בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • שיעורים נוספים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

שלמה בן יעקב

מי כאן הלל?

בדק אם גם היום יש ענוותנים כהלל

undefined

הרב דניאל קירש

אב תשע"ט
2 דק' קריאה
חיים היה בחור צעיר ונועז. יום אחד, במהלך שירותו הצבאי, ישב בשיעור תורה ושמע את הסיפור על הלל הזקן. בסיפור שמע אודות האיש שהתערב עם חברו שיצליח להוציא את הלל הזקן משלוותו, אך נכשל במשימה.
חיים שמע את הסיפור ורעיון החל להרקם במוחו. הוא פנה לחברו ואמר: "שמע, בטח כל הרבנים מכירים את הסיפור הזה, בא נראה אם הם גם מקיימים אותו..."
שעון המעורר ליד מיטתו של חיים צלצל, השעון הורה על השעה 1:50 בלילה. חיים התעורר בזריזות, שטף את פניו וניגש לרשימת השמות שהיתה ליד מיטתו. בשקט חמק החוצה והחל לבצע את הטלפונים החשובים אותם תכנן.
בתחילה חייג לרב א', רב ידוע ומפורסם שרבים נעזרים בעצותיו. לאחר מספר צלצולים נשמע קולו של הרב מהעבר השני של הקו: "כן?" חיים פתח ואמר: "כבוד הרב, מה מברכים על תפוח מצופה בסוכר?" הרב שמע את חיים והגיב מיידית: "וכי זוהי שאלה כה חשובה שאי אפשר לחכות עד הבוקר??" והשיחה נותקה.
חיים חייך לעצמו והסתכל שוב ברשימה. כך חייג גם לרב ב', כשבפיו שאלה זהה. גם הרב ב' הגיב בכעס ואף הרים את קולו על חיים שגוזל משנתו המועטה.
חיים המשיך וחייג לרב ג' וגם לרב ד'. שניהם כעסו על חיים והעירו לו על השעה המאוחרת לשאלה פעוטה שכזו.
בשעה שלוש בלילה חייג חיים לרב מרדכי אליהו. חברו מהפלוגה סיפר לו כמה פעמים על צדקותו של הרב. הפעם חיים תכנן לבשר לחברו על המבחן שערך לרבנים ועל חוסר עמידתם במבחן המרתק....
כאמור, לאחר מספר צלצלולים ענה הרב אליהו לחיים. "האם ניתן לשאול את הרב שאלה?" שאל חיים. "בוודאי" ענה הרב, "אך אשמח לדעת האם השאלה יכולה לחכות שניות מועטות עד שאטול את ידיי?" חיים נענה, ולאחר זמן מה נשמע קולו של הרב בטלפון "כן. אני מוכן לשמוע".
חיים פנה לרב ושאל אותו "מה מברכים על תפוח מצופה בסוכר?" מייד ענה לו הרב תשובה ארוכה ומפורטת וכשסיים הוסיף: "בכל שאלה שיש לך אתה מוזמן להתקשר מתי שרק תרצה!" (סיפר הרב טוביה ליצמן, אביהם של ישראל , חלק א, עמ' 141).
האם היה מותר לחיים לנהוג כך? או שמא אסור? ואם נניח שחיים רצה לחפש רב. האם מותר לו לבדוק את מידת סבלנותם של הרבנים על מנת לדעת מאיזה רב כדאי שהוא ילמד תורה?

תשובת הגאון הרב אביגדור נבנצל שליט"א:
חיים הוא מזיק גדול וודאי שאסור לעשות כן. גם רבנים צריכים לישון. אפילו אם הוא רוצה לבדוק ממי הוא יכול ללמוד- לא זו הדרך. אם יש לו שאלה אמיתית, שיתקשר לרב.
הוסיף הרב נבנצל שליט"א : פעם אחת הטלפון שלי היה מקולקל, ובמקום שהשיחות יגיעו אלי, ערבי אחד קיבל שיחות בשעות מאוחרות בלילה. הערבי קלט את העניין, והבין שהוא מקבל טלפונים עם שאלות שנועדו לרב יהודי. הוא צעק על האנשים המתקשרים: " גם רבנים צריכים לישון. תעזבו אותם בשקט!".
לסיכום: אסור להתקשר לרבנים עם שאלה לא אמיתית בכדי לבדוק את מידת סבלנותם.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il