן שצדק אמיתי ומוחלט הוא יעד בלתי מושג, אך הרעיון של צדק אמיתי חייב להיות נוכח תמיד, בכל ענייני החוק והחברה של העם היהודי.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il