בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
לחץ להקדשת שיעור זה
קרוב אליך גליון מס 85

נפשי בשאלתי

מה צריך לגרום לי לבחור בבן/בת הזוג שלי? אחותי הגדולה עדיין לא התחתנה. מה אני יכולה לעשות כדי לעזור לה? אומרים שכל אדם שאין לו אישה שרוי בלא שמחה, אבל האם השמחה לא צריכה לנבוע מהקשר עם ה'?

undefined

הרב יהושע שפירא

אב תשע"ה
2 דק' קריאה
מה צריך לגרום לי לבחור בבן/בת הזוג שלי?
בדרך כלל נדמה לנו שהחלק בו אנו דומים הוא העיקר, והחלק בו אנו שונים ומנוגדים הוא הכרח שצריך לסבול אותו. הפסוק "אעשה לו עזר כנגדו" חושף סוד הפוך - דוקא מה שמתנגד, הוא בעצמו העזר.
בחירת בן הזוג באה בגלל המקומות של השוני והניגוד, מפני שעל ידי כך כל צד משלים את החסר לו. התענוג העמוק של הקשר הזוגי נובע מהשמחה הגדולה של הנפש, כשהיא מוצאת את עצמה גדלה ופורצת מעבר לגרעין המוגבל של אישיותה.
אמנם, הדמיון נצרך כדי ליצור תחושת בטחון שהמנגד הוא בעצם העוזר, ולכן צודקת התחושה שהדומה יוצר את בסיס הקשר כדי להגיע לתכלית, שהיא – החיבור מתוך השוני.

אחותי הגדולה עדיין לא התחתנה. מה אני יכולה לעשות כדי לעזור לה?
יתכן שגם אם הייתה זו אחותך הקטנה לא היה לך פשוט לעזור לה. חשבי האם בעניינים אישיים ועדינים כל כך היית רוצה שאחותך הגדולה תתערב, או שהיית רוצה למצוא את דרכך על ידי התייעצות עם חברות או דרך ניסיון אישי.
אם לדעתך הקשר ביניכן מספיק טוב כדי שתרצי שהיא תתערב אצלך, תשקלי האם גם היית רוצה שאחותך הקטנה תעשה זאת, וזה כבר דבר נדיר הרבה יותר.
אם התשובה שלילית, יתכן מאוד שגם אחותך מעדיפה שלא תתערבי. יתכן שהתפקיד שלך הוא להתפלל עליה, ואם יש לך שידוך טוב בשבילה, תוכלי לארגן זאת על ידי צד שלישי, מבלי שתדע שהיית מעורבת בדבר.

אומרים שכל אדם שאין לו אישה שרוי בלא שמחה, אבל האם השמחה לא צריכה לנבוע מהקשר עם ה'?
השמחה העליונה היא שמחה בה', והיא אינה תלויה בדבר, גם לא במאורעות עצובים. רבותינו אמרו שצריך האדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה, ובכל זאת על הרעה מברכים "דיין האמת", ולא "הטוב והמטיב". אנו מבקשים ושואפים שהשמחה בה' תתגלה בכל הענפים החיצוניים, ולכן האדם לעולם לא מבקש שתהיה רעה אלא רק טובה, ושהשמחה תתגלה גם בעולם הממשי הנגלה לעין, בטוב הנראה והנגלה. גם אם הטוב הזה איננו, הוא צריך להעמיק חקר ולשמוח בה', אבל עלינו לפעול בכל יכולותינו ולשאוף ש"טוב וחסד ירדפוני כל ימי חיי". אחת מן השמחות הגדולות של האדם בעולמו היא השמחה בחיים הזוגיים, ולכן צריך האדם לשמוח באשתו. .



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il