בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • העצמה אישית
לחץ להקדשת שיעור זה
פרק לז

הצורך להיות תמיד צודק

הנעה והערכה פנימיים מסייעים לי להעיז לנסות גם במחיר כשלונות מידי פעם, כי רק כך אלמד טוב יותר ואגיע להישגים.

undefined

הרב יוסף שריקי

אב תשע"ח
2 דק' קריאה
תוצר נוסף של הפחד מכישלון הנובע מהנעה חיצונית הוא הצורך להיות תמיד צודק. אדם עם צורך כזה אינו מסוגל להודות בטעות שעשה, ואם בכל זאת הוא מגיע למסקנה שטעה הוא יחפש מישהו או משהו להאשים בטעות זו. הסיבה לכך נובעת מהנעה חיצונית התולה את ההערכה העצמית שלו במעשה החיצוני ובאופן בו אחרים מעריכים מעשה זה.
טעות או כישלון מבחינתו מעידים על אישיותו הכושלת. והואיל וחשוב לו שאחרים לא יראו בו כישלון, כי הערכתו העצמית תלויה בדעתם של אחרים עליו, הוא יחשוש מלכתחילה לנסות משהו שיש סיכוי שיכשל בו, יפתח צורך מוגזם להיות צודק תמיד כדי להרגיש טוב עם עצמו, ואם בכל זאת יכשל, יתחמק מלהודות בטעות או יטיל את האשמה על מישהו אחר.
הנעה פנימית הנובעת מתוך איזון נפשי - פנימי, מביאה את האדם להבנה שהוא מסוגל לטעות. ולא זו בלבד שאין הכישלון מעיד על אישיותו הכושלת אלא אדרבה מהטעויות הוא לומד וצומח, והופך לאישיות איתנה וחזקה יותר.
מרכז שליטה במקרה זה היא התובנה שאני מעריך את עצמי ולא זקוק לאישורים חיצוניים, וממילא אני לא מתבייש לשאול כדי להבין טוב יותר, לטעות כדי לצמוח ולהעיז לנסות גם במחיר כשלונות מידי פעם, כי רק כך אלמד טוב יותר ואגיע להישגים.
בדומה לכך, מוצא אדם את עצמו חש בצורך להסביר את עצמו ושיבינו אותו תמיד. זה מתבטא בכך שהוא חייב לומר את דעתו פעמים רבות עד שהוא בטוח שמבינים אותו, או להצטדק ולהסביר מדוע פעל בדרך זו או אחרת.
צורך זה גם הוא נובע מהנעה חיצונית התולה את ההערכה העצמית שלו בסביבתו החיצונית. הוא מרגיש טוב עם עצמו רק כאשר הוא חש שאחרים מבינים אותו. כאשר אחרים לא מבינים אותו, את דעתו או את המניע להתנהגותו או החלטתו, הוא חש שלא בנוח. תחושה זו מצביעה על מרכז שליטה חיצוני, בו אחרים שולטים ברגשותיו והחלטותיו, ולכן הוא זקוק לאישורם.
לעומתו, אדם שהערכתו העצמית נובעת מהנעה פנימית, שולט ברגשותיו, בדעותיו והחלטותיו, ואינו חש בצורך להצדיק או להסביר תמיד את עצמו. די לו בזה שהוא אכן מזדהה עם מה שאמר, חשב ופעל, ולא נותן למחשבות או לדעות של אחרים לנהל אותו או לשלוט בו. הוא שלם עם בחירתו ולוקח אחריות עליה, כל עוד זו אינה פוגעת באחרים.
העובדה שאחרים אינם מבינים אותו אינה פוגעת במוטיבציה שלו לפעול כפי שהוא חושב שנכון לו, כיון שהנעתו פנימית, וממילא הוא לא מרגיש בצורך לשכנע אחרים בכל מה שהוא עושה ולוודא כל הזמן שמבינים אותו, ולהרבות בהצטדקויות ובהסברים.
הארות והערות, שאלות ורעיונות לנושאים שמעניינים אתכם, יתקבלו בשמחה: info@chooselifecenter.co.il
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il